MBAM070D Пазарни структури и анализи
Анотация:
Курсът "Пазарни структури и анализи" включва теоретични и практически проблеми, свързани с изследване на пазарната структура и поведението на фирмите на различни пазари, с различна степен на интензивност на конкуренция и е с акцент върху стратегическото взаимодействие, конкурентно позициониране и реализирането на фирмени предимства.
Целта на курса "Пазарни структури и анализи" е чрез интегриране на теоретични и емпирични изследвания и анализи, студентите да изградят и развият умения за формулиране на успешни конкурентни стратегии, осигуряващи устойчиви конкурентни предимства и реализация на фирмените цели.
Преподавател(и):
проф. Събина Ракарова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят
" да анализират оперативната среда, в която работи фирмата и механизмът на изграждане на конкурентно предимство.
" възможностите за генериране по-висока допълнителна стойност за фирмените клиентите чрез оптимална конфигурация на продуктовия микс и съответните функционални дейности.
" да балансират възможностите и заплахите, резултат от динамиката и несигурността на пазара, да правят оценка на потенциала за печалба и конкурентна позиция на фирмата.
2) могат
" да разработват аналитични инструменти за оценка на конкурентната среда и поведението на фирмата.
" използвайки тези инструменти да осъществяват задълбочен анализ на пазари и конкуренти с цел прогнозиране на фирменото поведение и стратегическото й взаимодействие.
" да анализират възможностите на фирмата за изграждане и подържане на устойчиво конкурентно предимство.
Предварителни изисквания:
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
№ на занятие Заглавие на темата
1 Пазарни структури и конкуренция.
2 Разработване на модел: "Пазарна структура - Стратегическо поведение - Конкурентни предимства на фирмата".
3 Оперативна среда на фирмата.
4 Дефиниране на пазара/отрасъл и анализ на пазарната структура.
5 Идентифициране на пазарната структура и оценка на потенциала за печалба.
6 Стратегическо позициониране и поведение на фирмата с цел подкрепа на стратегическото позициониране.
7 Поведение на фирмата с цел промяна на вертикалните граници.
8 Продуктово позициониране и поведение на фирмата с цел подкрепа на продуктовото позициониране.
9 Сравнителен емпиричен анализ на стратегическото поведение на фирмата, работеща на пазар с олигополна и на пазар с монополистична конкуренция.
10 Ценова политика на фирмата с цел подкрепа на продуктовото позициониране.
11 Иновационна политика на фирмата, с цел подкрепа на стратегическото поведение.
12 Конкурентни предимства на фирмата - лидер в разходите и/или диференциация на продукта.
13 Оценка на ефективността на функциониране на пазара/отрасъла и реализация на фирмените цели.
14 Разработване на модел на стратегическо поведение на фирмата с цел изграждане на устойчиво конкурентно предимство чрез постоянен процес на наблюдение на външната среда (възможности, заплахи, перспективи и риск), оценка на вътрешните ресурси и възможности на фирмата, оценка на алтернативите за нейното развитие и разработване на необходимите мениджърски решения.
