SEMM704 Социология на консумтивното общество

Анотация:

С курса "Социология на консумативното общество" се цели въвеждането на студентите в едно от най-важните направления на съвременната социология, имащо директно отношение и към българската действителност. Консумативната култура започва постепенно да измества или по-скоро да вмества в себе си и да предава своите принципи на области като медийната информация, политическия дебат, образованието, здравеопазването и пр. Критериите за цялостната социална реализация на съвременния човек са все по-ясно консумативно измерими. В курса се проследява произходът на тези модели, тяхното критическо осмисляне през XX в. и най-важните съвременни теории за социалната структура и консумативните стилове на живот в напредналите информационни общества.

прочети още
Бранд мениджмънт (на английски език)

Преподавател(и):

проф. Кристиан Банков  д.н.
гл. ас. Иво Ив. Велинов  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• За произхода на консумативната култура в западния свят.

• За теориите на класическите автори относно консумативното общество.

• За критическите възгледи относно консумативното общество, както и съвременните теории.

• За консумативната култура и стиловете на живот в България.

2) могат:

• да се ориентират по-добре в съвременните идентификационни процеси, основани на демонстративното потребление.

• да анализират огромното количество медиина информация, имаща отношение към конкретните за нашето общество стилове на живот.
Предварителни изисквания:
Няма

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Английски

Теми, които се разглеждат в курса:

1. Предмет на социологията на консумативното общество

2. Социологически теории за зараждането на консумативната култура: Зомбарт, Макендрик, Мукержи, Макракън, Кембъл, Коделуппи

3. Социология на потреблението при класическите автори: Маркс, Вебер, Зимел, Веблен, Франкфуртската школа

4. Кейнс и теорията за държавата на материалното благоденствие (welfare state)

5. Бодрияр и семиологичната критика на консумативното общество

6. Бурдийо: хабитус, стил на живот, културен капитал и социална стратификация

8. Матрицата на консумизма и съвременната идентичност: Ериксън и Гофман

7. Антропологичното измерение на консумизма: М. Мос, Мери Дъглас и Байрон Айшерууд, Грант Макракън

9. Политическото измерение на консумизма: Фукуяма, Слейтър, Болц

10. Стилът на живот като социологически подход за сегментиране на обществото; примери за лайфстайл сегментиране на обществото в САЩ (VALS) и Италия

11. Етнографски изследвания на потреблението: пазаруването, автомобилът, храненето навън

12. Съвременна критика на консумативната култура: Зигмунт Бауман, Наоми Клайн, Джордж Ритцер

13. Зараждане на консумативната култура в България; периода между двете световни войни

14. Консумативната култура в България през социализма и началото на прехода

15. Съвременната българска консумативна култура (отворена дискусия)

Литература по темите:

Банков, К. (2008). Консумативното общество, София: ЛИК.

Средства за оценяване:

Текущият контрол е въз основа на активността по време на час и се извършва по време на целия семестър. От студентите се изисква активност, когато се резюмира материалът от предишната лекция, в началото на часа. Добрите формулировки се регистрират с (+) и събирането на повече от 3 плюса се превръща в оценка от „Добър 4” нагоре.

След 10-тата лекция може да се предават есета/реферати върху взетия материал, които се оценяват директно с оценка.

Студенти, които са постигнали добра текуща оценка въз основа на курсова работа се освобождават от семестриален изпит. Студенти с добра оценка от участие по време на час провеждат семестриален писмен изпит със занижени критерии.

Студенти, които нямат възможност да посещават лекциите, трябва да предадат писмена работа преди края на семестъра и след това да се явят на семестриален устен изпит върху лекционния материал, както и върху предадената писмена работа. Ще бъде въведен и изпитен тест.