TAMB131 Специфични актьорски методи - ІІ част
Анотация:
• Курсът е едносеместриален и има за цел да запознае студентите с обхвата, спецификата и основните проблеми на научното направление на програма “Театър”, да въведе основни понятия за това направление - „актьорски методи”.
• Курсът дава възможност за задълбочен работен процес на студентите с изявен актьор, чийто авторски подход в изграждането на ролята е ярко изразен и е представителен за опреден вид театър – съвременен психологически театър;
• Курсът ще бъде полезен както за актьори, танцьори и бъдещи режисьори.
Преподавател(и):
доц. Веселина Раева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Принципи за работа в съвременния психологически театър
• Връзката между личността на актьора и неговите образи
2) могат:
• Да работят с нови средства през текст и действие
• Да работят със себе си и опита си като с материал за ролята
Предварителни изисквания:
редовност в учебния процес
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Упражнения
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1 Съвременен психологически театър – определение, примери Лекция
Дискусия 1
1
2 Индивидуални подходи към работата върху ролята
Дискусия
2
3 Границите на импровизацията в съвременния психологически театър Практическо занимание 2
4 Работа с обект - партньор
Практическо занимание
2
5 Работа с обект - предмет Практическо занимание 2
6 Създаване на сценичен откъс Практическо занимание 2
7 Текущо оценяване Практическо занимание 1
8 Жанр и средства Лекция
Практическо занимание 1
1
9 Партньорство – видове и начини за провеждане Практическо занимание 2
10 Работа с текст Практическо занимание 2
11 Работа с движение и жест Практическо занимание 4
12 Театрален откъс - теми Дискусия 2
13 Театрален откъс – индивидуални акции Практическо занимание 2
14 Театрален откъс - дуети Практическо занимание 2
15 Текущо оценяване Практическо занимание 1
Литература по темите:
1. Станиславски, К.С., Работа на актьора над себе си в 2 т., и “Работа на актьора над ролята”, С. 1984
2. Страсбърг, Лий, Мечта за страст – развитието на метода, ТБ (Театрален бюлетин), 1988/4 (с.122-155), 5/6 кн (149-224)
3. Еслин, Мартин, Творческият принос на актьора, ТБ, 1983/4, с.96-101
4. Станиславски, К.С., Мисли за театъра. Извадки от бележниците (1898 – 1936), ТБ, 1984/1
5. Даниел, Леон, Игрите... : Опит за мемоари, София : Захарий Стоянов, 1997, 352 с.
6. Лолова, Татяна [Една втора] 1/2 живот : Автобиогр. разказ в един разговор с Георги Каприев : 21 март-25 юни 1996 г. / София : Епсилон-Елст, 1996. - 360 с.
7. Гройс, Любен, Вечно живият театър : Т. 1 - 2; София : Захарий Стоянов, 2002
8. ЧЕХОВ, М.А. Литературное наследие : Т. 1-2 / Михаил Чехов. - 2. изд. , испр. и доп. - Москва : Искусство, 1995.
9. Аусландер, Ф., „Просто бъди самият себе си”: Логоцентризъм и различие в теорията на представлението, В: Hоmo ludens, 2004/10, с.150- 163
10. Кирби, Майкъл, За отсъствието и наличието на актьорска игра в представлението. В: Hоmo ludens, 2004/10, с.199- 216
Средства за оценяване:
ДОПЪЛНИТЕЛНИ УСЛОВИЯ ПРИ ФОРМИРАНЕ НА КРАЙНАТА ОЦЕНКА:
Студентът получава оценка за работата си в курса при мин. 70% посещаемост на часовете и две текущи оценки. При неспазване на това условие, студентът има право да се яви на изпит като оценката му ще бъде понижена с една единица, поради отсъствието му в редовните часове. Студент, посетил 100% редовните учебни часове, има право да получи с една единица по-висока крайна оценка от показания резултат.