Преподавател(и):
Ивайло Нацев
Описание на курса:
Компетенции:
Предварителни изисквания:
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
КОНСПЕКТ ПО „ТЕХНОЛОГИЯ НА ЗВУКОЗАПИСА”, ЕСЕН 2012/13
1. Общи звукови понятия, термини и величини
• определение за звук
• скорост на звука в различни среди и агрегатни състояния
• ниво на звуково налягане; единица мярка децибел (dB)
• таблица за съответствие м/у dB и числа; таблица на звукови налягания на по-разпространени звукови източници – праг на чуваемост и на болка
• Единица за честота (Hz); честотна характеристика на устройства;
• Криви на чуваемост и Loudness
2. Акустика на помещение, студийна акустика, реверберация
3. Електроакустични преобразуватели – микрофони
• Видове, според начина на работа – динамични, кондензаторни – принципни схеми; „фантомно” захранване
• Видове, според характеристиката им на насоченост – кардиоиди, окръжност, осмица и др.
• Популярни марки и модели на микрофони за филмов звукозапис
• Микрофонни аксесоари – държатели, ветробрани – видове
• Балансирани и небалансирани аудио сигнали; стандартни видове конектори и куплунги за пренасяне на бал. и небал. звукови сигнали
• Микрофонни техники за многоканален звукозапис – A-B, X-Y, M-S
4. Електроакустични преобразуватели – високоговорители
• видове, начин и схема на работа
• озвучителни тела – видове
5. Усилвателни устройства, честотни коректори и еквалайзери
6. Аналогови и цифрови сигнали и устройства – сравнения
• аналогови сигнали – определение
• цифрови сигнали – основни характеристики – семплираща честота и битова резолюция; честота на Найкуист; начин за дигитализиране на аналоговите сигнали
• проблеми при цифровите сигнали – квантов шум и грешка; aliasing
• основни плюсове и минуси на аналоговите и цифровите сигнали – сравнения
7. Видове звукозаписни устройства - аналогови и цифрови; лентови, на хард диск, „мемори” карти, CD и/или DVD – разпространени модели и марки в кинопроизводството.
8. Синхронизиращи сигнали – тайм код (TC)– видове (LTC, VITC); Word Clock
9. Аудио компресии със и без загуби – MP3 и FLAC
10. Основни понятия и термини при филмовия звук
• sound design – определение
• видове звук в киното – естествен, директен звуk; охарактеризиращ; буквален и недействителен (коментарен); въвеждащ; свръхреален; хиперболизиран; атмосфера и “room tone”; ADR и Foley
• звук от терен (location sound) – преимущества и недостатъци; понятия – sync sound, guide track, wild track, room tone, ambiance, worldizing, MOS
11. Кратка история на филмовия звук – борбата за синхронна презентация на картина и звук
12. Видове филмови многоканални звукови формати за дома и киносалоните и разположението им върху кинолентата и видео-носителите
• Dolby – звукови формати и шумопонижаващи системи - видове и описания – Dolby Stereo, Surround, SR, ProLogic, Digital, Digital Surround EX, True HD, Dolby Atmos
• DTS и SDDS – основни разлики и параметри
13. Location Sound Recording – Основни правила и понятия при звукозаписа на терен по време на филмовия снимачен процес
• звуков екип – production sound mixer, boom operator and cable person – нужна квалификация и изсквания към екипа
• синхронен запис на звук и картина – техника (клапи) и команди
• звукозаписна техника – изисквания
14. Постпродукция и звукова постпродукция – системи за аудио и видео нелинеен монтаж (AVID и ProTools)
15. Компоненти на филмовия звук и подготовката им за финалното звуково смесване
• Диалогов монтаж – синхронен звук, “wild’ реплики и ADR (нахсинхронно записан диалог)
• Звукови ефекти – синхронни, добавени, синтезирани, Foley (нахсинхронни ефекти)
• Атмосфери – многоканални – естествени или синтезирани
• Музика – авторска, филмова или вече готова – музикално оформление
16. Подготовка на картината за звуковата постпродукция; филмови части – основни изисквания и правила.