GENB013D Увод в социалната психология

Анотация:

Засягат се основните проблеми на социалната психология: разбирането за личността като част от участието на човека в различни групи; възникване, функциониране и развитие на групите; основни проблеми на общуването лице в лице; правила за оптимално развитие на взаимоотношенията между хората; когнитивни стилови и междуличностно възприемане; процеси на социализация; групова динамика; лидерство; разрешаване на конфликти и др.

прочети още
Счетоводство и одит - ДО

Преподавател(и):

доц. Елена Паспаланова  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

Успешно завършилите курса студенти ще бъдат въведени и ще научат сложния терминологичен апарат на психологията. Някои от основните понятия, които се изясняват, са: човек, индивид, гражданин, личност, идентичност, общество, групи, отношения, общности, семейство, брак, власт, институция, управление, лидерство, норма, регулация, система, структура, функция, организация, елементи, статус, конфликт, промяна, развитие, действие, дейност, поведение, избор, образование, знание, информация, комуникация, култура, ценност, многообразие

Ще се запознаят със сериозни основни теории за зараждането, същността и развитието на научната област - социална психология.

2) могат:

Ще придобият умения за по-добро познаване на себе си и другите хора

Ще повишат персоналната си способност за общуване или т.нар. социалнопсихологична компетентност.


Предварителни изисквания:
няма

Форми на провеждане:
Дистанционен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

Тема 1. Социалната психология - наука за поведението на човека в групите. Място на социалната психология в класификацията на социалните науки. (2 часа)

" Основни понятия: Наука, поведение, човек, група

" Основни факти и реалии:

1. Социалната психология е една от повече от 50-те обособени психологични области като психология на личността; когнитивна; генетична; трудова и инженерна психология, юридическа, спортна; психопатология и невропсихология, психофизиология, политическа, клинична психология и т.н.

2. Социалната психология е един от основните области - от нея се отделя например политическата и медийната психология.

3. Социалната психология е основна област в науките по психология, заюото груповият аспект на съществуване на хората е в природата на homo sapiens и затова тя третира жизнено важни проблеми като комуникацията (начин на съществуване на хората - вербална и невербална комуникация), или групите и груповата динамика (цялото поведение или цялостната дейност на хората се реализира в групи - игра, учене, работа); лидерството (управление на групите и организациите - организационният мениджмънт); социалната перцепция (възприемане на човек от човека) и много други.

" Големи изследователи и автори в областта: Вилхем Вунд (1832 - 1920 )

Тема 2. Социологическа социална психология и психологическа социална психология. (2 часа)

" Основни понятия: Социология, психология

" Основни факти и реалии:

1. Социалната психология оперира на две различни равнища - макро (общество и големи представителни групи) и микро - малки групи

2. Изследователите, които работят в полето на социалната психология са с 2 различни базови образования - социологическо и психологическо.

3. Разликата в равнищата води до използването не само на едни и съши, но и различни методи на изследване, чащото и изследователските задачи са различни.

" Големи изследователи и автори в областта: Вилхем Вунд (1832 - 1920)

Тема 3. Нов модел за разбиране природата на личността от социално психологична гледна точка. (2 часа + 4 тренингови часа)

" Основни понятия: Модел, личност, "значимите други"

" Основни факти и реалии:

1. Четири елемента на личността - публична, частна, сляпо петно и несъзнавано;

2. Елементи на модела - групов аспект на живеене при хората; 2 паралелни канала на общуване - вербален и невербален; индивидуално срещу социално поведение; ролеви позиции; агресивност; алтруизъм

" Големи изследователи и автори в областта: Майкъл Аргайл (1925 - 2002)

Тема 4. Предмет и историческо развитие на социалната психология - майстори в социалната психология: I. Психоаналитичен подход на Зигмунд Фройд. (2 часа)

" Основни понятия: Избор, емоция, агресия, импулс, личен опит (experience), мотивация (мотив)

" Основни факти и реалии:

1. Кратка автобиография на Зигмунд Фройд

2. Същност на психоаналитичния подход - търси причините за социалното поведение във вътрешните емоционални сили на индивида

3. Вътрешната организация на човека се основава на анатомо-физиологичната структура, но има психологичен характер - трите основни механизма, които Фройд определя са конструктите - Id (То), Ego (Аз) и Superego (Свръх-Аз).

