BAEB001 Въведение в икономическото мислене
Анотация:
Икономиката може да определим като наука за това как човешкият индивид и обществото избират начин за използването на ограничените ресурси, имащи многовариантно предназначение, с цел производството на разнообразни блага и разпределението на благата за потребление от различни индивиди или общности. По думите на големия английски икономист Кейнс Икономиксът е по-скоро метод, отколкото доктрина, подход, отколкото средство, по-скоро техника за мислене, която помага на субектите за приемане на вярно решение.
Икономиката като наука обхваща твърде широка предметна област. Освен как хората правят избор какво да потребяват и как да произвеждат и как тези избори се влияят от откриването на нови технологии, Икономиката изяснява функционирането на пазарите и ценообразуването в съвършени и несъвършени условия, какво определя дохода на хората и защо се различава тяхното възнаграждение, каква е ролята на държавата в икономиката и за опазването на околната среда, какви са причините за безработицата и инфлацията, от какво се определя модела и обема на търговията между страните и т.н. За по-ефективната организация на знанията в рамките на общата икономическа теория се отделят две относително обособени части – микроикономика и макроикономика.
Преподавател(и):
проф. Събина Ракарова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
ЦЕЛИ НА КУРСА:
• Да покаже как икономиката работи и как удовлетворява потребностите на хората;
• Да обясни сътрудничеството и координацията на действията на хората в стопанството;
• Да представи основните концепции на икономическия начин на мислене и на икономическата теория;
• Да покаже приложимостта на икономическия начин на мислене.
КОМПЕТЕНЦИИ:
Успешно завършилите курса студенти ще
знаят:
• основни икономически понятия и закономерности в икономиката
• основните принципи и инструменти за икономически анализ.
могат:
• да разпознават и идентифицират проблеми, да формулират въпроси
• да използват принципите на икономическата мисъл като инструменти за анализ.
Предварителни изисквания:
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
ТЕМАТИЧЕН ПЛАН (за аудиторен курс)
№ на занятие Заглавие на темата Форма на преподаване Брой часове
1 Икономическият начин на мислене
лекция 2
2 Какво превръща естествения човек в икономически? семинар 2
3 Икономическата теория като „техника на мислене”
лекция 2
4 Икономическа хипотеза, теория, закон и икономически модели.
семинар 2
5 Ефективност и размяна
лекция
2
6 Защо ефективността е жизнената сила на икономиката?
семинар 2
7 Индивидуално и пазарно търсене. Еластичност на търсенето
лекция 2
8 Търсенето като основна пазарна сила. Еластичността – инструмент за гарантиране на приходи.
лекция 2
9 Предлагане и алтернативни разходи
лекция 2
10 Търсене и предлагане – процес на координация лекция 2
11 Как работи „невидимата ръка” на пазара?
семинар 2
12 Пределни величини и икономически решения
лекция 2
13 Защо икономическото мислене е маржинално?
семинар 2
14 Ефективност на размяната и икономическа рента. Конкуренция и държавна политика.
лекция 2
15 Ефективни и неефективни пазари. Колко „държава” да има в пазарната икономика?
семинар 2
1. Икономическият начин на мислене
Икономиката като съвкупност от координирани дейности и структури. Икономическо поведение и мотивация. Характеристика на “икономическия човек “. Ограниченост, избор и алтернативна „цена”. Принципи на избора или на приемане на решения.
2. Икономическата теория като „техника на мислене”
Необходимост от икономическа теория. Икономически модели. Икономически теории и закони. Микроикономика и макроикономика. Позитивен и нормативен подход. Икономическа теория и икономическа политика. Модел на кръгооборота. Алтернативи за координация, сътрудничество и взаимно приспособяване.
3. Ефективност и размяна
Ефективност и граница на производствените възможности. Взаимозависимост и специализация. Право на собственост и необходимост от размяна. Абсолютни предимства. Сравнителни предимства и алтернативни разходи. Сравнителните предимства и граница на производствените възможности. Изгода от вътрешната и външната размяна.
