PSYM106 Психиатрия I част
Анотация:
Целта на курса е да запознае студентите с характеристиките на основните психични разстройства, така, както те са дефинирани в съвременните операционализирани класификационни системи. Да разпознават и оценяват тези характеристики като базисни психопатологични симптоми. Да правят обобщения и да групират симптомите според тяхната проява и интензитет.
Преподавател(и):
доц. Маргарита Станкова д-р
доц. Тони Дончев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Теоретичните основи и модели на психичните заболявания;
• Групите психопатологични симптоми и тяхната психологична оценка;
• Методите на работа в екип в психиатрията и ролята на психолога.
2) могат:
• Да оценяват психопатологичните характеристики и да ги групират в синдроми.
Предварителни изисквания:
знания по психопатология
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1. История на психиатрията, направления и парадигми.
2. Основи на съвременните психиатрични класификации.
3. Стигма, дефиниция и характеристика на стигмата, работа със стигмата и публичен имидж на психиатрията
4. Понятие за симптом, синдром и нозологична единица.
5. Нарушение и социална дисфункция в психиатрията.
6. Принципи на психиатричната диагностика. Роля на психолога.
7. Психологични изследвания в психиатричната диагностика.
8. Номотетичен и идеопатичен подход при диагнозата.
9. Екипна работа в психиатрията, работа с хора с хронични увреждания, клиент-центриран подход. Роля на психолога.
10. Обща психопатология – нарушения на съзнанието и възприятията.
11. Обща психопатология – нарушения на мисленето и афекта.
12. Обща психопатология – когнитивни нарушения, методи на изследване, роля на психолога.
13. Психиатрична анамнеза и психатрично интервю.
14. Психиатричен статус и изследвания в психиатрията.
15. Етични принципи, права на пациента. Роля на психолога при спазването на етичните принципи в екипната работа.
Литература по темите:
1. Ачкова, М.р Психиатрия, Знание, 1996
2. Голдберг, Д., С. Бенджамин, Ф.Крийд, Психиатрия в медицинската практика, 1997
3. Мавлов,Л.,Фундаментална неврология, изд.Б.С. София,2000.
4. Речник по психология, превод от немски , изд. “Наука и изкуство”, 1989
5. Трифонов,Т., Обща психология. Изд. Памет, 1996
6. Матанова, В. Психология на аномалното развитие, 1998, С-я
7. Франк, В. Психиатрия, Сф. 1995
8. МКБ – 10, Психични и поведенчески разстройства, 1998
9. Пирьова, Б. Невробиологични основи на паметта, лекционен материал, 2005 г. www.nbu.bg
10. Сиймън Д., Кенрик Д., Психология, НБУ, София, 2002.
11.Стоименов, Й, Рачев, Ив., Психиатричен клиничен речник, 1994.
12. Клаус Г. И съавт., Речник по психология, Наука и изкуство, София 1989
13. Owens, R. E., D. E. Metz, A. Haas, Communication disorders, Allyn&Bacon, 2000 (библиотека на програма логопедия)
14Kaplan, H., B. Sadock,J. Grebb, Synopsis of Psychiatry, W&W, 1994
15. Sherman C., Feinstein, Peter L., Giovacchini, Adolescent psychiatry: Vol. 3.: developmental and clinical studies /, New York : Basic Books , 1974
16. Freedman, D.X., Archives of general psychiatry / American Medical Association; Chicago : American Medical Association , 1992
17. Lewis, M., Child and adolescent psychiatry: a comprehensive textbook Baltimore : Williams & Wilkins , 1991
18. Perry, S., A DSM-III casebook of differential therapeutics: a clinical guide to treatment selection /, New York : Brunner/Mazel , 1985
19. Frame, C.L., Matson, J.L., Handbook of assessment in childhood psychopathology : applied issues in differential diagnosis and treatment evaluation / New York : Plenum Press, 1987
20.DSM – ІV, Fourth Edition, 1996
Средства за оценяване:
курсова работа
самостоятелна работа