CINB002 Изразни средства на оператора в киното и телевизията
Анотация:
Проектът има за цел да изгради умения и да постави студентите в условията на реална снимачна дейност с каквато биха се сблъскали в своята ежедневна практика на кино и ТВ творци. Следвайки пълната последователност на кинематографичния процес от идеята през създаването на сценарий, снимачен календарен план, самия процес на заснемане и се стигне до постпродукцията и готовия филмов продукт.
Импресията като художествена форма дава свобода при подбора на изразни средства.
За успешно защитаване на проекта студентите трябва да представят: анотация на импресията, уточнителни фотоси от местата на снимките, примерно писмо за получаване на разрешение за снимане, календарен снимачен план, заявка за необходимата техника, а след това да демонстрират готовия филмов продукт и в устна форма да защитят използваните творчески решения
Импресията трябва да се състои от четири миниатюри-епизода
1 епизод, описание на място
2 визуален анализ - за човек или група хора /живи същества – домашни любимци, диви животни/
3 епизод с развитие във времеви отрязък
4 епизод импресия със ситуация
Преподавател(и):
гл. ас. Николай Милев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Студентите ще:
1. Знаят
Как да подбират необходимата техника и как да следват последователността в която се създава художественото произведение
2. Могат
Подбират подходящи сюжети, да подготвят снимачния процес, да се справят с организирането на снимките. Да боравят с кино и видео техника, да изграждат грамотно изобразително решение – в техническо и творческо отношение
Предварителни изисквания:
- да знаят на базово ниво как да боравят със снимачна техника
- да имат оснвни познания за монтаж на кадри и сцени
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Проект
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1. Предснимачен период
- избор на тема и конкретизация.
- Цел на импресията и средства за постигането и. Изясняване на подхода за създаване на определено внушение.
- Проучване на бъдещата снимачна площадка и преценяване на подходящия период за снимане. Уточнителни фотоси
- Набелязване на евентуалните проблеми които биха възникнали по време на снимките и начини за тяхното отстраняване.
- Проучване за нужда от евентуално разрешение за снимане и подготвяне на уведомително писмо-молба
- Създаване на календарен план график за снимките
-= Намиране на подходящата техника за заснемане и постпродукция и написване на заявка
2. Снимачен период
- Подготовка на техниката и снимачния екип за снимките.
- Разполагане на техниката на терен. Подбор на подходяща гледна точка съобразно нережисираната предкамерна действителност
- Описване на вече заснетите обекти и преценяване на необходимостта от промени в предварително набелязаните снимачни идеи.
- Избор на подходяща снимачна стилистика
- Грижи за вече заснетия материал
3. Постпродукционен период
- Подбор на подходяща монтажна система съобразно вече заснетия материал
- Прехвърляне на материала и създаване на резервно копие. Опис на заснетото и създаване на монтажен план.
- Подреждане на заснетия материал и груб монтаж
- Преглеждане на първия вариант на монтажа и обсъждане на нужните корекции
- Фин монтаж и прецизиране и обработка на монтажните преходи. Подлагане на подходящо звуково оформление, баланс на звука. Създаване на надписи.
- Финална версия, подбор на подходящи параметри на „мастър” копието на творбата и на копията за демонстрационни цели и уеб презентиране.
- Грижи за архивното копие и суровия, немонтиран материал
Литература по темите:
Г. Карайорданов Кино и телевизионно операторско майсторство 1999
А Головня Майсторството на кинооператора 1971
А.Тасев, Л.Халачев Киносъоръжения и техника на киноснимки 1980
Б.Манов Теория на киноизображението 1996
В.Димитров Проблеми на операторското творчество 1997
Н.Лазаров Изкуство и техника на визуалните ефекти 2000
С.Шишманова Цифрови камери 2002
С.Шишманова ТВ техника и технологии 1992
В.Кацев Композиция на кинокадъра 1981
С.Стефанов Светлочувствителни материали и светлофилтри 1980
Л.Халачев Драматургия на цвета в киното 1987
Е.Рашев Светлината в практиката на филмовия и ТВ оператор 2002
THE STUDENT FILMMAKER'S HANDBOOK ©Eastman Kodak Second Edition 1991