GENB027 Философия на науката
Анотация:
Курсът има за цел да запознае студентите със спецификата на науката като социално значима форма на познавателна активност, отличаваща я от една страна от всекидневното познание, а от друга – от форми на културата като митология, религия, изкуство. В хода на курса студентите ще усвоят основните значения на базови понятия от общонаучния език (научна теория, научен закон, обяснение, експеримент и др.) и ще бъдат въведени в дискусиите, които характеризират съвременната философия на науката, включително дискусиите върху проблеми, с които се сблъскват научните дисциплини психология, екология, науки за земята, исторически науки.
Преподавател(и):
проф. Лилия Гурова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• какво отличава науката като познавателна активност от всекидневното познание и от другите форми на човешката култура (изкуство, митология, религия);
• кои са актуалните дебати, характеризиращи съвременната философия на науката и основните позиции, формирали се в хода на тези дебати.
2) могат:
• да преценяват аргументирано претенциите за научна обоснованост на едно или друго твърдение, теоретична конструкция или обяснение;
• да различават типичните случаи на псевдонаука.
Предварителни изисквания:
няма
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Първи семестър
Лекции
Лекция 1. Науката като обект на изследване от страна на философията на науката: научното знание, научните методи, научните общности, развитието на науката. Основни характеристики на научното знание: систематичност и обоснованост.
Лекция 2. Развитие на представите за наука от Античността до наши дни: кратък обзор на основните тенденции.
Аристотеловите представи за наука. Възникване на модерната наука през 17 в. и последвалата промяна в наследените от Аристотел представи за наука. Ревизия на модерните представи за наука през 20 в.
Лекция 3. Основни дилеми, характеризиращи съвременните възгледи за науката: реализъм vs. инструментализъм.
Основни аргументи в подкрепа на реализма (аргументът, сноваващ се на допускането, че чудеса не съществуват). Основни аргументи в подкрепа на инструментализма (песимистичната метаиндукция(.
Лекция 4. Противопоставянето на различни стандарти в съвременната наука.
Първи стъпки към оформяне на две различни научни култури: различаването на номотетични и идеографски науки. Идеалът на позитивистите за единната наука. “Двете култури” на Ч. Пърси Сноу (1959). Аферата Сокал и съвременните научни войни.
Лекция 5. Структура на научното знание: понятия, закони, теории, модели. Видове научни проблеми.
Семантичен възглед за научните теории и неговите алтернативи. Проблемът за значението на теоретичните термини. Репрезентационистки vs. инференциалистки схващания за научните закони, теории и модели;
Лекция 6. Научното обяснение: модели, видове. Каузалните обяснения. Дедуктивно-номологичният модел на научното обяснение (К. Хемпел) и неговите критики; четири основни схващания за каузалната зависимост - класическо, вероятностно, манипулабилистко и контрафактическо.
Лекция 7. Проблемът за потвърдимостта: основни подходи. Фалсификационизъм.
Логически и вероятностни (бейсиански) теории на потвърждението. Парадоксите на потвърдимостта – Хемпеловия парадокс за гарваните и „grew” парадокса на Гудмън;
Лекция 8. Научно наблюдение и научен експеримент. Видове експерименти. Експерименти в социалните науки. Мислени експерименти.
Съвременната теория за дизайн на експеримент (контролна и експериментална група, зависими и независими променливи,отхвърляне на нулевата хипотеза). Решаващи експерименти. Парадокс на Симпсън. Спорът за научния статус на мислените експерименти.
Лекция 9. Проблемът за демаркацията между наука и псевдонаука.
Какво е псевдонаука? Разлика между псевдонаука и ненаука. Защо е важен проблемът за демаркацията между наука и псевдонаука. Защо е труден проблемът за демаркацията между наука и псевдонаука. Основни подходи към проблема за демаркацията; критики. Примери на псевдонаука.
Практически занимания
Семинар 1. Научните войни
Семинар 2. Каузалните обяснения
Семинар 3. Наука срещу псевдонаука: случаи от световната и българската действителност.
Самостоятелна работа на студентите
През първия семестър студентите изготвят резюме на избран от тях и съгласуван с преподавателя текст, представящ отделен епизод от развитието на науката.
Втори семестър
Лекции
Лекция 10. Динамика на научното знание: модели на научната промяна.
Кумулативни и некумулативни модели на развитието на науката. Историческият обрат във философията на науката. Моделът на Карл Попър: науката като решаване на проблеми.
Лекция 11. Моделът на Кун.
Т. Кун: биографични бележки. Основни идеи в “Структурата на научните революции”. Моделът на Кун за развитието на науката; основни понятия: парадигма, нормална наука, аномалия и криза в науката, научна революция.
Рецепцията на модела на Кун: критики.