4. Зигмунд Фройд разглежда насилието и по-специално агресията като неизбежно следствие от развитието на културата

5. Неофройдизъм - различия и прилики с теорията на Фройд

" Големи изследователи и автори в областта: Зигмунд Фройд (1856 - 1939)

Тема 5. Майстори в социалната психология: II. Символно-интерактивен подход на Джордж. Мийд. (2 часа)

" Основни понятия: Действие, дейност, динамика, общество, референтна група

" Основни факти и реалии:

1. Кратка автобиография на Джордж Мийд

2. Същност на символния интеракционизъм - поведението е субективно детерминирано в специфичен социален контекст

3. Концепция на Дж. Мийд за значимите символи и социалните действия - коректната единица за социално-психологически анализ е социалното действие (social act), в което се включват четири фрази, които ученият идентифицира като: импулс; перцепция; манипулативност и консумация (извършване на действието)

4. Определяне функциониране на референтната група

" Големи изследователи и автори в областта: Джордж Мийд (1863 - 1931)

Тема 6. Майстори в социалната психология: III. Гещалтпсихологичен подход на Курт Левин. (2 часа)

" Основни понятия: Гещалт, психично поле, групова динамика, Т-групи

" Основни факти и реалии:

1. Кратка автобиография на Курт Левин.

2. Същност на гещалтпсихологичния подход, който поставя ударение върху когнитивната организация като база на поведението.

3. Изследвания върху зрителната перцепция - възникване на конструкта "гешалт" от немски, или "холизъм" от английски език.

4. Основни приноси на Курт Левин - теория на полето (психичното поле); схващания за груповата динамика (Книгата му е една от най-четените в науката за всички времена)

5. Ефект на Зайгарник - докторантка на Левин, ефект на паметта да задържа за относително дълго време незавършените задачи и да се забравят детайлите на завършените задачи.

" Големи изследователи и автори в областта: Курт Левин (1890 - 1947)

Тема 7. Майстори в социалната психология: IV. Бихевиористки подход на Бъръс Фредерик Скинър. (2 часа)

" Основни понятия: Поведенческа психология, образование, промяна, развитие (на личността)

" Основни факти и реалии:

1. Кратка автобиография на Скинър.

2. Същност на бихевиористкия подход, който схваща настоящотото поведение като продукт на определени черти от минало поведение

3. Бихевиористката схема обхващаща връзката между индивид и среда: S - R, в която буквата "S" означава стимул (stimulus), а буквата "R" реакция (reaction) или отговор (respond). Формулата може да се прецизира като S f R, което означава, че реакцията (R) е функция (f) на стимула (S).

4. Опити с животни - теория за подкрепата (reinforcement), подкрепата при хора (social support).

5. Скинеровата наука за човешкото поведение - "машини за учене", програмирано обучение

" Големи изследователи и автори в областта: Бъръс Фредерик Скинър (1904 - 1990)

Тема 8: Човешкото общуване в термините на информационните теории - взаимодействие между вербален и невербален канал. (2 часа)

" Основни понятия: Общуване, информационни теории (информация)

" Основни факти и реалии:

1. Цел и равнища на общуване - цели: за да оцелеем; за да създадем по-добро разбиране помежду си; посока на комуникацията - вертикална и хоризонтална.

2. Информационен модел за комуникация - схема за взаимодействие в най-малката социална група - диадата (двама души от един и същи пол). Елементи - комуникатор; реципиент; вербално и невербално общуване

3. Определение на общуването - 4 компонента: процес; индивиди от различни взаимодействия;

4. Видове общуване - директно и индиректно; вербално и невербално

" Големи изследователи и автори в областта: Едуард Хол (1914 -2009)

Тема 9: Класификация и същност на основните елементи от невербалните модалности на комуникацията лице в лице. (2 часа + 4 тренингови часа)

" Основни понятия: Вербално и невербално общуване (комуникация)

" Основни факти и реалии: Същност на невербалните модалности

1. Пространствена модалност (проксемика) - лично поле, социални дистанции, подреждания около маси и в зали

2. Двигателна модалност (кинесика) - лицеви изрази (мимика) и движения на ръцете, краката и корпуса на тялото (пантомимика)

3. Параезик - 3 вида интонация, междуметия, смях, плач и паузи в речта

4. Тактилна - комуникация чревз допир

5. Обонятелна - комуникация чрез мирис

6. Цивилизационна (изкуствена) - комуникация чрез дрехи, накити, козметични средства и лични предмети

" Големи изследователи и автори в областта: Едуард Хол (1914 -2009)

Тема 10. Особености на културата и видове социални взаимодействия. (2 часа + 2 тренингови часа)

" Основни понятия: Култура, социално взаимодействие, структура, елементи

" Основни факти и реалии:

1. Разбиране на Е. Хол за културата - 10 Основни съобщителни системи: (1) Взаимодействие - включва естествения човешки език; (2) Асоцииране; (3) Препитание; (4) Бисексуалност; (5) Териториалност; (6) Темпоралност; (7) Учене; (8) Игра; (9) Защита и (10) Използване на материали.

