INTB003 Изобразителна методика в дизайна - І част
Анотация:
доц.диз. Емилия Чаушова
Целите на методиката са:
Приемане на теоретичната подготовка като база на творчески процес и оценяване на необходимостта от експериментиране.
Изграждане на аналитично и пространствено мислене ; трениране на зрителна памет ; стимулиране на творческа индивидуалност ; провокиране на наблюдателност, асоциативно мислене, творческо абстрахиране; развитие на критерии за точност и отношение към прецизност на изпълнение.
Концепцията на методиката е :
Анализ на формите, на база категоризация, избрана за образование по дизайн.Проследяване на взаимовръки при развитието на основните категории форми.Осъзнаване на отделните категории форми, чрез разглеждане на самостоятелното им проявление в двуизмерното и в триизмерното пространство.
Преподавател(и):
доц. Венцислав Занков д-р
Описание на курса:
Компетенции:
доц.диз. Емилия Чаушова
Успешно завършилите курса студенти :
1) знаят:
•Получават познания за теоретичната предпоставка на изобразителния процес за дизайна.
•Познават способи за подбор на основни изразни средства и материали в съответствие с конкретно условие на задача.
•Знаят за анализа при изобразяване на обеми и за логиката на пространствени взаимоотношения
•Знаят предпоставките, подходи и средства за постигане на композиционна цялост.
2) могат:
•Умеят да търят и прилагат разнообразен изказ.
•Могат да изследват пропорции и динамика чрез обобщаване и опростяване.
•Могат линеарно конструиране и светлосенъчно моделиране на основните категории форми, при взаимоотношения със светлина от различни източници, различна дистанция и различни нива на хоризонта.
•Могат да извеждат концепции по зададена тема.
Предварителни изисквания:
Предварителни изисквания
Студентите да осъзнават значимостта на избраната област на образование, „интериорен дизайн”, да имат творческа нагласа към изкуствената околна среда, склонност за самостоятелно оценяване на факти и дефиниции, положително отношение към резултати от научни изследвания, и усет за дефиниране на проблеми от експлоатационен аспект.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
OСНОВНИ ТЕМИ, КОИТО СЕ РАЗГЛЕЖДАТ В КУРСА:
доц.диз. Емилия Чаушова
•Изследване на възможностите на графични материали в условия на контролирана експлоатация – експерименти и приложение.
•Видове единични и групови формонезависими контрасти. Контрасти по форма, прилежащи към основните категории - композиции по категории.
•Презентация на пространствени взаимоотношения - линеарно и светлосенъчно интерпретиране на илюзия за планове.
•Предпоставки за добра композиция, логика, ред и последователност в изобразяването за нуждите на дизайна.
•Иерархии и иерархични структури в полза на търсено внушение
•Фокус на вниманието - геометричен, оптичен и композиционен център. Приповдигане сред равностойни зрителни дадености.
•Анализ на основните категории форми като самостоятелно проявление - перспективни изменения, характеристики в типични пространствени и светлосенъчни ситуации
•Интерпретация на зрими дадености в съответствие с изучаваните категории форми.
Литература по темите:
основни литературни източници
1.проф.д-р Готфрид Бамес (Gottfried Bammes) - Човешкото тяло. Учебник по пластична анатомия – изателска къща.»ТРУД” ;София 2000
2.Кр. Чоканов - Пластична анатомия – изд. “Наука и изкуство”, 1970
3.Кандински - Точка и линия в равнината – изд. “ЛИК”, 1995
4.Петър Чуховски - Конструктивна перспектива – изд. „Наука и изкуство”, 1968
5.Тома Григоров – Перспектива – изд.“Просвета”, 1998
6.Prof.Lothar Zitzmann, Beno Schulz - Dokumente zur visuell-gestalterischen Grundlagen – Ausbildung – Herausgeber :Hochschule fur industrielle Formgestaltung Halle Burg Gibischenstein, Rektor: Prof.Paul Jung, 1990
допълнителни литературни източници
7.M.C.Escher - Graphik und Zeichnungen - TASCHEN, 1993
8.Schule fur Gestaltung – Basel - Technical Drawing and Perspective - Zeichnen und Entwerfen 1997 – (Народна библиотека „Св. Св. Кирил и Методий)
други литературни източници
9.Nicolas Drak - Modezeichnungen heute –1984 (Народна библиотека „Св. Св. Кирил и Методий)
10.Ernst Haeckel – „Kunstformen der Natur” - Prestel-Verlag Munchen -New Jorg
Средства за оценяване:
доц.диз. Емилия Чаушова
Проверката на постигнатите знания и умения по учебната дисциплина се осъществява с текущо и финално оценяване, които се формират от оценките на всички поставени задачи:
-комплекс упражнения в подкрепа на теорията,
-композиции,
-избрани скици и
- устни отговори на въпроси по даден конспект
При пълно представяне на възложените задачи се прави окончателна оценка на курса, по критерии: изпълнение на условията ; творческо въображение, постижение в композиция , илюзия за пространство при линеарно изграждане, илюзия за пространство при светлосенъчно моделиране, постигане на обем чрез повърхностни линии, постигане на обем чрез светлосенъчно моделиране, отговори на минимум 2 теоретични въпроса.