15 Тест
Литература по темите:
ПРЕПОРЪЧИТЕЛНА ЛИТЕРАТУРА
Ракарова С., Еленкова А., Индустриална икономика, НВУ, 2012
Портър М., Конкурентна стратегия: Техники за анализ на индустрии и конкуренти, изд.Класика и стил ,2010
Танова П. Пазарни структури ,Университетско издание "Стопанство", 2008
Harvard Business Essential, Стратегия, изд. Класика и стил, 2008
Harvard Business Review, Управление на веригата за снабдяване, изд. Класика и стил, 2009
Andrews K., The Concept of Corporate Strategy, Mc Graw Hill, 1986
Bain J. S., Industrial Organization, 2nd edition, John Wiley & Sons, New York, 1968,
Barney J. and Hesterly, W., Strategic management and Competitive advantage, Concepts, Pearson Education, Inc, Upper Saddle River, New Jersey, 2005, pp.378
Mason E., Economic concentration and Monopoly Problem, Нarvard University Press, 1957, pp. 411
Miller J.P., Measures of Monopoly Power and Concentration: Their Economic Significance Volume, Princeton University Press , Volume Title: Business Concentration and Price Policy, U.S. Census Bureau Economic Census: Concentration Ratios,1955, pp.119-140
Porter M., Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance, Free Press, New York, 1985
Stigler G.J., The Organisation of Industry, Chicago: University of Chicago Press, 1968
Teece D.J., Dynamic Capabilities and Strategy Management. Organizing for Innovation and Growth, New York, Oxford University Press, 2009
Teece D., Dynamic capabilities: a guide for managers, Strategy, Ivey Business Journal, March-April, 2011
Tirole, J., The Theory of Industrial Organization, MIT, 1988
Общи статистически източници:
EUROSTAT "Statistics Explained"
European Statistical System (Европейска статистическа система (ЕСС))
НСИ
Бизнес наблюдения на сектора
НСИ Брутен вътрешен продукт
НСИ Индустрия
НСИ Информационно общество
НСИ Кризисни събития
НСИ Устойчиво развитие - данни за социално-икономическото развитие, потреблението и производството на България
НСИ Бизнес наблюдения на сектора в РБ
НСИ Вътрешна търговия (за данни за външната търговия на България вж. и рубрика Външна търговия)
НСИ Инвестиции - чуждестранни преки инвестиции, материални дълготрайни активи
НСИ Краткосрочна бизнес статистика
НСИ Строителство
НСИ Транспорт и съобщения
НСИ Туризъм
НСИ Услуги
Статистика на предприятията на РБ
World Bank Data Catalog
World Bank - World Development Indicators
World Bank - Global Development Finance
OECD Development Co-operation Directive (DAC) Aid Statistics
OECD International Development Statistics Online
Други информационни ресурси:
www.manager.bg
www.business-strategy- innovation.com
www. inc. com
www.productivity.com.
www.bx.businessweek.com
www.business-fundas.com.
www.svproduct.com
www.slideshare.net
Businessweek.bg
www.newbusiness.bg
www.bg-ikonomika.bg
www.strategy-train.eu
www.deloitte.com
www.cnsys.bg
pixelmedia.bg
www.strategy.bg
www.bnews.bg
www.book.store,bg
www.irmaproject.eu
www.capital.bg
www.manager.bg
www.business.bg-spisanie-enterprice-menidzhmynt.
www.cfo.cio.bg
www.ikonomika.com
www.mee.government.bg
www.pravna.info
www.business.actualno.com
www.mobilebulgaria.com
www.technews.bg
www.utilities.bg
www.ime.bg
www.strategicprofits.com
www.essortment.com
www.more-for-small-business.com
www.strategy & business.
www.sbinformation.com
www.slideshare.net
www.economicsnetwork.ac.uk
www.analysysmason.com
www.porter-five-forcesa.
www.ecoline.com
www.booksgoogle.bg
www.revistaleadership.com
www.basiceconomics.info
www.ideas.repec.org
wwwsamvak.tripod.com
www.mises.org
www.businesstitles.com
www.referenceforbusiness.com
www.bsg-online.com
www.intertic.org
www.aef.com
Емпирични изследвания на поведението/ политиките на отделни фирми:
www.sopfarmatraiding.bg
www.actavis.bg
www.lukoil.bg
www.toyota.bg
www.mercedes-bulgaria.com
www.metrogroup.de
www.apple.com
www.hp.com
www.ibm.com
www.dell.com
www.chimimport.bg
www.rs-auto.bg
www.auto-press.net
www.gsmspot.net
www.automedia.bg
www.csr.bg
www.postbank.bg
www.bbr.bg
www.bg-finansi.info
www.fincity.bg
www.info.er-consult.com
www.virtualbiz.eu
www.investor.bg
www.citeseerx.ist.psu.edu
www.samsung-strategy.
www.smallbusiness.bc.ca
www.microsoft.com
www.mtel.bg
www.viva.com
www.globul.bg
www.austrothem.bg
www.unicheats.net
www.sg.stritelstvo.info
www.mypr.bg
www.gd-consulting.hit.bg
www.business.actualno.com
Статистически данни и анализи :
www.nsi.bg
www.epp.eurostat.eceuropa.eu
www.ucbi.com
www.ec.europa.eu
www.capital.bg
www.bloomberg.co.uk
Средства за оценяване:
ФОРМИ НА ОЦЕНЯВАНЕ ТЕКУЩ КОНТРОЛ
ТЕСТ 30%
ПИСМЕНИ ЗАДАЧИ 30%
КАЗУС 40%