OOOK112 Византия, позната и непозната
Анотация:
За малко над хиляда години (330 - 1453), като наследник на Рим в Източното Средиземноморие, Византия е една от най-напредналите и сложни цивилизации на света. Родена в края на Класическия период, тя процъфтявала през Средните векове и допринесла за развитието на Ренесанса. Жителите на империята – гърци, сирийци, арменци, славяни, копти и др. – се нарекли “ромеи”, подчертавайки по този начин приемствеността с древноримските традиции. Християнството сплотило разнородните народности, а гръцкият език, считан за държавен, придал дълбочина и образност на литературните творения на византийците. Византия достигнала апогея на своето развитие при Юстиниан І Велики и се превърнала в могъща средиземноморска държава. Със своята търговска мрежа, простираща се от Скандинавия до Шри Ланка, тя служела като жизненоважен мост между мюсюлманският Изток и католическият Запад. Нейните учени, богослови, търговци, дипломати и занаятчии достигнали в своята дейност такива върхове, които се превърнали в образец за подражание и предмет на завист за останалия свят. Нейните художници създали великолепни икони и мозайки, които вдъхновявали френските крале и арабските емири. Нейните мисионери разпространявали православното християнство, което и до днес е вяра на милиони по света. Великолепието на Константинопол поразявало и примамвало с магнетична сила, превръщайки византийската столица в непостижим блян за мнозина владетели.
Курсът е въвеждащо изложение в света на Византия, разкрит през погледа на византиеца.
Преподавател(и):
проф. Тома Томов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• ще познават Византийската империя и ще добият една интегрална представа за много страни от живота във византийския свят.
2) могат:
• да овладеят и боравят с основни исторически понятия
• да формират мнения, анализират и осмислят основни исторически факти и процеси.
• да се ориентират в проблемите и да реферират съвременни текстове, свързани с историята на Византия.
Предварителни изисквания:
Не се поставят такива, освен очакваното любопитство и желание да се вникне във Византийския свят.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Географски обзор
Империята
Властта на василевса
Византийската императрица
Държавен апарат и управление на империята
Бог, светците и свещенослужителите
Византийската армия
Византийската дипломация
Константинопол
Животът в провинцията
Византийската икономика
Пазители на гръцката култура
Византийското изкуство
Човекът във Византия и неговият микросвят
Величието и наследството на Византия
Литература по темите:
Т. ТОМОВ, Византия, позната и непозната, София, 2012
В. ТЪПКОВА, Р. ПЕНДЖЕКОВА, Византия през погледа на съвременниците u, Пловдив, 2002;
В. ТЪПКОВА-ЗАИМОВА, Д. ДИМИТРОВ, Пл. ПАВЛОВ, Хронологична енциклопедия на света, т. VІ, Византия и византийския свят, В. Търново, 1995;
П. АНГЕЛОВ, България и българите в представите на византийците (VІІ - ХІV в.), София, 1999.
Г. БАКАЛОВ, Византия (Културно-политически очерци), София, 1993
Г. БАКАЛОВ, Византия (Лекционен курс), София, 2006.
Ив. БОЖИЛОВ, Българите във Византийската империя, София, 1995
Ив. БОЖИЛОВ и др. Византийските василевси, София, 1997
Ив. БОЖИЛОВ, Византийският свят, София, 2008.
Л. СИМЕОНОВА, Пътуване към Константинопол. Търговия и комуникации в Средиземноморския свят (края на IХ - 70те години на ХI в.), София, 2006
И. ПОПОВА, Византия – Италия. Аспекти на културните взаимодействия през ХІV-ХV век, Фабер, 2004
И. ПОПОВА, Византийската дипломация и Западът (1391-1425), Фабер, 2005.
Д. ДИМИТРОВ, Тъмните векове на Византия – културно-исторически очерци, Фабер, 2005.
Е. КЕМЪРЪН, Византийците, София, 2011
В. ТЪПКОВА-ЗАИМОВА, Д. ДИМИТРОВ, Пл. ПАВЛОВ, Византия и византийският свят, Просвета, 2011
Ж. ДАГРОН, Императорът и свещеникът, София, 2006
Ст. Рънсиман, Византийската теокрация, София, 2007
Й. МАЙЕНДОРФ, Византийско богословие, София, 1995
Д. Оболенски, Византийската общност: Източна Европа 500 - 1453, София, 2001
The Oxford Dictionary of Byzantium, т. 1-3, New York, Oxford, 1991
Средства за оценяване:
ТЕСТОВЕ 20%
КУРСОВА РАБОТА 40%
РЕФЕРАТ 40%