SQBM277 Лидерство и организационна култура

Анотация:

Курсът има практическа насоченост и въвежда в изучаването на основните подходи и интерпретации на организационната култура и развитието на съответни лидерски умения. Студентите са подтиквани да извлекат отговори на основата на конкретни примери за лидери от човешката история и да анализират прояви на лидерски качества от съвременния бизнес свят. Търси се постигане на ясно разбиране за ролята и значението на лидера в организацията и обществото.

прочети още
Мениджмънт за организационно съвършенство

Преподавател(и):

гл. ас. Александър Пожарлиев  д-р
доц. Димитър Панайотов  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1)знаят:

• Познават водещите теории за лидерството, гледни точки и подходи.

• Характеристиките на лидера според различни таксономии.

• Лидерските стилове и проявлението им в организацията.

• Различни подходи към културите и тяхното изучаване.

• Подхода на Х. Хофстеде и Ф. Тромпернаарс към културната ситуация.

• Подхода на Хюман Синерджистикс към културната ситуация.

2)могат:

• Да идентифицират лидерите в организацията и да анализират техните качества, силни и слаби страни.

• Да създават модели за идентифициране на лидери и програми за тяхното развитие в организацията.

• Да откриват и да стимулират позитивните лидерски стилове.

• Да се ориентират в културната ситуация в организацията;

• Да интерпретират културните фактори;

• Да изучават и интерпретират адекватно връзката на културните фактори с управленските дейности.


Предварителни изисквания:
Няма изисквания за предварително изучавани курсове.

Професионалният, жизнен и интелектуален опит на участниците оказват съществено влияние върху резултатите от обучението.



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

1. Лидерство в организацията. Дефиниция. Разграничаване между лидер и мениджър.

2. Теории за лидерството – по природа или по позиция.

3. Конкретни лидерски казуси от конкретни организации – дискусия.

4. Същност на организационната култура. Какво е и как влияе на изпълнението на работата. Измерения и типове организационна култура.

5. Защо изучаваме културите - основни изводи и ползи за мениджмънта на организацията, служителите и стратегиите на развитието.

6. Подходи при изучаване и интерпретиране на културите. Национална и организационна култура. Подходът на Х. Хофстеде. „Вечните въпроси“, които решаваме. Подходът на Ч. Търнър & Ф. Тромпенаарс. Практически приложения.

7. Измерители на културата в подхода на Х. Хофстеде. Властово разстояние. Избягване на несигурност. Същност; логика и начин на измерване. Последици. Практически приложения.

8. Измерители на културата в подхода на Х. Хофстеде. Индивидуализъм – колективизъм. Мъжественост/ женственост. Същност; логика и начин на измерване. Последици. Практически приложения.

9. Измерители на културата в системата на Ч. Търнър & Тромпенаарс.

10. Конструктивни и деструктивни култури – модел на Хюман Синерджистикс.

11. Ролята на лидера в развитието на конструктивна организационна култура.

12. Оценка на индивидуалния лидерски стил и влиянието му върху културата.

13. Оценка на реалната култура на организацията.

14. Оценка на идеалната култура. Постигане на консенсус относно областите за развитие.

15. Задачи и цели за развитие на конструктивна култура. Насоки за културна промяна.

Литература по темите:

• Бланчард, К., Зигарми, П., Зигарми, Д. (2011) Лидерството и едноминутният мениджър. Класика и стил, София.

• Давидков, Ц. (2009) Национална и организационна култура. С., СУ-СтФ.

• Давидков, Ц. (2010) Ценности на забогатяване. С., УИ „Св. Климент Охридски“.

• Дуранкев, Б. (2001) Фирмената култура в България. (в съавторство). Специално издание на сп. “Алтернативи”.

• Еленков, И., Р. Даскалов – съст. (1994) Защо сме такива: в търсене на българската културна идентичност. С., Изд. “Просвета”.

• Илиева, Сн. (2009) Ценности и трудова мотивация. С., УИ „Св. Климент Охридски“.

• Илиева, С. (2006) Организационна култура: същност, функции и промяна. С., УИ „Св. Климент Охридски”.

• Камерън, К.,, Р. Куин (2012) Диагностика и промяна на организационната култура: съобразно рамката на конкуриращите се ценности. С., „Класика и стил“.

