LOGB505 Клинична психология и нарушения в развитието

Анотация:

Курсът представя общата рамка на психопатология на развитието. Той дава на студентите обща представа за различните нарушения и разстройства на развитието през детството и юношеството. Студентите в него усвояват основни познания за етиологията, клиничната картина, психологическа оценка и психологическа работа при отделните нарушения на развитието, както и основни умения за идентифициране на тези нарушения.

прочети още
Логопедия

Преподавател(и):

доц. Маргарита Станкова  д-р
доц. Надя Колчева  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

1) знаят:

• Възгледите за норма и патология на психичното развитие

• Обяснителни модели за появата на проявите на психопатология в процеса на развитието

• Психологическото изследване на деца в норма и с нарушения в развитието

• Психотерапевтичните техники при деца в норма и с нарушения в развитието

• Етиологията и клиничната картина на различните психични разстройства на развитието

• Значението на ранната диагностика, интервенция и работа с родителите

2) могат:

• Да идентифицират основни нарушения в развитието


Предварителни изисквания:
Базисни познания по:

• психология на развитието,

• въведение в клиничната психология.



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

Част І. Обща част

1. Норма и патология на психичното развитие. Групи деца с нарушения в развитието.

2. Обяснителни модели за прояви на дефицити в развитието.

3. Психологическо изследване на деца в норма и с нарушения в развитието.

4. Психотерапия при деца в норма и с нарушения в развитието.

Част ІІ. Нарушения в развитието

1. Интелектуални нарушения.

3. Специфични нарушения на способността за учене.

4. Генерализирани разстройства на развитието (детски аутизъм, синдром на Asperger, синдром на Rett).

5. Сензорни нарушения.

6. Поведенчески разстройства.

7. Психологическа оценка и психотерапевтични подходи при работа с деца с поведенчески нарушения в училищна възраст. Програми за подпомагане на родителите.

8. Хиперактивност и дефицит на вниманието.

9. Емоционални разстройства.

10. Разстройства на социалното функциониране в детството.

11. Тикове и тикоподобни разстройства в детството. Жил дьо ла Турет.

17. Физически и здравословни нарушения.

Част ІІІ. Специфични теми

1. Ранна диагностика и интервенция.

2. Работа с родители и семейства.

3. Интегриране на деца с нарушения в развитието.

Литература по темите:

• Ачкова, М.р Психиатрия, Знание, 1996

• Ачкова, М., Детска психиатрия, В.Т., 2001

• Голдберг, Д., С. Бенджамин, Ф.Крийд, Психиатрия в медицинската практика, 1997

• Матанова, В., Психология на аномалното развитие, С., 2003

• Мэш., Э, Д.Вольф, Детская патопсихология, М., 2002

• Попзлатева, Ц., Психология на пазвитието при слухово-речева патология, С., 1999

• Темпъл, Р., Проблеми с ученето: Дислексия, 2000

• Франк, В. Психиатрия, Сф. 1995

• Abnormal psychology / Gerald C. Davison, John M. Neale

• Abnormal psychology / Walter J. Coville, Timothy W. Costello, Fabian L. Rouke

• Abnormal psychology : patterns, issues, interventions / Frank Costin, Juris G. Draguns

• Case studies in abnormal psychology / Thomas F. Oltmanns, John M. Neale, Gerald C. Davison.

• The energies of men : a study of the fundamentals of dynamic psychology / William McDougall

• Principles of abnormal psychology: the dynamics of psychic illness / Abraham Harold Maslow, Bеla Mittelmann

• Principles of dynamic psychiatry: including an integrative approach to abnormal and clinical psychology / Jules Hymen Masserman

• Child and adolescent psychiatry: a comprehensive textbook / Ed. by Melvin Lewis

• Kaplan, H., B. Sadock,J. Grebb, Synopsis of Psychiatry, W&W, 1994

• The Child in his family : [Vol. 1.] / Ed. E. James Anthony, Cyrille Koupernik

• Emotional problems of early childhood / Ed. by Gerald Caplan

Средства за оценяване:

Курсова работа

Практическа разработка

Тест