GENB065 История и кино в културата на социализма
Анотация:
Мястото на историята в културата от времето на Социализма поставя получените в средното образование познания по история като обект на интерпретация от страна на българското кино в неговият социалистически период. Така от една страна студентите се запознават с механизмите, по които политиката, и то в най-агресивната си форма – тази на тоталитарната държава, опитва да ограничава изкуството. От друга страна, курсът представя на първокурсниците образците на българското кино като комплексна структура, разположена върху елементи на културата, политиката и изкуство.
Преподавател(и):
доц. Светла Янева д-р
гл. ас. Методи Методиев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Кои са основните характеристики на един исторически филм
• Кои са основните подходи при работата на кинотвореца върху историческия материал
• Кои са посоките и целите на филмовото повествование
2) могат:
• да интерпретират исторически периоди в контекста на кино-изкуството
• да разпознават връзките минало-настояще-изкуство
• да поставят анализа си върху три времеви пласта – тематичният пласт на творбата, пласта свързан с авторското настояще, и онзи пласт свързан с времето на конкретната интерпретация.
Предварителни изисквания:
няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Първи семестър
Лекции:
1. История и кино. Многоликата Клио.
2. Историческите времена: Основни насоки в хронологията на българската история
3. Историческото време на комунизма: Основни акценти от историята на България 1944-1989
4. Средновековието в контекста на 1970те: „Сватбите на Иван Асен II” и първият голям исторически епос в историята на българското кино
5. Средновековието в контекста на 1980те: Юбилейният „Хан Аспарух”
6. Османското време в контекста на 1970те: Антитоталитарните послания в „Козият Рог”.
7. Османското време в контекста на 1980те: „Време Разделно” и връзката митове, фалшификации, поръчково изкуство
8. Борбите за национално освобождение в контекста 1970те: „Записки по българските въстания.”
9. Националното обединение в контекста на 1980те: „Мера според мера” и темата за автентичността
10. Липсващите теми и герои
Практически занимания:
1. Образите: Царе, Ханове и Власт
2. Литература и кино І: Книгата на Вера Мутафчиева „Предречено от Пагане” и сценарият за „Хан Аспарух”
3. Литература и кино II: Романът ”Време Разделно”
4. Работа върху исторически анализ: Захари Стоянов – „Записки по българските въстания”
5. Работа с документи на ЦК на БКП
Самостоятелна работа на студентите:
Изготвяне на презентация
Втори семестър
Лекции
1. Първата половина на 20ти век като историческо време: Акценти
2. България от началото на 20ти век през погледа на комунистическата власт.
3. България и Първата Световна Война в контекста на 1960те: Екранизацията по новелата на Емилиян Станев „Крадецът на праскови” като модел за разбиване на стереотипите.
4. България и Втората Световна Война: Екранизацията на „Тютюн” и пробивът в изградените стереотипи на властта.
5. Втората Световна Война и Съпротивата в контекста на прелома между 1960те и 1970те І: На Всеки Километър и съвършеният образ на митологията
6. Втората Световна Война и Съпротивата ІІ: „Черните Ангели” и тоталитарният прочит на темата за отмъстителите
7. Различният поглед за първата половина на 20ти век в контекста на 1970те и 1980-те: „Звезди в косите сълзи в очите” и преоткриването на близкото минало; „Хотел „Централ и микроисторическият разказ
8. Различният поглед за първата половина на 20ти век в контекста на 1980те: Филмът за Пейо Яворов „Дело 205/1913” като лична история на един творец
9. Миграциите село – град при социализма: “Селянинът с колелото”, “Щурец в ухото”, „Последно лято”, „Дърво без корен”, „Матриархат”
10. Комунизмът като собствена история в контекста на 1980те: „Иван и Александра” и (не)успешният опит за ревизия на изминалите четири десетилетия
Практически занимания:
1. От текст към филм: Анализ на „Тютюн” и „Крадецът на Праскови”
2. Образите: Жената от началото и от края на 20-ти век.
3. Тоталитарните митове
4. Анализ върху „Задочните Репортажи” на Георги Марков
5. Анализ на документацията на БКП свързана с киното
Самостоятелна работа на студентите:
Проверка и индивидуална работа със студентите.
Литература по темите:
История на България, т. 1- 3 С. 1999.
Георгиева, Цветана, Пространство и Пространства на Българите XV-XVII век. С. 1999.
Стоянов, Лъчезар Нация, Държава и Институции С. 2014.
Марков, Георги, Задочни репортажи, С. 2000.
Станимирова, Неда, Кинопроцесът „Замразен временно” С. 2012
Христова, Светла, Сценарият сюжет, С. 2010.
Христова, Светла, Киносценарият- Написване и Пренаписване, С. 2012
Мутафчиева, В. И Клио е муза. С., 1985.
Братоева-Даракчиева, И. Българското кино: от „Калин Орелът” до „Мисия Лондон”, С., 2013.
Средства за оценяване:
участие в практически занимания; презентация; писмена работа