MSRM104 Агроекология

Анотация:

Курсът представя основните идеи и принципи в агроекологията за развитие на бизнеса в земеделието и селските райони. Целта на курса е изучаването на проблематиката на агроекологията за правилното вписване на стопанските субекти в конкурентната среда на аграрните организации. Студентите ще придобият съвременни знания и умения- в контекста на доминиращите парадигми за модерната пазарна икономика: устойчиво развитие в земеделието и селските райони, пазарен модел на партньорите, разработване на високо-конкурентни стратегии за развитие и активно приспособяване на стопанските субекти към промените в бизнес средата•

прочети още
Управление на агробизнеса и развитие на селските райони

Преподавател(и):

проф. Байко Байков  д.н.
доц. Ботьо Захаринов  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• какви са типовете екосистеми и среди в земеделието и селските райони

• как се моделират стратегически ситуации;

• какво означава „алелопатия“ и как да се борят с нея

• каква е ролята на сигналите, информацият и достоверността в земеделието;

• как се формират печеливши селскостопански коалиции;

• каква е ролята на етиката и репутацията в земеделието.

2) могат:

• да анализират, изработват и прилагат в земеделието бизнес оценки ;

• да прилагат методите на Теорията на игрите в конфликтни ситуации;

• да преговарят (да се пазарят), да комуникират и убеждават ефективно и ефикасно относно качествата на своята селскостопанска продукция

• да анализират поведението на своите селсостопански партньори и да ги убеждават за постигането на сътрудничество и колективно изгодни резултати.


Предварителни изисквания:
• Основни познания по екология и почвозноние

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

1 Агроценозите като биосиситема Лекция, дискусия 2

3 Абиотични фактори на растенията -светлина ,температура,влага,въздух,почви Лекция, дискусия 4

5 Биотични фактори на растенията Лекция, дискусия 4

6 Взаимоотношения на растенията помежду им,с микроорганизмите ,с животни. Лекция, дискусия 4

7 Антропогенни фактори за растенията ,сортът като антропогенен фактор Лекция, дискусия 4

8 Районирането на земеделските култури като антропогенен фактор Лекция, дискусия 4

9 Растителната защита като антропогенен фактор Лекция, дискусия 4

10 Екологосъобразно и екологично земеделие Лекция, дискусия 4

Литература по темите:

Основна литература:

А/Европейска стратегия за развитие на селското стопанство 2014-2020

Б/ Национална стратегия за развитие в областта на селското стопанство и селските райони-2014-2020

1. Dixit, A. and B. Nalebuff, Thinking Strategically, WW Norton, 1991

2. Collis, David J.; Montgomery, Cynthia A. "Competing on resources: strategy in the 1990s", Harvard Business Review, v73, n4 (July-August, 1995):118

3. M.A. Peteraf, "The Cornerstones of Competitive Advantage: A Resource-Based View," in Strategic Management Journal 1993, Vol. 14, pp. 179-191.

4. Bowen, Clark, Holloway, Wheelright, Perpetual Enterprise Machine, Oxford Press, 1994.

5. Prahalad, C.K. and Gary Hamel, "The Core Competence of the Corporation," Harvard Business Review, v68, n3 (May-June, 1990):79

6. Stalk, G., Evans, P., and L. Schulman, "Competing on Capabilities: the New Rules of Corporate Strategy," v70, n2 (March-April, 1992):57

7. Porter, Michael, Competitive Advantage, The Free Press, NY, 1985.

8. Porter, Michael, The Competitive Advantage of Nations, The Free Press, NY, 1990.

9. Porter, Michael, "What is strategy?" Harvard Business Review v74, n6 (Nov-Dec, 1996):61 (18 pages).

Допълнителна литература:

1. Dixit, A. and B. Nalebuff, Thinking Strategically, WW Norton, 1991

2. Raiffa, H., The Art and Science of Negotiation, Belknap Press of Harvard University Press 1985

3. Harsanyi J., Rational Behavior and Bargaining Equilibrium in Games and Social Situations, Cambridge, United Kingdom: Cambridge University Press 1977

4. Binmore, K., Game Theory: A Very Short Introduction. Oxford University Press 2008

Binmore, K Rational Decisions. Princeton University Press

Средства за оценяване:

ФОРМИ НА ОЦЕНЯВАНЕ ТЕКУЩ КОНТРОЛ КОМБИНИРАНО ОЦЕНЯВАНЕ ФИНАЛЕН ИЗПИТ

ТЕСТ 50 % 50 % 70%

ПИСМЕНИ ЗАДАЧИ 50% 50 % 30%

ПРАКТИЧЕСКА ЗАДАЧА

ПОРТФОЛИО

УСТЕН ИЗПИТ

ДОПЪЛНИТЕЛНИ УСЛОВИЯ ПРИ ФОРМИРАНЕ НА КРАЙНАТА ОЦЕНКА:

Учебният материал ще бъде представен в рамките на лекционния курс съобразно представения тематичен план. Допълнителната литература служи за по-задълбочено разбиране на темите и проблемите на курса. Темите за есето ще бъдат представени в рамките на лекционния курс, като водещ принцип ще бъде осигуряването на голяма степен на творческа свобода на студентите в рамките на тематичния план. Голяма тежест в оценяването на есето ще има добросъвестната употреба на литературни източници и коректното цитиране. Важен фактор за крайната оценка е степента на участие в занятията от страна на студентите. Организацията на тези занятия ще бъде интерактивна.