MBAM070D Пазарни структури и анализи

Анотация:

Курсът "Пазарни структури и анализи" включва теоретични и практически проблеми, свързани с изследване на пазарната структура и поведението на фирмите на различни пазари, с различна степен на интензивност на конкуренция и е с акцент върху стратегическото взаимодействие, конкурентно позициониране и реализирането на фирмени предимства.

Целта на курса "Пазарни структури и анализи" е чрез интегриране на теоретични и емпирични изследвания и анализи, студентите да изградят и развият умения за формулиране на успешни конкурентни стратегии, осигуряващи устойчиви конкурентни предимства и реализация на фирмените цели.

прочети още
Маркетинг мениджмънт ДО

Преподавател(и):

проф. Събина Ракарова  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят

" да анализират оперативната среда, в която работи фирмата и механизмът на изграждане на конкурентно предимство.

" възможностите за генериране по-висока допълнителна стойност за фирмените клиентите чрез оптимална конфигурация на продуктовия микс и съответните функционални дейности.

" да балансират възможностите и заплахите, резултат от динамиката и несигурността на пазара, да правят оценка на потенциала за печалба и конкурентна позиция на фирмата.

2) могат

" да разработват аналитични инструменти за оценка на конкурентната среда и поведението на фирмата.

" използвайки тези инструменти да осъществяват задълбочен анализ на пазари и конкуренти с цел прогнозиране на фирменото поведение и стратегическото й взаимодействие.

" да анализират възможностите на фирмата за изграждане и подържане на устойчиво конкурентно предимство.


Предварителни изисквания:


Форми на провеждане:
Дистанционен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

№ на занятие Заглавие на темата

1 Пазарни структури и конкуренция.

2 Разработване на модел: "Пазарна структура - Стратегическо поведение - Конкурентни предимства на фирмата".

3 Оперативна среда на фирмата.

4 Дефиниране на пазара/отрасъл и анализ на пазарната структура.

5 Идентифициране на пазарната структура и оценка на потенциала за печалба.

6 Стратегическо позициониране и поведение на фирмата с цел подкрепа на стратегическото позициониране.

7 Поведение на фирмата с цел промяна на вертикалните граници.

8 Продуктово позициониране и поведение на фирмата с цел подкрепа на продуктовото позициониране.

9 Сравнителен емпиричен анализ на стратегическото поведение на фирмата, работеща на пазар с олигополна и на пазар с монополистична конкуренция.

10 Ценова политика на фирмата с цел подкрепа на продуктовото позициониране.

11 Иновационна политика на фирмата, с цел подкрепа на стратегическото поведение.

12 Конкурентни предимства на фирмата - лидер в разходите и/или диференциация на продукта.

13 Оценка на ефективността на функциониране на пазара/отрасъла и реализация на фирмените цели.

14 Разработване на модел на стратегическо поведение на фирмата с цел изграждане на устойчиво конкурентно предимство чрез постоянен процес на наблюдение на външната среда (възможности, заплахи, перспективи и риск), оценка на вътрешните ресурси и възможности на фирмата, оценка на алтернативите за нейното развитие и разработване на необходимите мениджърски решения.

15 Тест

Литература по темите:

ПРЕПОРЪЧИТЕЛНА ЛИТЕРАТУРА

Ракарова С., Еленкова А., Индустриална икономика, НВУ, 2012

Портър М., Конкурентна стратегия: Техники за анализ на индустрии и конкуренти, изд.Класика и стил ,2010

Танова П. Пазарни структури ,Университетско издание "Стопанство", 2008

Harvard Business Essential, Стратегия, изд. Класика и стил, 2008

Harvard Business Review, Управление на веригата за снабдяване, изд. Класика и стил, 2009

Andrews K., The Concept of Corporate Strategy, Mc Graw Hill, 1986

Bain J. S., Industrial Organization, 2nd edition, John Wiley & Sons, New York, 1968,

Barney J. and Hesterly, W., Strategic management and Competitive advantage, Concepts, Pearson Education, Inc, Upper Saddle River, New Jersey, 2005, pp.378

Mason E., Economic concentration and Monopoly Problem, Нarvard University Press, 1957, pp. 411

Miller J.P., Measures of Monopoly Power and Concentration: Their Economic Significance Volume, Princeton University Press , Volume Title: Business Concentration and Price Policy, U.S. Census Bureau Economic Census: Concentration Ratios,1955, pp.119-140