" Големи изследователи и автори в областта: Хеерт Хофстеде (1928); Едуард Хол (1914 -2009)

Практически занимания

Семинар 1: Тема 3. Подготовка за дискусия - Според модела "Прозорец на личността на Джохари" определяне на собствените качества в публичната и частната личност, както и кръга на "значимите други" (1 учебен час). Дискусия по темата как да използвам силните качества на личността си, за да успея и как да се преборя със слабите си черти. (3 часа - текуща оценка на участниците)

Семинар 2: Тема 9. Решаване на невербални казуси в малки групи (2 часа). Дискусия в пленум на груповите решения от екипите: Представяне на решенията от говорителите на групите и обсъждане на решенията - независимо верни или неверни (2 часа - текуща оценка на участниците)

Самостоятелни работи на студентите:

1. по тема 10: Изготвяне на научно есе на тема "Особености на българската (или чужда култура, която студентът добре познава) според ОСС на Едуард Хол. (Обсъждане на най-добрите студентски писмени работи (2 часа - оценка на писмената работа и подаване на обратна връзка на студентите)

2. Изготвяне на анотация на доклад от конференция по разглежданите в курса проблеми през първия семестър. Могат да се използват български или английски текстове. Предаване на анотацията по електронен път (в MOODLE) до края на първия семестър.

Лекции

Тема 11. Регулативни механизми в общуването - комуникационни правила. (2 часа + 2 тренингови часа)

" Основни понятия: Регулативен механизъм, правила

" Основни факти и реалии:

1. Различия между правила и закони

2. Четири основни паравила, характерни за всички видове взаимодействия: (1) Уважавайте автономността на другите хора; (2) Гледайте другите в очите, когато общувате директно; (3) Спазвайте доверителното общуване и (4) Не критикувайте публично други хора.

3. Специфични правила за различните по статус страни на неравните взаимодействия

" Големи изследователи и автори в областта: Майкъл Аргайл (1925 - 2002)

Тема 12. Групи - определение, видове и функции. Теория за стадиалното развитие на групите. (2 часа)

" Основни понятия: Група, функция, теория

" Основни факти и реалии:

1. Определение за група - 4 елемента: хора в директно общуване; групови цели; групови норми; идентифициране с групата

2. Видове групи според различни критерии: брой хора; пол; възраст; водеща дейност; начин на образуване на групата (формални и хеформални)

3. Основни функции на всяка група - организационна и индивидуална

4. Шест стадия на развитие на групита: (1) Ориентация (разчупване на леда); (2) Кохфликт и предизвикателство; (3) Сплотеност (кохезия); (4) Илюзии; (5) Разрушаване на илщзиите и (6) Приемане (колектив, екип).

" Големи изследователи и автори в областта: Едгар Скейн (1928)

Тема 13. Групова динамика. Етапи при вземането на групови решения и стратегии за оценка на ефективността им. (2 часа)

" Основни понятия: Групово решение, стратегии за взимане на решения, ефективност

" Основни факти и реалии:

1. Алгоритъм за вземане на групово решение - етапи: (1) Дефиниране; (2) Специфизиране; (3) Генериране; (4) Оценяване и (5) Осъществяване

2. Най-ефективниса смесените групи - мъжете и жените имат съществен принос в различни етапи от процеса на вземане на решение

" Големи изследователи и автори в областта: Едгар Скейн (1928); Музафер Шериф (1906 - 1988); Соломон Аш (1907 - 1996).

Тема 14. Конфликти - същност и типове. Поведенчески реакции в конфликтни ситуации. Стратегии за справяне с междуличностни конфликти. (2 часа)

" Основни понятия: Конфликти, разрешаване на конфликти

" Основни факти и реалии:

1. Типология на конфликтите: вътрешноличностни конфликти; междуличностни конфликти; конфликти между личност и група; Междугрупови конфликти.

2. Разрешаване на конфликти - в процеса на общуване - повишаване на комуникативната компетентност

" Големи изследователи и автори в областта: Макс Вебер (1864 - 1920)

Тема 15. Ценности - същност и видове. Ценностните ориентации на личността като висш регулатор на човешкото поведение. (2 часа)

" Основни понятия: Ценности, ценностни ориентации, регулатор на поведение

" Основни факти и реалии:

1. Определение за ценности според М. Рокич - 2 основни момента: (1) траен възглед за избор на конкретно поведение между алтернативи и (2) насочено към крайните жизнени цели

2. Два типа ценности - терминални (дългосрочни) и инструментални (краткосрочни) в две йерархии по 18.

