CINB206 Кинодраматургия
Анотация:
Курсът е тренингов и запознава практически с кинодраматургията като основа на филмовото произведение.
Въведени са факти, понятия и реалии, обуславящи възникването на киното и връзките му с другите изкуства.
Акцентира се на практическо усвояване на компонентите на кино- и тв драматургията. Курсът запознава с основните изисквания за създаване на сценарий.
Целта е студентите да придобият базови познания в областта и практически умения за използването им, които да упражнят в заснемането на курсова работа /ням етюд, 3-5 мин./ по свой сценарий.
Преподавател(и):
доц. Правда Кирова
Описание на курса:
Компетенции:
1) знаят:
• основни понятия, принципи и проблеми на кино- и тв драматургията;
2) умеят:
• да пишат анотация и синопсис за бъдещ филм;
• самостоятелно да разработват сценарий за кратък филм;
• да правят питчинг на своя сценарен проект и да заснемат 3-5 мин. ням етюд по него.
Предварителни изисквания:
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Екранните изкуства в новото
хилядолетие. Киното като
комуникация, език и изкуство.
Предпоставки за създаване на звуко-зримия образ. Синтетична природа на седмото изкуство.
. Литература и кинодраматургия. Словесният и звуко-зримият образ в киното. Сценарният запис. Интонацията.
Театрална драматургия и кинодраматургия. Трагичното, драматичното и комичното като естетически категории.
Поезия и кино. Символът. Импресията. Лайтмотивът.
Видове и типове кино. Фотографическа и метафорична природа на киното.
Етапи в сценарната работа. Анотация, синопсис, трийтмънт.
Сценарият като литература. Теорията на В.Проп. Тропи.
Сценарият като първообраз на бъдещия филм. Развитие на киноезика и промени в кинодраматургията.
Структурни елементи на сценария. Време и темпоритъм. Монтаж и мизансцен. Монтажното мислене и сценарият.
Тема и идея. Фабула и сюжет.
Композиция. Видове композиции.
Драматургичният потенциал на сценария. Конфликтът. Видове конфликти. “Самодвижение”.
Персонаж. Типизация и индивидуализация. Особености в изграждането на характерите в киносценария. Типове характери. Типажът.
Словото в сценария и филма.
Жанр.
Литература по темите:
1. Мартен М. – “Езикът на киното”, София, Наука и изкуство, 1962
2. Киарини Л. – “Изразни средства на филма”, София, Наука и изкуство, 1967
3. Фрейлих С. – “Кинодраматургия”, София, Наука и изкуство, 1972
4. Найденова В. – “Екранизацията – вечен спор”, София,Наука и изкуство, 1992
5. Милев Н. – “Драматичният екран”, София, Народна култура, 1995
6. Милев Н. – “Теория за елементите на киното”, София, Университетско изд-во “Св. Кл.Охридски”, 1998
7. Крумов К. – “Поетика на киното”, София, Агата-А, 2000
8. Syd Field - Screenplay
9. Eugene Vale – The Technique of Screen & Television Writing
10. Linda Seger – Making a Good Script Great
Средства за оценяване:
ФОРМИ НА ОЦЕНЯВАНЕ ТЕКУЩ КОНТРОЛ
ПИСМЕНИ ЗАДАЧИ 50
ПРАКТИЧЕСКА ЗАДАЧА 50