Porter M., Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance, Free Press, New York, 1985

Stigler G.J., The Organisation of Industry, Chicago: University of Chicago Press, 1968

Teece D.J., Dynamic Capabilities and Strategy Management. Organizing for Innovation and Growth, New York, Oxford University Press, 2009

Teece D., Dynamic capabilities: a guide for managers, Strategy, Ivey Business Journal, March-April, 2011

Tirole, J., The Theory of Industrial Organization, MIT, 1988

Общи статистически източници:

EUROSTAT "Statistics Explained"

European Statistical System (Европейска статистическа система (ЕСС))

НСИ

Бизнес наблюдения на сектора

НСИ Брутен вътрешен продукт

НСИ Индустрия

НСИ Информационно общество

НСИ Кризисни събития

НСИ Устойчиво развитие - данни за социално-икономическото развитие, потреблението и производството на България

НСИ Бизнес наблюдения на сектора в РБ

НСИ Вътрешна търговия (за данни за външната търговия на България вж. и рубрика Външна търговия)

НСИ Инвестиции - чуждестранни преки инвестиции, материални дълготрайни активи

НСИ Краткосрочна бизнес статистика

НСИ Строителство

НСИ Транспорт и съобщения

НСИ Туризъм

НСИ Услуги

Статистика на предприятията на РБ

World Bank Data Catalog

World Bank - World Development Indicators

World Bank - Global Development Finance

OECD Development Co-operation Directive (DAC) Aid Statistics

OECD International Development Statistics Online

Други информационни ресурси:

www.manager.bg

www.business-strategy- innovation.com

www. inc. com

www.productivity.com.

www.bx.businessweek.com

www.business-fundas.com.

www.svproduct.com

www.slideshare.net

Businessweek.bg

www.newbusiness.bg

www.bg-ikonomika.bg

www.strategy-train.eu

www.deloitte.com

www.cnsys.bg

pixelmedia.bg

www.strategy.bg

www.bnews.bg

www.book.store,bg

www.irmaproject.eu

www.capital.bg

www.manager.bg

www.business.bg-spisanie-enterprice-menidzhmynt.

www.cfo.cio.bg

www.ikonomika.com

www.mee.government.bg

www.pravna.info

www.business.actualno.com

www.mobilebulgaria.com

www.technews.bg

www.utilities.bg

www.ime.bg

www.strategicprofits.com

www.essortment.com

www.more-for-small-business.com

www.strategy & business.

www.sbinformation.com

www.slideshare.net

www.economicsnetwork.ac.uk

www.analysysmason.com

www.porter-five-forcesa.

www.ecoline.com

www.booksgoogle.bg

www.revistaleadership.com

www.basiceconomics.info

www.ideas.repec.org

wwwsamvak.tripod.com

www.mises.org

www.businesstitles.com

www.referenceforbusiness.com

www.bsg-online.com

www.intertic.org

www.aef.com

Емпирични изследвания на поведението/ политиките на отделни фирми:

www.sopfarmatraiding.bg

www.actavis.bg

www.lukoil.bg

www.toyota.bg

www.mercedes-bulgaria.com

www.metrogroup.de

www.apple.com

www.hp.com

www.ibm.com

www.dell.com

www.chimimport.bg

www.rs-auto.bg

www.auto-press.net

www.gsmspot.net

www.automedia.bg

www.csr.bg

www.postbank.bg

www.bbr.bg

www.bg-finansi.info

www.fincity.bg

www.info.er-consult.com

www.virtualbiz.eu

www.investor.bg

www.citeseerx.ist.psu.edu

www.samsung-strategy.

www.smallbusiness.bc.ca

www.microsoft.com

www.mtel.bg

www.viva.com

www.globul.bg

www.austrothem.bg

www.unicheats.net

www.sg.stritelstvo.info

www.mypr.bg

www.gd-consulting.hit.bg

www.business.actualno.com

Статистически данни и анализи :

www.nsi.bg

www.epp.eurostat.eceuropa.eu

www.ucbi.com

www.ec.europa.eu

www.capital.bg

www.bloomberg.co.uk

Средства за оценяване:

ФОРМИ НА ОЦЕНЯВАНЕ ТЕКУЩ КОНТРОЛ

ТЕСТ 30%

ПИСМЕНИ ЗАДАЧИ 30%

КАЗУС 40%