3. Водещите ценности - ценностите в първата третина на ценностната йерархия, са различни за различните хора и определят ценностните им ориентации,които от своя страна управляват поведението.

" Големи изследователи и автори в областта: Милтън Рокич (1918 - 1988)

Тема 16. Ценностни конфликти. Възможности за рейерархизация на ценностната система на индивидуално и групово равнище. (4 тренингови часа).

" Основни понятия: Ценностни конфликти, ценностна система, индивидуално и групово равнище

" Основни факти и реалии:

1. Ценностни конфликти: (а) Вътрешен ценностен конфликт (в едната или другата (или в двете) ценностна йерархия у един и същи човек); (б) Между ценностните йерархии у двама души; (в) Между ценностните йерархии на индивид и група и (г) Между ценностните йерархии на две групи

2. Възможности за разрешаване на ценностни конфликти - чрез рейерархизация на ценностите (разбиране и лични усилия)

" Големи изследователи и автори в областта: Милтън Рокич (1918 - 1988)

Тема 17. Процеси на лидиране: определение и същност. Теория на личностните черти. (2 часа)

" Основни понятия: Процес, лидерство, лидерски стил, личностна черта, организация

" Основни факти и реалии:

1. Определение за лидерство - основни моменти: процес на социално влкияние; доброволно участие на подчинените; поведение, насочено към достигане на груповите цели.

2. Теория на чертите - основен постулат: Лидерът се ражда и трябва да има вродени определени черти

" Големи изследователи и автори в областта: Стокдил, Ралф Мелвин. (1904)

Тема 18. Процеси на лидиране: Теория на поведенческите стилове. Съвременни подходи към лидерството - ситуационна теория. (2 часа)

" Основни понятия: Поведенчески стил, подход, ситуация

" Основни факти и реалии:

1. Теория на поведенческите стилове - алтернатива на теория на чертите, с основен постулат: Лидерът се създава и много хора могат да бъдат лидери

2. Същност на основните лидерски стилове - преимущества и недостатъци: (а) Авторитарен; (б) Демократичен и (в) Ненамесващ се (Либерален)

3. Ситуационната теория - интегрира преимуществата на двете предходни теории - "Триъгълник на мениджъра": (а) Професионализъм; (б) Близост и (в) Сила (Власт)

" Големи изследователи и автори в областта: Курт Левин (1890 - 1947); Фред Фидлер (1922)

Тема 19. Перцептивни процеси от гледна точка на социално-информационния модел. (2 часа)

" Основни понятия: Перцепция, социална перцепция

" Основни факти и реалии:

1. Определение за перцепция - умствен и познавателен (когнитивен) процес, който ни позволява да разбираме и интерпретираме заобикалящата ни среда.

2. Специфика на социалната перцепция - възприемане на човек от човека. Етапи на социално-информационния модел на перцепция: (а) Избирателно внимание/ Разбиране; Опростяване на информацията/Кодиране; (в) Запазване/Задължане в паметта и (г) Извикване от паметта/Отговор.

3. Възможности за перцептивни грешки: ефект на ореола; ефект на снисходителност; ефект на централната тенденция; ефект на последната информация; ефект на контарста.

Тема 20. Типология на Карл Юнг за конгнитивните стилове. (2 часа + 2 тренингови часа)

" Основни понятия: Когнитивен стил

" Основни факти и реалии:

1. Определение на когнитивен стил: умствен процеси, които хората използват, за да проследят и преценят (преработят) постъпващата отвън информация.

2. Психичните функции - сетивност и интуиция, мислене и чувстване, определят две оси, на основата на които се формира конкретния когнитивен стил.

3. Оси на когнитивните стилове - (1) Начин на възприемане (предимно по сетивен път или повече интуитивно) и (2) Начин на преработка на информацията (по мисловен или чувствен път)

4. Типология на когнитивните стилове: (1) Сетивност/мислене - "техничари"; (2) Интуиция/мислене - "плановици"; (3) Сетивност/чувстване - "учители" и (4) Интуиция/чувстване - "артисти".

