MALM214 Самостоятелна работа: Учене и преподаване на чужд език

Анотация:

Курсът се състои от 30 академични часа, разпределени в различни форми на учебна натовареност: семинари и дискусии върху съвременните концепции за учене и преподаване на ЧЕ. Разглеждат се основни въпроси на теорията за методита на обучение , европейските образователни политика, учебни комплекси, основни компоненти на учебния процес по чужд езики

Целта на курса е да подготви студентите да могат самостоятелно да оценяват учебни концепции за конкретни цели на ЧЕО.

Студентите трябва да овладеят необходимите теоретични познания, които ще им позволят да правят научно обоснован анализ на учебни материали по чужд език от гледна точка на определена теоретична концепция с оглед на конкретни условия на обучение и конкретна целева група обучавани, развият практически умения за дидактизиране на автентични материали за нуждите ЧЕО.

прочети още
Лингводидактика

Преподавател(и):

проф. Павлинка Стефанова  д.н.

Описание на курса:

Компетенции:

1) знаят:

• Теоретични основи на водещи концепции за учене и преподаване на чужди езици…………………………………………………………………..

2) могат:

• да анализират и разпознават самостоятелнотеоретичните основи на учебни комплекси и да апреценяват пригодността за използване при конкретни условия на обучение.

• да комбинират и допълват учебни материали по чужд език във всички форми и видове на чуждоезиковото обучение.


Предварителни изисквания:
Методика на ЧЕО

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Самостоятелна работа

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

1. Концепции за изучаване и преподаване на съвременни езици. Исторически обзор.

2. Съпоставителен анализ на теоретичните основи на основни концепции за учене и преподаване на съвременни езици. Изводи.

3. Европейски езикови политики.

4. Обща европейска езикова рамка.

5. Многоезичие.

6. Продуктивни дейности и стратегии. Устна продукция. Писмена продукция.

7. Рецептивни дейности и стратегии. Четене с разбиране. Слушане с разбиране.

8. Интерактивни дейности (устни и писменни) и стратегии

9. Компетентности на обучаваните, декларативни и процедурни знания.

10. Личностни компетентности.

11. Лингвистични езикови компетентности (лексикални, граматични, фонологични, ортографични).

12. Учене и преподаване на чужд език.

13. Комуникативни задачи.

14. Трансфер на знания и умения между паралелно и/или последователно изучавани езици.

15. Специфика на обучението по сродни езици.Развитие на междуезиковото разбиране.

16. Езиково многообразие и курикулум.

17. Измерване на постиженията.

Литература по темите:

Литература::

Публикации на Европейската комисия на Европейския съюз и на Съвета на Европа

Fremdsprachenunterricht im Primar- und Sekundarbereich in der Europaischen Gemeinschaft, EURYDICE, Kommission der Europaischen Gemeinschaften, Brussel, 1992

Kontaktschwelle Deutsch als Fremdsprache. Council of Europe . Europarat . Counseil de lEurope. Langenscheidt Berlin . Munchen . Wien . Zurich . New York 1993

Common European Framework of Reference: Learning, teaching, assessment. Council of Europe, Cambridge University Press, 2001

Gemeinsamer europaischer Referenzrahmen fur Sprachen: lernen, lehren, beurteilen. Council for Cultural Co-operation Education Committee Modern Languages Division, Stasbourg, Langenscheidt Berlin . Munchen . Wien . Zurich . New York 2001

Обща европейска езикова рамка: изд. Релакса, Варна 2006

Profile deutsch . Gemeinsamer europaischer Referenzrahmen. Lernzielbestimmungen, Kannbeschreibungen, Kommunikative Mittel. Niveau A1. A2. B1. B2, Langenscheidt

Berlin . Munchen . Wien . Zurich . New York 2002

European Profile for Language Teacher Education – A Frame of Reference. A Report to the European Commission, Directorate General for Education and Culture, September 2004.

Клайн 2007: Klein H.G. Europaische Mehrsprachigkeit. http://eurocomrom.de/compact/kurs/text_seite _31.htm 12.06.2007.

