SODB102 Интеграция на деца със специални образователни потребности
Анотация:
Курсът има за цел да подготви студентите за тяхната бъдеща професия, която е свързана с проблемите на интегриране на деца със специални образователни потребности. Запознава с методите на интегриране и подходи в зависимост от етиологичния фактор на проблемите у детето - нарушение в развитието, различна етническа принадлежност, билингвизъм и др. Предвиждат се дискусии, практически занимания и обсъждания на случаи.
Преподавател(и):
проф. Виолета Боянова д-р
доц. Маргарита Станкова д-р
Магдалена Димитрова
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Философията на процеса на интегриране и различните методи на провеждане на интегрирането както у нас така и в световната практика. Етапите на интегриране и взаимозависимостите между процесите на интегриране и терапия.
2) могат:
• Да оценяват нуждите на клиента от интегриране .
• Да разработват индивидуални адаптирани програми за интегриране в различните нозологични реалности.
Предварителни изисквания:
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
ТЕМАТИЧЕН ПЛАН (за аудиторен курс)
№ на занятие Заглавие на темата Форма на преподаване Брой часове
1 Характеристика на деца със специални образователни потребности – умствена изостаналост и аутизъм лекция 2
2 Програми за интеграция на деца с УИ и подпомагане на семейството дискусия 2
3 Характеристика на деца със специални образователни потребности – езикови нарушения лекция 2
4 Програми за интеграция на деца с езикови нарушения Дискусия 2
5 Характеристика на деца със специални образователни потребности – генерализирани разстройства на развитието лекция 2
6 Програми за интеграция на деца с генерализирани разстройства на развитието и подпомагане на семейството дискусия 2
7 Характеристика на деца със специални образователни потребности – сензорни дефицити лекция 2
8 Програми за интеграция на деца със сензорни дефицити и подпомагане на семейството дискусия 2
9 Философия на процеса на интегриране. Исторически данни за отношение на държавата към различните деца лекция 2
10 Методи на интегриране на деца със специални образователни потребности дискусия 2
11 Екипност при реализиране на процеса на интегриране - членове на екипа и отговорности Работа в групи 2
12 Индивидуална оценка на потребности от интегриране при деца със специални образователни потребности Работа в групи 2
13 Стъпки в оценката на децата със специални образователни потребности – екипен подход Работа в групи 2
14 Разработка на индивидуален план за интегриране на дете със специални образователни потребности – УИ и езиков дефицит Практическо занимание 2
15 Разработка на индивидуален план за интегриране на дете със специални образователни потребности – сензорни дефицити Практическо занимание 2
Литература по темите:
ПРЕПОРЪЧИТЕЛНА ЛИТЕРАТУРА
• Боянова,В., М.Станкова, Ек.Тодорова, Цв.Каменски, М.Димитрова.( 2011) Интеграция на деца с комуникативни нарушения, изд. Славина, ISBN 978-954-2980-02-6
• Боянова,В., М.Станкова.( 2010) Хиперактивност и дефицит на вниманието, изд.ФСК, София.
• Волкова, Л.С./1989/. Логопедия. М., Просвещение.
• Добрев, Зл., В.Боянова, Д.Георгиева, /1993/. Проблеми на дефектологичната диагностика. Благоевград, Интелект
• Йосифова, Р. (2009). Значение на зрително-моторните дефицити за овладяване на писмената реч. Сп. Практическа педиатрия, 2009, № 8.(стр. 5-7)
• Кремер, Ж-М. (2010). Нарушения на речта. Изд. ЛЦР, София.
• Крайг, Г. Психология развития, Физическое и когнитивное развитие в среднем детстве, 458-498. СП, Питер, 2001
• Матанова, В. (2003). Психология на аномалното развитие. София, НЕМЕЗИДА, 2003.
• Справочник за диагностичните критерии на ДСН-IV-ТР, София, 2009
• Ценова Цв. Логопедия. Описание, диагностика и терапия на комуникативните нарушения, 2009.
Средства за оценяване:
тест
самостоятелна работа