BAEB026 Семинар: "Благополучието на човека и страната - какво е, как се постига и защо може да се загуби"
Анотация:
Предметната област на курса обхваща:
• развитие на разбирането за същността и съдържанието на благополучието на човека и общностите от древността до днес;
• измерване на благосъстоянието, качеството на живота и човешкото щастие;
• връзката между краткосрочното и дългосрочното благосъстояние и алтернативата потребление/спестяване
Цели на курса
• Да покаже как икономиката работи за постигане на лично и обществено благополучие;
• Да обясни ключовата роля на сътрудничеството и координацията на действията на хората в стопанството за постигане на просперитет;
• Да представи основните концепции и показатели за измерване на личното и индивидуалното благополучие и разкрие техните недостатъци;
• Да покаже приложимостта на икономическия начин на мислене.
Като резултат се очаква студентите да се запознаят със съдържанието на водещи литературни източници, да придобият умения за тяхното използване като методологична основа в анализа на съвременната икономическа действителност, да свържат теорията и собственият си жизнен опит и да формират собствени ценности за бъдещето си личностно и професионално
Преподавател(и):
проф. Събина Ракарова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти ще:
1) знаят:
• Основните принципи, концепции и терминология, свързани с благосъстоянието
• източниците на литературни и статистически данни, необходими за осъществяване на проучвания и анализи на персоналното и общественото благосъстояние
2) могат:
• да разпознават и идентифицират проблеми, да формулират въпроси
• да използват принципите на икономическата мисъл като инструменти за анализ
• да се ориентират в различни възгледи и концепции при дискутирането на проблемите и да аргументират собствените си оценки и разбирания
• да трансформират теоретичните знания в практически умения за анализ и изработване на собствена позиция
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
Въведение в икономическото мислене, История,
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Упражнения
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
ПЛАН на семинара:
Успешното участие в семинара предполага реализирането на следните дейности:
1. Студентите се разделят от преподавателя на случаен принцип в групи от по 7 човека.
2. От предметната област на темата на семинара и от формулирания предварителен кръг въпроси групата определя работен проблем, позволяващ всички участници в групата да се включат със самостоятелно участие при разработването на общ труд – колективно есе. Есето се излага в обем 10-12 страници и като приложения към него се добавят индивидуалните разработки на участниците в групата, от които то е композирано.
3. Есето се разработва на базата на взаимообвързаното използване на два източника:
А. Научна литература – двама автори
Джереми Рифкин, Европейската мачта”, Изд. Прозорец, 2005.
Гл. 2. Новата земя на възможностите.
Възходът
Манталитетът „потъваш или изплуваш”
Кой е по продуктивен
Живееш за да работиш или работиш за да живееш?
Ами работните места?
Гл. 3. Тихото икономическо чудо
Раждането на нов вид икономическа свръх сила
Измерване на успеха
Качеството на живота
Гл. 7. Изграждането на капиталистически пазари и национални държави
Гл. 8. Търговия в мрежата в глобализираната икономика
Гл. 16. универсализиране на европейската мечта
Третият стадий на човешкото съзнание
Глобална личност
Американската и европейската мечта
Цветан Тодоров, Интимните неприятели на демокрацията, Изд. Изток-Запад, 2013.
Гл. 4. Тиранията на индивидите
Комунизъм и неолиберализъм
Изкушението на интегризма
Замазаните петна на неолиберализма
Гл. 5. Последиците от неолиберализма
Виновна ли е науката?
Отстъплението от закона
Загуба на смисъл
Техники на мениджмънта
Гл. 7. Бъдещето на демокрацията
Б. Филмът „Самсара” (2011), режисьор Рон Фрик, сценаристи Рон Фрик и Марк Маджидсън
Филмът ще бъде прожектиран два пъти (между 17/21 март и 7/11 април) в учебна зала след предварително съгласуване на удобно за студентите време.
Задача: във филма да откриете визуални образи на текста от предложените за разглеждане книги.
4. При написването на есето е необходимо да подкрепите със съответните визуални образи (позоваване) от филма анализираните от вас текстове и проблеми.
5. Есето трябва да включва следните елементи:
- увод: обосновка на избора на темата и на литературните източници;
- съдържание: съгласуван в групата коментар на концепциите и съжденията във водещия литературен източник, в който се подкрепя, доразвива, аргументира или критикува мнението на автора на водещия литературен източник. Позицията на групата се илюстрира с откритото във филма (описание)
- заключение;
- използвана литература: описват се чрез спазване на академичните изисквания като се посочват: автор, заглавие, издателство, година на издаване; за цитатите в текста – и страница.
Готовите проекти се предават във формат „doc.” в активиран прозорец на домашната страница на курса в електронната система MOODLE и се проверяват чрез програма Turnitin за преписани чужди текстове.
6. Разработените есета се представят (презнтират) от излъчени представители на всяка група на публичен форум, задължително включващ студентите записали семинара, където ще се проведе дискусия. Провеждането на публичния форум – ден, час, място – ще стане в последната седмица на май и ще бъде съобразено с възможностите на студентите.
Литература по темите:
Джереми Рифкин, Европейската мачта”, Изд. Прозорец, 2005.
Гл. 2. Новата земя на възможностите.
Възходът
Манталитетът „потъваш или изплуваш”
Кой е по продуктивен
Живееш за да работиш или работиш за да живееш?
Ами работните места?
Гл. 3. Тихото икономическо чудо
Раждането на нов вид икономическа свръх сила
Измерване на успеха
Качеството на живота
Гл. 7. Изграждането на капиталистически пазари и национални държави
Гл. 8. Търговия в мрежата в глобализираната икономика
Гл. 16. универсализиране на европейската мечта
Третият стадий на човешкото съзнание
Глобална личност
Американската и европейската мечта
Цветан Тодоров, Интимните неприятели на демокрацията, Изд. Изток-Запад, 2013.
Гл. 4. Тиранията на индивидите
Комунизъм и неолиберализъм
Изкушението на интегризма
Замазаните петна на неолиберализма
Гл. 5. Последиците от неолиберализма
Виновна ли е науката?
Отстъплението от закона
Загуба на смисъл
Техники на мениджмънта
Гл. 7. Бъдещето на демокрацията
Средства за оценяване:
Оценяване:
Обект на оценяване са следните компоненти:
• Логичност на изложението, дълбочина на анализа, обоснованост, убедителност и оригиналност на изводите и обобщенията - 60%;
• Критично мислене - 30%;
• Коректно използване на литературните източници - 10%.
Крайната оценка ще се оформи от трите компонента според посочените им тегла.