Майснер 2005: Mei?ner F.-J. Mehrsprachigkeitsforschung http://www.uni-giessen.de/meissner/meissner/msdd.htm

Функ 2004: Funk, H. Qualitatsmerkmale von Lehrwerken prufen – ein Verfahrensvorschlag. Babylonia 3/04, www.babylonia-ti.ch

На английски език

? Allwright,D. (1996). Integrating Research & Pedagogy. London: Heinemann

? Brown, H. D. (1994) Teaching by Principles. (third edition). London: Prentice Hall

? Cunningsworth, A. (1995) Choosing Your Coursebook. Oxford: Macmillan Heinemann

? Davcheva, L. and Tarasheva, E. (1998). Branching out - A Cultural Studies Syllabus

? Doff, A. (1992) Teaching English. Cambridge: Cambridge University Press

? Ellis, G. and Sinclair, B. (1989) Learning to learn English: A Course in Learner Training. Cambridge: Cambridge University Press

? Ellis, R. (1985). Understanding Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press

? Gower, R., Phillips, D. and Waters, S. (1995). Teaching Practice Handbook. Oxford: Heinemann

? Grant, N. (1987) Making the Most of Your Textbook. Harlow: Longman

? Hadfield, J. (1992). Classroom Dynamics. Oxford: Oxford University Press

? Harmer, J. (1991) The Practice of English Language Teaching. London: Longman

? Harmer, J. (1998) How to Teach English. London: Longman

? Harmer, J. (2001) The Practice of English Language Teaching (third edition, completely revised and updated). London: Longman Pearson Education Limited

? Hedge, T. (2000) Teaching and Learning in the Language Classroom. Oxford: Oxford University Press

? Hughes, A. (2003) Testing for Language Teachers. (second edition). Cambridge: Cambridge University Press

? McDonough J. (1997) Research Methods for EL Teachers. Arnold

? McDonough, J. And Shaw, C. (2003) Materials and Methods in English Language Teaching (second edition) Oxford: Blackwell Publishing

? Nunan, D. (1989). Designing Tasks for the Communicative Classroom. Cambridge: Cambridge University Press

? Nunan,D. (1989) Understanding Language Classrooms. Prentice Hall

? Nunan, D. (1991) Language Teaching Methodology. London: Prentice Hall

? Nunan, D. (1992). Research Methods in Language Learning. Cambridge: Cambridge University Press

? Nunan, D. (1988). Syllabus Design. Oxford: Oxford University Press

? Parrott, M. (1993) Tasks for Language Teachers. Cambridge: Cambridge University Press

? Richards, J. C. and Rogers, T. S. (1986). Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press

? Scriverner, J. (1994). Learning Teaching. Oxford: Heinemann

? Seliger, H.W. and Shohamy, E. (1989). Second Language Research Methods. Oxford: Oxford University Press

? Stanley,C. (1999). Learning To Think, Feel & Teach Reflectively. Cambridge: Cambridge University Press

? Tanner, R. and Green, C. (1998) Tasks for Teacher Education, A Reflective Approach. London: Longman

? Ur, P. (1996) A Course in Language Teaching, Practice and Theory, Cambridge: Cambridge University Press

? Wajnryb, R. (1992) Classroom Observation Tasks. Cambridge: Cambridge University Press

? Walters, S. and Gower, R. (1983) Teaching Practice Handbook. Oxford: Heinemann

? Willis, J. (1996) A Framework for Task-based Learning. London: Longman

? Woodward, T. (2001) Planning Lessons and Courses. Cambridge: Cambridge University Press

Немски:

• Berrnstein, W.(1990) Leseverstandnis als Unterrichtsziel, Julius Groos Verlag Heidelberg

• Bimmel, P. u.a. (1994) Arbeit mit Lehrwerklektionen, Langenscheidt

• Bimmel, P., Ute Rampillon (1996) Lernerautonomie und Lernstrategien, Langenscheidt

• Buhlmann Rosemarie, Ingeborg Laveau (1992) Arbeit mit Sachtexten, Langenscheidt

• Dahlhaus Barbara (1994) Fertigkeit Horen, Langenscheidt

• Funk, Hermann und Koenig, Michael (2003) Grammatik lehren und lernen. Langenscheidt Berlin/Munchen

• Gross Harro, Klaus Fischer (1990) Grammatikarbeit im Daf-Unterricht, Indicium Verlag Munchen

• Kast, Bernd (2002) Fertigkeit Schreiben. Langenscheidt Berlin/Munchen

• Muller, Bernd-Dietrich (2002) Wortschatzarbeit und Bedeutungsvermittlung. Langenscheidt Berlin/Munchen

