BAEB086Z Цени и ценообразуване
Анотация:
Учебната дисциплина е предназначена за студентите, обучаващи се в бакалавърска степен и в нейните рамки се придобиват базови знанията за цените и ценообразуването в пазарна среда. Тя има за цел задълбочаване на теоретико-методологическите знания, за съвременната пазарна инфраструктура на правовата държава и цената като основна икономическа категория. Формиране на активно отношение към типовете, видовете и формите на съществуване на пазарите в глобалната икономика и към различните цени използвани на тях. Усвояване на практически умения за пазарно-ценови анализи и формиране на фирмени цени.
Преподавател(и):
гл. ас. Ваня Хаджиева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти ще:
1) знаят:
" същността, ролята и значението на цената в съвременния бизнес в качеството й на обективна икономическа категория;
" ролята и значението на пазарната инфраструктура на съвременната правова държава и за икономическите взаимоотношения на главните пазарни субекти, преведени на езика на цените.
2) могат:
" да разграничават особеностите на различните видове пазари, спецификата на сключваните на тях сделки, конкретната технология и съответните процедурите за постигане на пазарните цени;
3) усвоят:
" основни умения и навици за ценообразуването в динамична пазарна среда, за да могат да решават по-ефективно възникващите пред тях проблеми в тяхната конкретна бъдеща дейност на фирмено и държавно равнище;
Предварителни изисквания:
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
І. ПАЗАРИ,СДЕЛКИ, ЦЕНИ
ІІ. ЦЕНАТА КАТО ОБЕКТИВНА ИКОНОМИЧЕСКА КАТЕГОРИЯ
ІІІ. СИСТЕМА НА ЦЕНИТЕ.
ІV. ДЪРЖАВНО, МЕЖДУДЪРЖАВНО И ВЪТРОШНООТРАСЛОВО РЕГУЛИРАНЕ НА ЦЕНИТЕ.
V. ФИРМЕНО ЦЕНООБРАЗУВАНЕ, ЦЕНОВА ПОЛИТИКА НА ФИРМАТА.
VІ. МЕЖДУНАРОДНИ ЦЕНИ И ЦЕНООБРАЗУВАНЕ.
Литература по темите:
Основна литература
1. Елазаров С., Маркова Б., Миленков Х., Организирани пазари (ІІ-ро прераб. и доп. изд-е).-С., ИК "Сиела", 2004 г.
2. Класова С. Цените - теория и практика. .-С., ИК "Сиела", 2001 г. и 2004 г.
3. Узунов С. Конюнктура, пазари, цени. .-С., ИК "Сиела", 1999 г.
4. Стойчев Иван, Ценова политика, ИК на НБУ, С.,
5. Пехливанов Васил, Д. Гривеков, Й. Йорданов, Цени и ценова политика, ИК Галактика, Варна, 1992 г
Допълнителна литература
1. Буров А. С. Конъюнктура мировых рынков товаров и услуг.ІМосква,"ЭКЗАМЕН", 2005 г.
2. Люис Г. Печелившото ценообразуване, или ценообразуване водещо до печалба.-С.,"Кабри",2004
3. Мичева Е. Пазари, цени, маркетинг.Част І: Пазарното ценообразуване-теория и практика.-С., ДФ"Полиграфически комбинат", 1993 г.
4. Сираков С. Методи за пазарно-ценови проучвания във външната търговия.-С., 1995 г.
5. Цены и ценообразование. ЧастІІ. Практика комерческого ценообразования (под ред. В. Е.Есипова), -Санкт-Петербург, Изд-во "Питер", 1999 г.
6. Groenewegen, John. About Double Organized Markets: Issues of Competition and Cooperation.1994.
7. Hirshleifer J, Glazer A. Price Theory and Applications (5-th edit), Prentice Hall, NY, 1992.
8. Walgenbach, Paul H. and Hanson, Ernest J. Financial Accounting an introduction. 6-th ed. San Diego. New York Chicago. Austin. Washington, D.C. London. Sydney. Tokyo. Toronto., "HBJ", 1990.
Средства за оценяване:
ТЕКУЩ КОНТРОЛ:
ТЕСТОВЕ 40 %
САМОСТОЯТЕЛНА РАБОТА 60 %
СЕМЕСТРИАЛЕН ИЗПИТ:
ТЕСТОВЕ 50 %
САМОСТОЯТЕЛНА РАБОТА 50%