GENB026 Човешката култура
Анотация:
АНОТАЦИЯ НА КУРСА:В курса GENB026 ще бъде изучавана културата на човека като тип дейност /умение/: 1. – устна /фолклорна/ култура и 2. – книжовна /не-фолклорна/ култура. Ще бъдат изучавани проявленията на културата на човека – словото, музиката и кинетиката; словесните, музикалните и кинетичните образи; архетипни образи и тяхното осъзнаване от днешните ни разбирания за културна имунизация.
От фолклорната класика ще бъде застъпено изучаването на умението на човека да подрежда живеенето си – календарно-обредни и семейно-обредни практки. Умението на човека да подрежда живеенето си чрез словото – вълшебните приказки, чрез музицирането и кинетиката – умението да подрежда телестното в пространството – ходенето, хората и ръчениците. Ще бъдат изучени такива проявления на културата на човека като етностереотипите и тяхната метафоричност и, разбира се, паремиите и въобще наративността ...
• От книжовната /не-фолклорната/ култура ще се наблегне на християнската цивилизаця отпреди индустриализацията – образите на «тъмнто» Средновековие с неговите категории за подредба на живеенето – милосърдие, грях, Дама на сърцето и др., Ренесансът ще бъде видян през образите в творбите на У. Шекспир, Чосър, Бокачио и Фр. Рабле. Романтизмът ще бъде почувстван чрез образите в творбите на Дюма – баща и син, Дж. Верди, П. Чайковски, а «модерните времена» чрез творчеството на Л. Карол.
Преподавател(и):
проф. Георг Краев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят: що е човешка култура – фолклорна и не-фолклорна и проявленията им – образите на словото, на музиката и кинетиката.
2) могат: да оразличават фолклорната от не-фолклорната култура и техните проявления – словото /устно и книжовно/, музиката /народна и не-народна/ и кинетиката / хоро, ръченица и танци, балет/.Ще могат да оразличават изкуството като превърната форма на труд от любителското изкуство /художествената самодейност/ .
Предварителни изисквания:
няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
. Описание на курса: Курсът има за цел да бъдат запознати студентите с „двете лица” на културата на човека – фолклорната / устната/ и не-фолклорната /книжовната/ култури. Културата на човека ще бъде изучавана и преподавана на принципа на играта „пъзел” – от даден културен факт и неговите реалии /метафори, семиотични потоци, образи/ до сглобяването, до подредбата на „картината на света” на човека, бил той, човекът, „вчерашен” или „днешен”; уменията на човека да подрежда, да бъде „културен герой”, да превръща „дивото” в „питомно”, сюжетите, по които е „подреждал” или „разреждал” живеенето си; и как уменията /фолклорна култура/ се превръщат в изкуства /не-фолклорната култура/, в „превърната форма на труд”; как „времето” от цикличноповторяемо /архаика, фолклор/ става линейно и крайно /християнска цивилизация/ и „безкрайно” /културата на постмодерна/; какво са за културата на човека „делникът” и „празникът”, какво е „свободното време” и още 1001 неща-образи от културата на човека и начинът им на употреба от него – вчера и днес.
• основни понятия
• култура, цивилизация, фолклорна и не-фолклорна култура, постфолклор, криптофолклор, пстмодерн, поп-култура, синкретизъм, хронотоп, метафора и метаморфизъм, бинарни опозиции, система, структура, инвариант, алгоритъм, код, семиотика, фасцинация и др.
• основни факти и реалии
• архаика, фолклор, мит и митология, сюжет, християнска цивилизация, Средновековие, Ренесанс, романтизъм, Готика, християнски ценности - образи на милосърдието, плодородие – фасциниращи образи, грях – ябълка, кутията на Пандора и др.
Тематичен план на заниманията по семестри
Първи семестър
Лекции
Лекция 1. Тема: Що е култура? Културна имунизация.
• основни понятия – култура – не-култура, питомно – диво, космос – хаос, синкретизъм, минимализъм, табу – културна имунизация
• основни факти и реалии – обред – обичай, биосоциални взаимоотношения, социално-антропологична общност - мома – жена, ерген - мъж
• големите изследователи и автори в областта – З. Фроид, Дж. Фрейзър
Лекция 2. Тема: Типове култура – устна и книжовна. Писменост. Текст. Текстът като „плетка от лице и опако”. Организация на текста – проза и поезия. Фолклорна и не-фолклорна култура. Що е фолклор?
Ив. Шшманов
Лекция 3. Тема: Времето. Представи и образи за времето. „Кръговото” време на фолклора.
Мит и митология. Хронотоп. „кръгово време” /циклично време/.
Лекция 4. Тема: Уменията на фолклорния човек да управлява времето. Календар /слънчев и лунен/. Календарно-обредна система. Семейна обредност. Календарът като разказ.
Лекция 5. Тема: Инициация /предсватбени обичаи и обреди/. Сюжети на инициацията. Вълшебна прикзка. Мит и обред.
Г. Краев. Маска и було. С., 2005
Лекция 6. Тема: Културата на фолклорния смях. Ергенски маскаради.
Маска /прозопон/. Естетика на тъждествата. Фасцинация.”Горница и долница”. Криптофолклор. Травестия.
Г. Краев. Маска и було, М. Бахтин. Франсоа Рабле и средновековната смехова култура.
