CINB103 Практически аспекти на дигиталния монтаж I част
Анотация:
С всеобхватното навлизане на дигитализацията във филмопроизводството се налага все повече и повече кинодейците, освен да бъдат творци, да имат задълбочени познания присъщи доскоро само на компютърните инженери.
Курсът има за цел да запознае студентите с необходимите технически условия за извършване на безпроблемен цифров монтаж и с основните стандарти и формати с които ще боравят при професионалната си реализация. Също така те ще овладеят на базово ниво основните принципи на монтажа, които ще бъдат нужни при бъдещото им следване и професионална кариера
Преподавател(и):
гл. ас. Николай Милев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) Ще знаят:
• Как да подбират и използват адекватни технически средства съобразно поставените творчески задачи пред тях. Да боравят на грамотно техническо ниво с компютърните станции за монтаж
2) Ще могат:
Да систематизират, монтират и конвертират в различни файлови формати
Предварителни изисквания:
Няма предварителни изисквания
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Въведение в курса.
Разликите при кино и видео технологиите. Формата на кадъра, формата на записа и ограниченията които те налагат.
Технически изисквания към системите съобразно изходния материал, организация на заснетия материал. Видео и аудио връзки необходими за нормална работа. Конфигуриране на системата
Крупности и планове, начини на комбиниране на кадрите един към друг типични грешки и начините на тяхното избягване. Монтажно мислене
Носители на информация при цифровото филмопроизводство – прехвърляне на информацията и необходими драйвери за целта. Организация на заснетия материал на дисковото пространство
От аналоговия сигнал до дигиталното изображение Начини на изграждане на изображението и трасформирането му в електрически сигнали. Телевизионни стандарти
Файлови формати и компресии програми за конвертиране - параметри на конверсията
Основни програми за видеообработка. Сравнителен преглед.Предимства и недостатъци. Как да изберем най-подходящата в зависимост от целите на проекта
Първоначално описване на заснетия материал Начини на организация и подреждане
Изрязване на ненужните дължини и подреждане на кадрите в последователност. Кога да започва и кога да свършва кадъра. Груб монтаж
Монтируеми и немонтируеми кадри. Изравняване на материала и цветови корекции.
Звукът и музикалното оформление и ролята им при монтажните преходи. Баланс на звука и смесване на музика Синхронни и несинхронни звукови ефекти
Демонстриране и дискусия на зададените задачи за текущ контрол и въпроси възникнали в течение на курса или недостатъчно ясни за студентите
Литература по темите:
Ken Dancyger David Bordwell The Technique of film and video editing: history, theory, and practice 2007
Kristin Thompson FILM ART AN INTRODUCTION 2008
Roger Crittenden Fine Cuts: The Art of European Film Editing 2006
Steve Hullfish The Art and Technique of Digital Color Correction 2008
В.Кацев Композиция на кинокадъра 1981
Б.Манов Теория на киноизображението 1996
Г. Карайорданов Кино и телевизионно операторско майсторство 1999
Л.Халачев Направи си сам…обществена телевизия 2000
А Головня Майсторството на кинооператора 1971
С.Кръстев Цветология,информация и реклама 1974
Н.Лазаров Изкуство и техника на визуалните ефекти 2000
С.Шишманова ТВ техника и технологии 1992
Л.Халачев Драматургия на цвета в киното 1987
THE STUDENT FILMMAKER'S HANDBOOK ©Eastman Kodak Second Edition 1991
Средства за оценяване:
По време на курса в зависимост от прогреса на студентите ще бъдат задавани различни практически задачи на всеки 6-10 учебни часа.
Задачите ще бъдат завършени кратки форми - до минута, или поредица от кадри.
Работите ще бъдат подбирани съобразно напредъка на студентите по материала