• Neuf-Munkel G. u. R. Roland (1991) Fertigkeit Sprechen, Langenscheidt

• Neuner, G., H. Hunfeld (1992) Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts, Langenscheidt

• Westhoff G.(1987), Didaktik des Leseverstehens, Max Hueber Verlag, Ismaning

• Westhof, Gerhard (2002) Fertigkeit Lesen. Langenscheidt Berlin/Munchen

• Ziebell Barbara (1999) Unterrichtsbeobachtung und Lehrerverhalten, Berlin, Munchen, Leipzig, Wien, Zurich, New Jork, Langenscheidt

Френски:

• Le Francais dans le Monde, списание

VERS UN NIVEAU 3. Le Francais dans le Monde. Recherche et applications (Prilojenie sbornik). Fevrier/Mars 1987.

LITTERATURE ET ENSEIGNEMENT- La perspective du lecteur. Le Francais dans le Monde. Recherche et applications (Prilojenie sbornik). Fevrier/Mars 1988.

NOUVELLES TECHNOLOGIES ET APPRENTISSAGE DES LANGUES. Le Francais dans le Monde. Recherche et applications (Prilojenie sbornik). Aout/Septembre 1988.

... ET LA GRAMMAIRE. Le Francais dans le Monde. Recherche et applications (Prilojenie sbornik). Fevrier/Mars 1989.

PUBLICS SPECIFIQUES ET COMMUNICATION SPECIALISEE. Le Francais dans le Monde. Recherche et applications (Prilojenie sbornik). Aout/Spetembre 1990.

CULTURE, CULTURES. Le Francais dans le Monde. Recherche et applications (Prilojenie sbornik). Janvier 1996.

• Mackey, W.F. (1972) Principes de didactique analytique. Paris: Didier

• Valette, Rebecca M. (1975) Le test en langues etrangeres. Guide pratique. Paris: Classiques Hachette

Испански:

? Didactica de las segundas lenguas

Български:

Димитрова, С. и Ташевска, С. (2004). Педагогическо портфолио за стажант-учители по чужд език. София: НБУ

Дринова Р.(1992), Стратегии на усвояване и стратегии на комуникация, сп. Чуждоезиково обучение, кн.3

Петрова М.( 1992), Компоненти на комуникативната компетентност и тяхното отражение в поведението на обучавания и на преподавателя, сп. Чуждоезиково обучение, кн.6

Симеонова Й. (1992), Педагогическото общуване в обучението по чужд език, сп. Чуждоезиково обучение, кн.2

Стефанова П. (1992), По въпроса за целите на обучението по чужд език, сп. Чуждоезиково обучение, кн.5

Стефанова П.(1996), Входно-изходните равнища на учебния предмет "Чужд език" за българското училище и праговите равнища по английски, френски, немски, испански, италиански и руски език на Съвета на Европа, сб. Приложна лингвистика и методика на ЧЕО, НБУ, С.

Стефанова П., Т.Шопов (1996), Как да разбираме ВИР на ЧЕО, сп. Педагогика, кн.2

Стефанова П., Т.Шопов (1996), Изследване на постиженията в обучението по чужд език в средното училище, сп. Чуждоезиково обучение, кн.6

Държавни образователни изисквания за средно образование по чужд език (2000), сп. Чуждоезиково обучение, кн.1

Стефанова П.(1999), Методика на чуждоезиковото обучение, изд. Парадигма, С.

Стефанова, П. (2007). Чуждоезиковото обучение: учене, преподаване, оценяване. София: Изд. “Сиела”

Стефанова, П. (2007). Учебният комплекс в теорията и практиката на чуждоезиковото обучение. София: ИК «Анубис»

Шопов Т.(1989), Две тенденции в чуждоезиковото обучение, сп. Чуждоезиково обучение, кн.3

Шопов Т.(1998), Вторият език, Университетско издателство "Св. Кл.Охридски", С.

Шопов, Т. (2002) Чуждоезиковата методика. София: Университетско издателство “Св.Климент Охридски”

Шопов, Т. (2008) Съвременните езици. Благоевград. Международно бизнес училище

Средства за оценяване:

Самостоятелни разработки

Проекти

Курсова работа