GENB039 Български език - четене и писане
Анотация:
Курсът има ясно изразен практически характер.
Практическата цел е повишаване на уменията на студентите да четат с разбиране; да умеят да анотират, да резюмират, да цитират, да изготвят правилно библиография и да се упражняват в писане на различни жанрове есета и/или журналистически жанрове.
Средствата за постигане на целта са: много кратко запознаване с различни техники на четене и упражнения, които биват оценявани с текущи оценки;
писане на анотация, резюме, съставяне на библиография, писане на различни жанрове есета, сред които научното есе (с цитиране и цитирана литература) има важно място; писане на текстове от различни журналистически жанрове.
Насочен е към студенти от всички специалности в университета и голямата му цел е повишаване на езиковата и интелектуалната култура и умения на студентите.
Преподавател(и):
проф. Мони Алмалех д.н.
доц. Едвин Сугарев д.н.
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят: има различни техники на четене; има различни видове есета; писането на анотация и резюме е трудна, но постижима дейност, която изисква четене с разбиране, филтриране на подробностите и извличане на най-важното, „мъките на словото” при писане; в научното есе се цитира и цитираната литература се дава по определени нормативни начини.
2) могат: да ползват различни техники на четене, при които се постига по-добро разбиране на текста; да пишат поне два вида есета или журналистически жанрове; да могат да пишат анотация и резюме според изискванията в указанията към 60-часовите курсове; да умеят да цитират в научно есе и да подреждат правилно цитираната литература в библиография.
Предварителни изисквания:
няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1. Преговор на училищната граматика на български език – Части на речта, Части на изречението – 4 ч.
2. Четене – Защо да четем
2.1. Как разбираме съдържанието на изреченията?
- Ключови думи
- Наречията, като свързващи поредица от изречения
- Изреченска структура – Подлог и сказуемо
- Нова и стара информация в изречението
- Контекст
- Повтарящи се елементи
- Връзки с други текстове, четени по-рано
- Текстови компоненти
- Подреждане на текстовите компоненти
- Видове текст – научен, журналистически, административен, художествен, разговорен, електронен
- Жанр – статия, студия, монография;
- Видове книги – монография, сборник със статии; годишник
- Теми и подтеми
- За какво разказва един текст – основна и второстепенни идея
- четене и умора
- навици за четене
- четенето като комуникация
- методи на четене
2.2. Методи за четене (Култура на четене/ Ефективност на четенето)
- четене дума по дума - четене на блокове от думи едновременно
- четене наум, като изчитаме всяка дума, с пауза – четене на група думи наведнъж, без паузи
- неефективно движение на очите – ефективно движение на очите
- четене „на глас” – мълчаливо четене
- „връщане назад” (повторно четене) - метод за бавно и бързо четене
- концентрация при четене – вътрешни и външни фактори за по-добра концентрация
- линеен начин на четене – „сканиране” на ключови елементи от структурата на текста
- уместност на скоростното четене при запаметяване; цели на четенето
- четем механично - задаваме си въпроси, когато четем
- декодиране на дефинициите в текста
- търсене в речник на всички думи, които не зная
- схеми / матрици на поднасяне на информацията
- сценариите като последователните действия
- образци – модели, стандарти на живот,
- модели на провеждане на някакво събитие, на поведение, на взаимоотношения
- предвиждане смисъла на текста на базата на заглавието
- съотнасяне на информацията от текста с моите знания
- преразказване на текста със свои думи и с термини от текста
- обобщаване на текста, идентифициране на основната и второстепенните идеи
- схематично предаване на идеите на текста – по структура и логика (резюме, анотация, реферат)
- Стратегии за минимални усилия при четене - какво искам да знам; в каква дълбочина искам да проуча материала; подчертаване и водене на бележки; четене за удоволствие, четене за критика, четене за учене; четене без пропуск – правене на собствено съдържание; използване на речник.
- Усилие при четене - Усилията да разберем какво е написано развиват духовното в нас. Докато чета, трябва да направя усилие да открия корените. Четем на езика на клоните, но трябва да намерим и видим корените. Това усилие развива. Усилията да разберем какво е написано, въпреки, че човек не разбира, е това, което води до разбиране.
- Моето дете не иска да чете
- Как да четем договори?
- Петър Дънов какво казва за разбирането - Азбука на разбирането -Рилска беседа,24.07.1938 – любовта
3. Писане – с практически упражнения от студентите
- резюме, анотация, реферат, курсова работа – практическо обучение в тези жанрове
- видове есета: писане на различни видове есета
- видове журналистически жанрове – информация, репортаж, интервю, коментар. При желание – опит от студенти да напишат информация, интервю.
Литература по темите:
Данчо Господинов,. Есе. Правила и модели за писане. Критерии за оценяване. КК „Труд”, София, 2000.
Иван Димов, Анета Петкова. Как да (не) четем обявата за работа. http://www.trud.bg/Article.asp?ArticleId=913996
Мони Алмалех, Живко Бояджиев, Моско Москов. Увод в езикознанието. Помагало за студентите филолози. КК „Труд”, 2000. (За преговора)
Стефка Петрова. Българска граматика. Поредица „Научи сам”. Издателство SKYPRNT, 2009. ISBN 978-954-390-029-9. Цена 5 лв.
"Правопис и пунктуация на българския език. Основни правила" Издателство: Просвета ISBN: 9789540126043, първо издание, 2011. 176 стр. Цена: 9 лв.
Весела Кръстева. Досадните правописни грешки. „Маре – Мирчо Кръстев”, София, 2011.
Весела Кръстева. Нетърпимите граматически грешки. „Маре – Мирчо Кръстев”, София, 2011.
Четене
Ключови понятия: Четене и четене с разбиране. http://keycompetenceskit.eu/kck/bg/m1unit4.html
Допълнителна литература
Богдан Богданов. Четенето, читателят и другите. http://bogdanbogdanov.net/pdf/24.pdf и коментарите към този текст във форума на проф. Богдан Богданов.
Диана Игнатова. Четене и специфичните му нарушения. Издателство „Парадигма”, София, 2009.
Литературата, № 7. Издание на Факултета по славянски филологии. Университетско издателство „Св. Климент Охридски”, София, 2011, № 7 – с. 3-215
Средства за оценяване:
ПИСМЕНИ РАБОТИ
1. анотация/резюме
2. реферат/курсова работа/научно есе
3. различни жанрове есета и/или журналистически материали
ТЕСТОВЕ
тест върху части на речта и части на изречението