4. Индивидуално и пазарно търсене
Потребности и ограничени ресурси. Заместители и необходимост от избор. Търсенето като пазарно поведение на домакинството. Закон и крива на търсенето. Търсене и търсено количество. Не ценови детерминанти на търсенето. Промяна на търсенето. Парична и относителна цена.
5. Еластичност на търсенето
Концепция за еластичността. Измерване на еластичността. Ценова еластичност на търсенето. Еластичност, общи разходи и общи приходи. Еластичност на търсенето от дохода. Нормални и малоценни блага. Кръстосана еластичност на търсенето. Допълващи се и заместващи се блага.
6. Предлагане и алтернативни разходи
Общи и алтернативни разходи. Разходите на производителите като алтернативни разходи. Предлагането като пазарно поведение на фирмата. Детерминанти и крива на предлагането. Еластичност на предлагането. Пазарно предлагане. Определят ли разходите цената?
7. Търсене и предлагане – процес на координация
Пазарно равновесие. Пазарен недостиг и излишък. Координираща роля на цената. Стабилно и нестабилно равновесие. Конкуренцията като механизъм за разпределение на ограничените ресурси. Поведенческа и структурна концепция за конкуренцията. Функции на цената – информационна, нормираща, алокативна, стимулираща. Информация, посредници и спекуланти.
8. Пределни величини и икономически решения
Печалбата като цел и стимул за действие на предприемача. Невъзвратими разходи, алтернативни разходи, общи разходи. Икономически и счетоводни разходи. Пределни разходи. Пределни разходи и предлагане. Пределни изгоди и пределни приходи. Пределни изгоди и търсене. Взаимодействие на търсенето и предлагането и ценообразуване.
9. Ефективност на размяната и икономическа рента
Потребителско търсене и желанието да се заплати за благото. Връзката между полезността и търсенето. Потребителска рента – същност и измерване. Връзка между производствените разходи и предлагането. Рента на производителя. Взаимна изгода от размяната. Ефективност на пазарното равновесие. Ефективни и неефективни пазари
10. Конкуренция и държавна политика
Необходимост от намеса на държавата в икономиката. Политика за фиксирането на цената. Определяне на ценови под и ценови таван. Данъчна политика. Разпределяне на данъчното бреме. Ефективност на данъчната политика на правителството. Оценка на намесата на държавата във функциите на пазара чрез теорията на рентата. Ценообразуване и монопол.
11. Макроикономически проблеми и цели.
Макроикономически кръгооборот. Съвкупен продукт, доход и разходи. Съвкупно търсене и предлагане и макро-равновесие. Макроикономическо неравновесие – инфлация, безработица, рецесия. Реални и номинални величини. Индикатори на рецесията. Икономически растеж. Макроикономически цели.
12. Макроикономическа политика
Фискална политика. Правителствени разходи, данъци и държавен бюджет. Парична политика. Разногласия по повод провеждането на монетарна политика. Експанзивна и рестриктивна политика. Политики на доходите. Политики на стимулиране на предлагането. Външноикономическа политика
Литература по темите:
Пол Хейн, Икономическият начин на мислене, изд. ТИЛИЯ, С., 1995 г.
Коландър, Дейвид Основи на икономиката
Манлиев, Георги Микроикономика : Принципи, механизми, приложение
Сотирова, Екатерина Микроикономика : Сборник от задачи и тестове
Йотова, Лилия Икономикс : Ч. 1 : Въведение и микроикономикс
Фишър, Стенли Икономика : Основи на микро- и макроикономиката
Средства за оценяване:
Форми на проверка и оценка на компетенциите:
Обща оценка 100%,
в т.ч. първо контролно 35%
второ контролно 35% или изпит по време на сесията 70%
домашно задание 30%