PSYM132 Семинар: Консултативна практика І част
Анотация:
PSYM 132 Семинар: „Консултативна практика”( І част)
Семинар и практически занимания
30 часа/ един семестър/ Редовно обучение
МФ/ДКНП и Магистърска програма „Клинична психология – психоаналитична перспектива”
Преподавател: Красимир Таушанов
e-mail : kr.tauchanov@nbu.bg
А. Студентите ще присъстват на провеждани консултации и ще участват в обсъжданията им.
Преподавател(и):
преп. Красимир Таушанов
Описание на курса:
Компетенции:
Б.Студентите ще:
1) знаят:
Да откриват, разбират, в психоаналитична насока клиничния материал от проведената консултация.
Да разграничават и артикулират различните клинични и метапсихологични елементи спрямо основните типове психопатологични динамики и организации. Ще се стремят към възможното съпоставяне на своя коментар с психиатричната нозография.
Ще обсъждат стратегията и техниките за провеждане на дадената консултация, синтезирането на функционална диагностика /и евентуални прогностика и терапевтична индикация/, на базата на дадения клиничен материал.
2) могат:
Самостоятелно да представят за обсъждане дадената консултация, да аргументират и артикулират различните клинични и метапсихологични елементи спрямо основните типове психопатологични динамики и организации.
Да напишат структуриран и аргументиран коментар за консултирания от тях пациент. В контекста на работата в институции, ще свикват да съобразяват и представят необходимата информация спрямо характера на професионални интереси и компетенция на изпратилият пациента за консултация /пр. психиатър, лекар, училищен психолог, и т.н./.
Предварителни изисквания:
Курсът е само за студенти от Магистърската програма "Клинична психология - психоаналитична перспектива, показали необходимия минимум от знания и разбиране на психопатология и аналитичен модел или вече завършили успешно PSYМ 101/PSYМ 202.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Семинар
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
В.Основни теми: Според проявените затруднения и нуждите на консултативната практика се работи по темите:
- Специфични трудности в работата с различен тип пациенти (зависими, психосоматични , психози).
- Структуриране и поддържане на психоаналитичната рамка и неутралност.
- Консултативната техниката в психоаналитичната перспектива.
- Работа върху саморефлективните способности на студентите по време на консултацията.
- Психичният апарат като “работен инструмент” в консултацията.
- Добри, трудни и “стерилни” консултации; нарцистичните клопки на съблазняване, конфронтация и/или херметизиране на пациента.
- За опасностите от травматични повторения и/или декомпенсация на пациента (особено по време на консултацията).
- Разбиране и съобразяване със съпротивите и защитите в рамките на консултацията. Работа по заявката.
- От разшифроването на симптомите към компромисния израз на несъзнавани конфликти. Клинични прояви на идентификации, инвестиции, конфликти.
- Съпоставяне и “съвместяване” на психоаналитичната семиология и психиатричната нозография в обсъжданията с психиатрите.
Литература по темите:
Г. Библиография по темите:
Предложената общо за двете части на курса литература (PSYM 132/234) е с по-голяма практическа насоченост и допълва основната литература от PSYM 101/202.Тя засяга теми като психоаналитична техника, рамка, неутралност и контра-трансфер, психоанализа в институции, и т.н.:
• Bokanowski, T., De la pratique analytique, Paris, Presse Universitaire de France, 1998.
• Diatkine, R., (1994), L’enfant dans l’adulte ou l’eternelle capacite de reverie, Paris, Delachaux et Niestle, 1994.
• Diatkine, R., Avram C., (1971-1995), Pourquoi on m’a ne ?, Paris, Calmann Levy, 1995.
• Greenson,R.,(1973), The Technique and Practice of Psychoanalysis: vol.1, London : The Hogart Press 1973.
• Laplanche, J. et Pontalis, J.-B., (1984), VOCABULAIRE de la PSYCHAHALYSE, Paris, Presse Universitaire de France. 1984.
• La face a face psychoanalytique, Revue Francaise de Psychanalyse, Paris, Presse Universitaire de France, 2/ 2005.
• Le processus analytique, Revue Francaise de Psychanalyse, Paris, Presse Universitaire de France, 5/ 2004.
• Les cas difficiles, Revue Francaise de Psychanalyse, Paris, Presse Universitaire de France, 2/ 1990.
• Psychotherapies et psychanalyse, Revue Francaise de Psychanalyse, Paris, Presse Universitaire de France, 4/ 1996.
Psychiatrie/psychanalyse, Revue Francaise de Psychanalyse, Paris, Presse Universitaire de France, 2/ 1996.
• Travail de contre-transfert et fonction contenante, Revue Francaise de Psychanalyse, Paris, Presse Universitaire de France, tome LVIII/ 1994.
• Clinique psychosomatique, Monographies de la Revue Francaise de Psychanalyse, Paris, Presse Universitaire de France, Paris, 1997.
Средства за оценяване:
Д.Форми на оценка:
Крайната оценка е функция от текущите оценки за участие и активност по време на занятия; евентуален теоритичен обзор и/или решаване на казус.
Е.Допълнителни обяснения за изпитните материали и критериите за оценяване:
От гл.т.на практическа насоченост на обучението се взима в предвид не само достигнатото ниво на аргументирана компетентност, но и ангажираността, самостоятелността и индивидуалното развитие на студента в разбирането и приложението на предложената психоаналитична перспектива.