PSYM222 Психология и психопатология на семейното функциониране

Анотация:

В този курс студентите се поканват чрез интерактивни лекции, дискусии и анализ на видеоматериали да потърсят отговори на някои въпроси, които вероятно са си задавали. Например, как и защо тази система от трайни човешки отношения от място за близост, сигурност и вдъхновение понякога се превръща в място, от което искаме да избягаме, или което разболява? Как от два индивида се ражда „ние“ и това ограничава ли ги или ги обогатява?

Обсъждат се емоционалните процеси в семейството и тяхното влияние върху развитието на индивидите; осъществяването на отношенческите процеси на нивото на комуникация и справяне с проблеми; влиянието на семейните възгледи и истории върху поведението на хората. Въвежда се метода на семейното консултиране. Обсъжда се семейното консултиране като част от работата на клиничния психолог.

Курсът предлага задачи за самостоятелна работа, чрез които студентите да разберат по-добре своето собствено семейство.

прочети още
Клинична психология - психоаналитична перспектива

Преподавател(и):

проф. Тома Томов  д-р
доц. Златка Михова  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят: основни обяснителни модели за семейните отношения и проблемите в тях;

2) могат: да мислят системно за симптомите в контекста на семейните отношения; да разбират влиянието на семейните отношения върху развитието на индивида, да имат по-добра рефлексия върху собственото си семейство, да извършват консултиране на семейства с проблеми в отношенията.


Предварителни изисквания:
Няма

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

Семейството като система от природни отношения

2. Основни характеристики и динамика на системите

3. Нива на функционирането на трайните отношенчески системи

4. Оценка на семейните отношения - скала GARF

5. Емоционални процеси в семейството и възникване на симптоми

6. Избор на партньор и развитие на двойката

7. Комуникация в семейството – правила и патерни

8. Семейна структура – граници и роли

9. Семейна структура – свързаност и йерархия

10. Семейни истории, възгледи и митове и тяхното влияние върху отношенията.

11. Жизнен цикъл на семейството и консултиране за родителски умения.

12. Помагане при семейни дисфункции: семейно консултиране, семейна терапия и социална работа със семейства

13. Семейната сесия като основен метод на семейното консултиране.

14. Семейно консултиране при насилие.

15. Семейно консултиране при хронична психична болест.

Литература по темите:

Вацлавик П., Дж. Бивин, Д. Джаксън (2006) Прагматика на човешката комуникация, С: Наука и изкуство

2. Сатир В. Новото човекотворчество, С: Отворено общество, 1990

3. Шулман Л. Изкуството да се помага на индивиди, групи и семейства, С: НЦКИЧ, 1986

4. Asen K. et al. (1989) A systems approach to child abuse: Management and treatment issues, 13: 45-57. (дава се в работен превод)

5. Carr A. (1989) Countertransference to families where child abuse has occurred, J. of Family Therapy, 11: 87-97. (дава се в работен превод)

6. Carter B., McGoldrick M. The changing family life cycle, Allyn and Bacon, 1989

7. Cecchin G. (1987) Neutrality revisited: An invitation to curiosity. Family Process, 1987, vol.26, No. 4 (в работен превод)

8. Daniel G. (2005) Introducing systemic family therapy. Context, N. 2, 2005, (в работен превод)

9. Goldner V. et al. (1990) Love and violence: gender paradoxes in volatile attachments, Family Process, 29:343-364 (дава се в работен превод)

10. Fraser B., L. McKay & L. Pease (2010) Interview with Michael Kerr. The Australian And New Zealand Journal of Family Therapy, Volume 31, Number 1, 2010 pp. 100-109

11. Hall M. The Bowen family theory, Jason-Aronson, 1991

12. Minuchin S. Families and family therapy, Harvard Press, 1974

Средства за оценяване:

Два писмени анализа на казуси; анализ на собствена генограма; оценка на участието в учебния процес