OOOK074 Как да четем и разбираме литературно произведение
Анотация:
Курсът цели да запознае студентите с основни положения в четенето и разбирането на литературни текстове. Необходимостта от подобен общообразователен курс се определя от това, че той ще даде не само базови познания върху литературното произведение, но и ще развие у студентите важните за всеки образован човек умения за работа с текст. В достъпен за първокурсниците план се представят определения за литературата, различни методи за четене и разбиране, особеностите на литературното произведение, жанровете. Широко ще бъде приложена конкретиката на анализа. Към всяко занятие има практическа задача по четене и тълкуване на отделен текст. Избрани са произведения от българската литература. Значимо място сред тях заема съвременната българска литература, на която почти не се обръща внимание в гимназиалното образование. Една от целите на кура е да съдейства за нейното популяризиране. Сред иновационните черти на курса е тази, че в последните две занятия се акцентира върху слабо проучените явления на криминалната литература у нас, както и на българските опити в областта на фантастиката и фентъзито.
Преподавател(и):
доц. Морис Фадел д.н.
Описание на курса:
Компетенции:
Студентите ще:
1. Знаят: Основните компоненти на литературното произведение, неговата структура и жанрови характеристики; основни тенденции в развитието на съвременната българска литература
2. Могат: Да четат и анализират литературно произведение, използвайки някои базови методологически ориентири.
Предварителни изисквания:
Знания по литература, придобити в средното образование
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Уводна лекция: Що е текст? Що е литература? Прилики и разлики между литературните и нелитературните текстове. Защо литературният текст изисква специални стратегии на четене и разбиране?
1. “Близкото, затворено» четене на литературното произведение. Практическа задача: четене и разбиране на стихотворенията «Майце си» на Ботев, «Сфинкс» и «Любов към природата» на Ани Илков. (Две лекции.)
2. «Отвореното» четене на литературното произведение, обърнато към другите литературни текстове и извънлитературния контекст. Практическа задача: «отворено» четене на стихотворенията «Да се завърнеш в бащината къща» на Дебелянов и «Роден на 7 януари» на Георги Господинов, както и разкаа «Лисицата, която се преструваше на умряла» на Радичков и повестта «Чернишка» на Емилиян Станев. (Две лекции.)
1. Особености на поетическия текст. Лирически сюжет, лирически герой, ритмична организация, рима, «бял стих», фигури и тропи. Практическа задача: разглеждане на стихотворенията «Българският език» на Иван Вазов и «Документален разказ за воеводката Беца» на Константин Павлов.
2. Особености на прозаическия текст. Фабула и сюжет, изграждане на героя, «гледната точка» на автора, диалогът. Практическа задача: разглеждане на разказа на Алек Попов «Метаболитните хора».
3. Литературните жанрове. Лириката. Практическа задача: разгледане на стихотворенията «Нощ» на Атанас Далчев и «Напътствие» на Иван Пейчев. (Две лекции).
4. Драмата. Практическа задача: разгледане на откъси от пиесата на Радичков «Суматоха».
5. Кратки повествователни форми. Разказът. Практическа задача: разглеждане на разказите «Етиен» на Кристин Димитрова и «Солено и сладко» на Деян Енев (Две лекции.)
6. По-обемни форми. Епос. Роман. Практическа задача: разглеждане на откъси от «Кървава песен» на Пенчо Славейков и романите "Passion или смъртта на Алиса" на Емилия Дворянова и «Естествен роман» на Георги Господинов. (Две лекции.)
7. “Популярната литература”. Криминалната литература. Практическа задача: разглеждане на откъси от романа на Мария Станкова «Искам го мъртъв».
8. Фантастична литература и фентъзи. Практическа задача: разглеждане на разказа на Алек Попов «Влак на ролкови кънки».
Литература по темите:
Богданов, Богдан. «Мит и литература», С., 1985, 1998, http://bogdanbogdanov.net.
Богданов, Богдан. «Романът – античен и съвременен», С., 1986, http://bogdanbogdanov.net.
Богданов, Иван. «Енциклопедичен речник на литературните термини», С., 1993.
Георгиев, Никола. «Анализ на лирическата творба», С., 1985, 2003.
Дойнов, Пламен. "Литература в междувековието. Поглед към българската литература 2000-2003". С., 2004.
Милчаков, Яни. «Стих и поезия», С., 1990.
Неделчев, Михаил. «Социални стилове, критически сюжети», С., 1989.
Средства за оценяване:
УЧАСТИЕ В СЕМИНАРИ - 20%
КУРСОВА РАБОТА/ПРОЕКТ - 30%
ЕСЕ - 20%
УСТЕН ИЗПИТ- 30%