Лекция 7. Тема: Културата на фолклорния плач. Образи и метафори на плача. Погребална обредност. Прогностики за смърт. Баба Марта.
Погребението като разказ.
Хр. Вакарелски. Българскки погребални обреди., С., 1982
Лекция 8. Тема: Фолклорната сватба като разказ. Образи и метафори. Було, петел, сватбената елха и др. Социални ипостасии .
Ерген – стар ерген , свекър, тъст
Мома - стара мома, „нечесна булка”, „ялова булка”, свекърва, тъща
Р. Иваноова. Българската фолклорна сватба.
Лекция 9. Тема: Народно или фолклорно християнство. „Плодородие : грях”. Образи и метафори. Св. Богородица, Райко. Понятията и техните образи - богат – беден, господин, госпожа. Еволюция и деволюция.
А. Гурвич. Категории на Средновековието
Лекция 10. Тема: Фолклорната култура като тип имунизация на не-фолклорната култура. Фолклорът като синдром за етническо самосъзнание. „Веда Словена”.
Етнически стереотипи – поговорка, гатанка
Ив. Богданов
…………………………
Практически занимания
Семинар 1. Тема: Какво разбирам когато гледам нещо фолклорно /научно-популярен филм, спектакъл на фолклорен ансаамбъл/ ?
…………………………
Самостоятелна работа на студентите
( Вид на самостоятелната работа. Проверка и индивидуална работа със студентите.) есе по гледан филм или спктакъл
Семинар 2. Тема: Моята автобиография – от къде съм и кои са моите родители и родителите на техните родители. Автобиография и CV, биография.
Самостоятелна работа – проучване на родовото дърво - есе.
Семинар 3. Тема: Криптофолклор. Есе по филма „Греховна магия” /сцарий – Г.Краев/
Семинар 4. Тема: Празник – делник. Свободно време. Есе на тема – моите делници и празници. Филм – Дърворезбени приказки /сценар. Г. Краев/
Семинар 5. Тема: Делнични топоси. Реферат на сб. статии „Кафенето като дискурс” /съст. Г. Крав/
Втори семестър
Лекция 1. Тема: Християнската цивилизация.
Свещената книга – Библия. Апокрифи.
К. Кларк. Цивилизацията.
Лекция 2. Тема: Категории на средновековната култура. „Картината на светта” през Средновековието. Какво му е „тъмно” на Средновковието.
„горен” и „долен” Йеросалим.
Лекция 3. Тема: Средновековният град и неговите топоси – храм, мегдан, хан, пазар – център и периферия, столица.
Лекция 4. Тема: Буржоазия /еснафство/. Хаджилък.
Инквизиция. Орлеанската Дева.
Лекция 5. Тема: Ренесанс. Образи на Ренесанса. Леонардо да Винчи. Ренесансовата жена и мъж. „Ромео и Жулиета”
Лекция 6. Тема: Ренесанс /Възраждане/ в България. „Криво разбраната цивилизация”. Топоси на Възраждането – кафене, читалище.
Лекция 7. Тема: Романтизъм. „Романтичните” жена и мъж. Травиата. Бътерфлай. Аида. Дон Жуан.
Лекция 8. Тема: Индустриализация. Модерни времена. Бельо. Вещите. Животът – начин на употреба. Снобизъм. Колко е важно да бъдеш Ърнест. Афоризмите. Силогизмите на Л. Карол.
Лекция 9. Тема: Културната имунизация на България между „а ла франка” и „а ла турка”.
Лекция 10. Тема: Културната имунизация на соца. Социалистическият реализъм. Виц. Преходът като чалга.
Практически занимания и самостоятелна работа на студентите
Семинар 1. Тема: Средновековие. Филм – „Парфюмът”. Анализ на темата за „ухаещата смърт”. Есе.
Семинар 2. Тема: Инквизиция. Филм – „Начало”. Анализ на образа на Орлеанската Дева. Есе.
Семинар 3. Тема: Ренесансът през погледа на Фр. Дзефирели – „Ромео и Жулиета”, „Укротяване на опърничавата”. Есе.
Семинар 4. Тема: Двете Виолети на Фр. Дзефирели /”Травиата”/ и на Нетрепко. Есе.
Семинар 5. Тема: Културната имунизация на соцреализма. Филм – „Привързаният балон” /Б. Желязкова/. Образът на Свободата – есе.
…………………………………………………
…………………………………………………………………..
……………………………………………………………………
Литература по темите:
Кенет Кларк. Цивилизацията. С., 1998
Л. Карол. Алиса в огледалния свят. С., 2009
Средства за оценяване:
ТЕКУЩО ОЦЕНЯВАНЕ:
ПЪРВИ СЕМЕСТЪР* ВТОРИ СЕМЕСТЪР
УЧАСТИЕ В ПРАКТИЧЕСКИТЕ ЗАНИМАНИЯ A 50 % D 50 %
ПИСМЕНИ РАБОТИ (анотация, резюме, реферат, курсова работа, презентация и др.) B 25 % e 25%
ТЕСТОВЕ C 25 % f 25%
ФИНАЛЕН ИЗПИТ :
ПИСМЕН ИЗПИТ: s % ПРЕДВАРИТЕЛНО ПОДГОТВЕНА ПИСМЕНА РАБОТА: t 50 % УСТЕН ИЗПИТ: u 25% ТЕКУЩА ОЦЕНКА: v 25%