" Големи изследователи и автори в областта: Карл Густав Юнг (1875 - 1961)

Тема 21. Процеси на социализация - социални мрежи, организационни роли и групови норми. (2 часа + 2 тренингови часа)

" Основни понятия: Социализация, социална роля, социална мрежа, групови норми

" Основни факти и реалии:

1. Основни обмени в социалната мрежа: (а) Обмен на стоки и услуги; (б) Обмен на приятелски (колегиални) чувства; (в) обмен на идеи и информация и (г) упражняване на влияние (власт).

2. Определение на процеса на социализация според участието в различните социални обмени

3. Определение и специфика на организационните роли - неопределеност; претоварване, ролеви приоритети

4. Нормативни аспекти на поведението - "неписани и писани" правила в организацията

Практически занимания

Семинар 3: Дискусия по тема 11. Предварително изготвяне на правила за двете страни на конкретно неравно социално взаимодействие, в което студентите имат свой личен опит. Дискусия по съдържанието на правилата, както и по тяхното спазване (2 часа - оценка на писмената работа и участието на студентите)

Семинар 4: Дискусия по тема 16: Подготовка за дискусия - Изготвяне на личен рейтинг на двата вида ценности - терминални и инструментални според теорията на Милтън Рокич (1 учебен час). Дискусия по темата как личните ценностни ориентации (водещите ценности в двата вида ценностни йерархии) управляват човешкото поведение (3 часа - текуща оценка на участниците)

Семинар 5: Дискусия по тема 20: Определяне на индивидуалния когнитивен стил на студнтите, които участват в семинара - чрез попълване на въпросник. Дискусия на особеностите на 4-тр когнитивни стила - на преимуществата и слабите им страни (2 часа - текуща оценка на участниците)

Семинар 6: Дискусия по тема 21: Представяне и дискутиране на PowerPoint презентации "Организационни роли и групови норми"

Самостоятелни работи на студентите:

1. Изготвяне на PowerPoint презентация "Организационни роли и групови норми" по тема 21.

2. Изготвяне на реферат по научна статия или студия по разглежданите в курса през втория семестър проблеми. Могат да се използват български или английски текстове. Предаване на реферата по електронен път (в MOODLE) до края на втория семестър.

Литература по темите:

Задължителна литература

Основна книга: 1. Стоицова, Т. (1998). Живеем с другите. Социалнопсихологични проблеми. С., НБУ.

Допълнителни източници: 2. Стоицова, Т. (1992). И усмивката може да бъде заповед. С.

3. Стоицова, Т. (2001). Психология. С.

Препоръчителна литература

Андреева, Л. (1998). Социално познание и междуличностно взаимодействие. С.

Аргайл, М., М. Хендерсън (1989). Анатомия на човешките взаимоотношения. С.

Арънсън, Е. (1996). Човекът - социално животно. С.

Байчинска, К. (1994). Ценности, ценностен стрес…ценностна криза! С.

Градев, Д. (2005). Психология на масите., С., Изд. "Наука и изкуство".

Джонев, С. (1996). Социална психология. Том 1, 2, 3. С.

Игнатов, М. (1990). Интензивно общуване и личностна промяна. С.

Клинчарски, В. (1989). Ценностни параметри на психичното поле на личността. С.

Клинчарски, В. (1998). Хаосът (Социалнопсихологически анализ). С.

Силаги, Г. (1992). Мениджмънт, наука, изкуство и практика.

2. Лидерството. Варна.

Силаги, Г. (1992). Мениджмънт, наука, изкуство и практика.

5. Решението. Варна.

Смид, Х. И Уейкли, Дж. (1992). Психология на организационното поведение. Варна.

Стоицова, Т. (1994). Типология на когнитивните стилове на Карл Юнг: Възможности за индивидуална диагностика. Българско списание по психология, бр. 3, 14-29.

Стоицова, Т. (2004). Лице в лице с медиите. Въведение в медийната психология. Издателство "Просвета", 292 с.

Тодорова, Е. (1994). Социална психология. С.

Средства за оценяване:

ТЕСТ 20%

ПИСМЕНИ ЗАДАЧИ 30%

ПРАКТИЧЕСКИ ЗАДАЧИ ИЛИ УЧАСТИЕ В СЕМИНАР 50%

1. Освобождаване изцяло от финален изпит при участие във всички практически занимания и изготвяне на писмените работи, т.е. освобождаване чрез пълен набор от текущи оценки като

нито в един от случаите студентите не бива да са получили текуща оценка, слаб (2).

2. Частично освобождаване - в зависимост каква част от текущото оценяване е реализирана. Нереализираният % от текущото оценяване се пренася във финалния изпит - писмен и устен в същата пропорция 3:1 (писмен : устен).