• Ландсбърг, М. (2002) Основи на лидерството. Класика и стил, София.

• Макариев, П. (2008) Мултикултурализмът между толерантността и признанието: към един диалогичен подход. С., Изд. „Изток-Запад”.

• Максуел, Дж. (2010). 360-градусовият лидер. Как да влияете от всяка позиция в организацията. Изток-запад.

• Минков, М. (2007) Защо сме различни: междукултурни различия в семейството, обществото и бизнеса (второ преработено и допълнено издание). С., Изд. „Класика и стил”.

• Морис, Ст., Уилкокс, Г., Нейсъл, Е. (2000) Как да бъдеш лидер на печеливш екип. Инфодар, София.

• Олтмън, Й. (2000) Европейски размишления: за работата и културата. В: ”Управление на развитието и промяната”, Изд. УМ-НБУ – Open University.

• Сотирова, Д. (2007) Организационно поведение и култура. С., Изд. Фабер.

• Сотирова, Д. (2009) Бизнес етика: луксът, който си заслужава, без да струва много. С., НБУ.

• Сотирова, Д., Ц. Давидков (2005) Новата административна култура: организационни проблеми и лични стратегии за промяна. С., СУ – СтФ.

• Стойчева, К. (2003) Толерантността към неопределеност. С., Изд. “Леге Артис”.

• Тромпенаарс, Ф., Хампдън-Търнър, Ч. (2004) Да се носиш по вълните на културата: разбиране на културното разнообразие в бизнеса. С., Изд. “Класика и стил”.

• Хемпдън-Търнър, Ч., А. Тромпернаарс (1995) Седемте култури на капитализма. Варна, ИК “ТедИна”.

• Хофстеде, Х. (2001) Култури и организации: софтуеър на ума. С., Изд. Класика и стил.

• Хофстеде, Я. Х., П. Б. Пидърсън, Х. Хофстеде (2003) Изследване на културата. С., Изд. Класика и стил.

• Чавдарова, Т. (2004) Да правиш бизнес в България: между българската и западната икономическа култура. – Социологически проблеми”, кн. 1-2/2004, 120–146.

• Янкулов, Я. (2012) Организационна култура на търговците в България: изследване и препоръки за мениджмънта. С., „Авангард-Прима“.

• Янкулов, Я. (2012) Мотивация на търговци и търговски екипи. С., „Авангард-Прима“.

• Cooper, C., S. Cartwright, C. Earley (eds.) (2001) The International Handbook of Organizational Culture and Climate. Chichester UK, John Wiley & Sons Ltd.

• Deal, T. E. & A. A. Kennedy (2000) Corporate Cultures: the Rites & Rituals of Corporate Life. Persues Publishing.

• Driskill, G. W. & A. I. Brenton (2005) Organizational Culture in Action: A Cultural Analysis Workbook. Thousand Oaks, Sage Publications.

• Hall, E. T. (1996) The Hidden Dimension. Doubleday, Anchor Press.

• Harrison, L. & S. Huntington (2000) Cultural Matters: How Values Shape Human Progress. Basic Books.

• Hofstede, G. (2001) Culture's Consequences: Comparing Values, Behaviors, Institutions, and Organizations Across Nations. Sage Publication.

• Management Guide Bulgaria: A Handbook for Investors and Executives (2008). (Susanne Mueller – Еd.) Cross-Culture Publishing Ltd., Birmingham – Frankfurt/Main.

• Minkov, M. (2007) What Makes us Different and Similar: A New Interpretation of the World Values Survey and Other Cross-Cultural Data. Sofia, Publ. Класика и Стил.

• Trompenaars, F. & C. Hampden – Turner (1998) Riding the Waves of Culture: Understanding Diversity in Global Business. McGrow.

• Yordanova D. & M.A. Tarrazon (2007) ”Understanding gender differences in entrepreneurial intentions”. 52nd ICSB Conference Proceedings, Book of Abstracts and CD-ROM papers, Hansaprint Oy, Turku, (ISBN 951-564-262-0).

Средства за оценяване:

ПИСМЕНИ ЗАДАЧИ 50%

ПРАКТИЧЕСКА ЗАДАЧА 50%