SQBM277 Лидерство и организационна култура
Анотация:
Курсът има практическа насоченост и въвежда в изучаването на основните подходи и интерпретации на организационната култура и развитието на съответни лидерски умения. Студентите са подтиквани да извлекат отговори на основата на конкретни примери за лидери от човешката история и да анализират прояви на лидерски качества от съвременния бизнес свят. Търси се постигане на ясно разбиране за ролята и значението на лидера в организацията и обществото.

Преподавател(и):
гл. ас. Александър Пожарлиев д-р
доц. Димитър Панайотов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1)знаят:
• Познават водещите теории за лидерството, гледни точки и подходи.
• Характеристиките на лидера според различни таксономии.
• Лидерските стилове и проявлението им в организацията.
• Различни подходи към културите и тяхното изучаване.
• Подхода на Х. Хофстеде и Ф. Тромпернаарс към културната ситуация.
• Подхода на Хюман Синерджистикс към културната ситуация.
2)могат:
• Да идентифицират лидерите в организацията и да анализират техните качества, силни и слаби страни.
• Да създават модели за идентифициране на лидери и програми за тяхното развитие в организацията.
• Да откриват и да стимулират позитивните лидерски стилове.
• Да се ориентират в културната ситуация в организацията;
• Да интерпретират културните фактори;
• Да изучават и интерпретират адекватно връзката на културните фактори с управленските дейности.
Предварителни изисквания:
Няма изисквания за предварително изучавани курсове.
Професионалният, жизнен и интелектуален опит на участниците оказват съществено влияние върху резултатите от обучението.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1. Лидерство в организацията. Дефиниция. Разграничаване между лидер и мениджър.
2. Теории за лидерството – по природа или по позиция.
3. Конкретни лидерски казуси от конкретни организации – дискусия.
4. Същност на организационната култура. Какво е и как влияе на изпълнението на работата. Измерения и типове организационна култура.
5. Защо изучаваме културите - основни изводи и ползи за мениджмънта на организацията, служителите и стратегиите на развитието.
6. Подходи при изучаване и интерпретиране на културите. Национална и организационна култура. Подходът на Х. Хофстеде. „Вечните въпроси“, които решаваме. Подходът на Ч. Търнър & Ф. Тромпенаарс. Практически приложения.
7. Измерители на културата в подхода на Х. Хофстеде. Властово разстояние. Избягване на несигурност. Същност; логика и начин на измерване. Последици. Практически приложения.
8. Измерители на културата в подхода на Х. Хофстеде. Индивидуализъм – колективизъм. Мъжественост/ женственост. Същност; логика и начин на измерване. Последици. Практически приложения.
9. Измерители на културата в системата на Ч. Търнър & Тромпенаарс.
10. Конструктивни и деструктивни култури – модел на Хюман Синерджистикс.
11. Ролята на лидера в развитието на конструктивна организационна култура.
12. Оценка на индивидуалния лидерски стил и влиянието му върху културата.
13. Оценка на реалната култура на организацията.
14. Оценка на идеалната култура. Постигане на консенсус относно областите за развитие.
15. Задачи и цели за развитие на конструктивна култура. Насоки за културна промяна.
Литература по темите:
• Бланчард, К., Зигарми, П., Зигарми, Д. (2011) Лидерството и едноминутният мениджър. Класика и стил, София.
• Давидков, Ц. (2009) Национална и организационна култура. С., СУ-СтФ.
• Давидков, Ц. (2010) Ценности на забогатяване. С., УИ „Св. Климент Охридски“.
• Дуранкев, Б. (2001) Фирмената култура в България. (в съавторство). Специално издание на сп. “Алтернативи”.
• Еленков, И., Р. Даскалов – съст. (1994) Защо сме такива: в търсене на българската културна идентичност. С., Изд. “Просвета”.
• Илиева, Сн. (2009) Ценности и трудова мотивация. С., УИ „Св. Климент Охридски“.
• Илиева, С. (2006) Организационна култура: същност, функции и промяна. С., УИ „Св. Климент Охридски”.
• Камерън, К.,, Р. Куин (2012) Диагностика и промяна на организационната култура: съобразно рамката на конкуриращите се ценности. С., „Класика и стил“.
