TAMB002 Психофизическа загрявка на актьора
Анотация:
Курсът се състои от 30 академични часа, които се провеждат в рамките на един семестър. Часовете имат предимно тренингов-игрови характер и се състоят от два типа упражнения – индивидуални и групови. При индивидуалните упражнения се акцентира върху натренирване процесите на наблюдение и концентрация, откриване на основни характеристики на движението, звука, жеста. Груповите тренинзи натренирват умения за работа в група, акция-реакция, съотнасяне с друго тяло в пространството. Курсът включва още различни игри за спонтанност и доверие.
ЦЕЛИ НА УЧЕБНАТА ДИСЦИПЛИНА:
• натрупване на базови умения и познания необходими за професията на актьора по следните теми:
- психофизическа загрявка
- наблюдение
- анализ на човешко поведения
- работа в група
- въвеждане на елементарна терминология за работа със системите звук и движение – голямо-малко, силно-тихо,отворено-затворено, бързо-бавно, напрегнато-ненапрегнато,посока на движението и др.
Преподавател(и):
доц. Ася Иванова д-р
Мирослава Гоговска д-р
Описание на курса:
Компетенции:
След завършването на курса студентите трябва да имат умението да структурират собствена психофизическа загрявка, да имат умения за работа в група и анализ на човешко поведение, да са усвоили базова терминология за работа със системите звук и движение
Предварителни изисквания:
В тази си част курсът има общо-въвеждащ характер и допуска да бъде избиран от студенти с различни специалности
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Упражнения
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1. Психофизическа загрявка - темата е основна за курса и се провежда про всяко занятие. На студентите се предлагат модели на психофизическа загрявка, взаимствани от различни движенчески, танцови и актьорски техники.
2. Динамичен анализ на човешко поведение (походка)– темата се разполага основно в първите 15 часа от курса
3. Откриване на основни характеристики на движението и звука
голямо-малко,
силно-тихо,
отворено-затворено,
бързо-бавно,
напрегнато-ненапрегнато,
актична посока на движението
и начини за и начини за развиването им в определена енергийна тенденция
(Темата се заявява в края на есенен семестър и се развива по-задълбочено в следващия курс "От жест към образ").
4. Разграничаване и дефиниране на понятията движение, жест, придвижване, походка
Литература по темите:
1. "Речник на театъра" - Патрис Павис
2. "Театърът и неговия двойник" - А.Арто
3. "Работа на актьора върху себе си" - К.С.Станиславски
4. "Работа на актьора върху ролята” – К.С.Станиславски
5. “Идеята за тялото през 60те” – доц.док. Камелия Николова
6. Гордън Крейк -
7. “ Психологически жест” - Михаил Чехов
Средства за оценяване:
Формиране на оценката - комплексно по два начина: чрез присъствие (75%) и активност на студента по време на протичането на курса и резултат по конкретни задачи:
ролеви игри
тренинг
самостоятелна работа
презентация