Лекция 12. Научноизследователските програми на Имре Лакатош.
Контекстът, в който се появява моделът на Лакатош: Кун срещу Попър - има ли място за средно решение? Интересната съдба на Имре Лакатош.
“Фалсификацията и методологията на научноизследователските програми”.
Основни понятия: научноизследователска програма, твърдо ядро, предпазен пояс, ad-hoc хипотези.
Лекция 13. Наука и общество. Етика на научното изследване.
Влияние на науката върху обществото.Влияние на обществената среда върху научното изследване; примери: "случаят Лисенко", "арийска" срещу "еврейска" физика. Социални аспекти на науката: етика на научното изследване. Пример: етическият кодекс на Американската психологическа асоциация (АПА)
Лекция 14. Методологични проблеми на историческото познание и изследванията на минали цивилизации.
Особености на историческото знание. Съществуват ли закономерности в историята? Какви са функциите на историческото знание? Особености на историческото обяснение. Факти и интерпретации. Реализъм и различни форми на анти-реализъм в историческото познание.
Лекция 15. Философски проблеми в науките за земята.
Какво изследват науките за земята? Особености на изследванията.Кратка история. Съвременни дискусии: теорията на Венегер за континенталния дрифт.
Лекция 16. Методологични дилеми в екологията.
Какво изследва екологията? Особености на екологичните изследвания. Кратка история на дисциплината. Съвременни дискусии: за и против глобалното затопляне.
Лекция 17. Философски проблеми на психологията
Какво изследва психологията. Особености на психологическите изследвания.
Кратка история. Съвременни дискусии: какво измерват психологическите тестове.
Практически занимания
Семинар 4. Поуките от историята на теорията на Венегер за континенталния дрифт.
Семинар 5. Глобалното затопляне: наука, политика и масова психология.
Семинар 6. Тестовете за интелигентност: употреба и злоупотреби.
Самостоятелна работа на студентите
През втория семестър студентите изготвят реферат върху избран от тях и съгласуван с преподавателя текст, представящ епизод от развитието на науката или дискусия върху научен проблем.
Литература по темите:
Основна литература
Поликаров, А. (1996). Логика, философия и методология на науката. София: Изд. на НБУ.
Allhoff, F. (Ed.) (2010). Philosophies of the Sciences. A Guide. London: Blackwell.
Psillos, S., Curd, M. (Eds.) (2008). The Routledge Companion to Philosophy of Science. London: Routledge.
Допълнителна литература
Кругляков, Е. (2001/2003). Пладнешки “учени”. София: Акад. изд. “Проф. Марин Дринов”.
Кун, Т. (1962/1996). Структурата на научните революции. София: ИК „Петър Берон”.
Макариев, П. (Съст.) (1994). Научното познание. София: Просвета.
Collins, H., Pinch, T. (2001). The Golem. What You Should Know About Science. Cambridge: Cambridge University Press.
Gardner, M. (1957). Fads and Fallacies in the Name of Science. New York: Dover Publ.
Gould, S.J. (1996). The Mismeasure of Man. New York: Penguin.
Grinell, F. (2009). Everyday Pracice of Science. Oxford: Oxford University Press.
Herrnstein, R. J. and Murray, C., (1994). The Bell Curve. New York: The Free Press.
Jacoby, R., Glauberman, N. (Eds.) (1995). The Bell Curve Debate. Times Books.
Kuipers, T. (Ed.) (2007). General Philosophy of Science. Amsterdam: Elsevier.
Oreskes, N. (1999). The Rejection of Continental Drift: Theory and Method in American Earth Science. Oxford: Oxford University Press.
Oreskes, N., Conway, E. (2010). Merchants of Doubt: How a Handful of Scientists Obscured the Truth on Issues from Tobacco Smoke to Global Warming. New York: Bloomsbury Press.
Sarkar, S., Pfeifer, J. (Eds.) (2006). The Philosophy of Science. An Encyclopedia. London: Routledge.
Spencer, R. (2008). Climate Confusion. New York: Encounter Books.
Примерни текстове за анотиране и рефериране
Голдейкър, Б. (2011). Псевдонауката. София: Изток-Запад.
Попър, К. (2003). В търсене на по-добър свят. София: Калъс & Космополит.
Попър, К. (2005). Целият живот е решаване на проблеми. София: Калъс & Космополит.
Спангенбърг, Р., Моузър, Д. (2007). История на науката, т.1 и т.2. София: Рива.
Сейгън, К. (2009). Свят, населен с демони. София: ИК "БАРД".
Станович, К. (2010). Нека мислим правилно за психологията. София: Изток-Запад.
Средства за оценяване:
- участие в семинарите (10%)
- резюме на научен текст (10%)
- реферат на научен текст (20%)
- два теста (60%)