• Ландсбърг, М. (2002) Основи на лидерството. Класика и стил, София.
• Макариев, П. (2008) Мултикултурализмът между толерантността и признанието: към един диалогичен подход. С., Изд. „Изток-Запад”.
• Максуел, Дж. (2010). 360-градусовият лидер. Как да влияете от всяка позиция в организацията. Изток-запад.
• Минков, М. (2007) Защо сме различни: междукултурни различия в семейството, обществото и бизнеса (второ преработено и допълнено издание). С., Изд. „Класика и стил”.
• Морис, Ст., Уилкокс, Г., Нейсъл, Е. (2000) Как да бъдеш лидер на печеливш екип. Инфодар, София.
• Олтмън, Й. (2000) Европейски размишления: за работата и културата. В: ”Управление на развитието и промяната”, Изд. УМ-НБУ – Open University.
• Сотирова, Д. (2007) Организационно поведение и култура. С., Изд. Фабер.
• Сотирова, Д. (2009) Бизнес етика: луксът, който си заслужава, без да струва много. С., НБУ.
• Сотирова, Д., Ц. Давидков (2005) Новата административна култура: организационни проблеми и лични стратегии за промяна. С., СУ – СтФ.
• Стойчева, К. (2003) Толерантността към неопределеност. С., Изд. “Леге Артис”.
• Тромпенаарс, Ф., Хампдън-Търнър, Ч. (2004) Да се носиш по вълните на културата: разбиране на културното разнообразие в бизнеса. С., Изд. “Класика и стил”.
• Хемпдън-Търнър, Ч., А. Тромпернаарс (1995) Седемте култури на капитализма. Варна, ИК “ТедИна”.
• Хофстеде, Х. (2001) Култури и организации: софтуеър на ума. С., Изд. Класика и стил.
• Хофстеде, Я. Х., П. Б. Пидърсън, Х. Хофстеде (2003) Изследване на културата. С., Изд. Класика и стил.
• Чавдарова, Т. (2004) Да правиш бизнес в България: между българската и западната икономическа култура. – Социологически проблеми”, кн. 1-2/2004, 120–146.
• Янкулов, Я. (2012) Организационна култура на търговците в България: изследване и препоръки за мениджмънта. С., „Авангард-Прима“.
• Янкулов, Я. (2012) Мотивация на търговци и търговски екипи. С., „Авангард-Прима“.
• Cooper, C., S. Cartwright, C. Earley (eds.) (2001) The International Handbook of Organizational Culture and Climate. Chichester UK, John Wiley & Sons Ltd.
• Deal, T. E. & A. A. Kennedy (2000) Corporate Cultures: the Rites & Rituals of Corporate Life. Persues Publishing.
• Driskill, G. W. & A. I. Brenton (2005) Organizational Culture in Action: A Cultural Analysis Workbook. Thousand Oaks, Sage Publications.
• Hall, E. T. (1996) The Hidden Dimension. Doubleday, Anchor Press.
• Harrison, L. & S. Huntington (2000) Cultural Matters: How Values Shape Human Progress. Basic Books.
• Hofstede, G. (2001) Culture's Consequences: Comparing Values, Behaviors, Institutions, and Organizations Across Nations. Sage Publication.
• Management Guide Bulgaria: A Handbook for Investors and Executives (2008). (Susanne Mueller – Еd.) Cross-Culture Publishing Ltd., Birmingham – Frankfurt/Main.
• Minkov, M. (2007) What Makes us Different and Similar: A New Interpretation of the World Values Survey and Other Cross-Cultural Data. Sofia, Publ. Класика и Стил.
• Trompenaars, F. & C. Hampden – Turner (1998) Riding the Waves of Culture: Understanding Diversity in Global Business. McGrow.
• Yordanova D. & M.A. Tarrazon (2007) ”Understanding gender differences in entrepreneurial intentions”. 52nd ICSB Conference Proceedings, Book of Abstracts and CD-ROM papers, Hansaprint Oy, Turku, (ISBN 951-564-262-0).
Средства за оценяване:
ПИСМЕНИ ЗАДАЧИ 50%
ПРАКТИЧЕСКА ЗАДАЧА 50%