SQBM150 Стратегическо управление
Анотация:
Курсът “Стратегическо управление” е фокусиран предимно към ролята на стратега или "стратегическия партньор", която мениджърът трябва да изпълнява, за да бъде в крак със съвременните изисквания. Този курс е насочен към разбиране и усвояване на характерните роли и задачи на съвременния лидер в организации, стремящи се към организационно съвършенство: знания и умения за създаване на предпоставки за устойчиво развитие; знания и умения за разработване и комуникиране на визията и стратегическите цели на организацията; увличане и вдъхновяване на хората за постигане на мисията и целите на организацията.
Вниманието на студентите се насочва и върху методи и техники за диагностика на актуалното състояние на организацията и политиката и стратегията за нейното развитие. Разглеждат се методи за разгръщане на стратегията и критериите за изпълнение на дейностите от типа на “Балансирана карта на показателите за ефективност” и др.
ЦЕЛИ: Този курс, в тясна връзка с останалите курсове, се стреми да насочи вниманието на студентите:
• от оперативни дейности към стратегически;
• от качествено към количествено оценявани резултати;
• от "политически" насочени действия към партньорство;
• от краткосрочно към дългосрочно, стратегическо мислене и насочване;
• от администриране към консултиране;
• от функционална ориентация към процесна ориентация;
• от насоченост вътре в организацията към ориентация към клиента и останалите заинтересовани страни;
• от реагиране на събитията към превантивни действия;
• от фокус върху дейностите към фокус върху решенията.
• Курсът цели да формира знания, умения и разбиране за разработването на политики, стратегия и оперативни планове за постигане на мисията и визията на организацията;
• да развие нов, комплексен (холистичен) поглед към организацията чрез прилагане на съвременни методи и техники за диагностицирането и планиране на приоритети за развитието й;
Преподавател(и):
доц. Михаил Михайлов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти знаят, разбират и могат:
• да развиват теоретичните и практически концепции за корпоративна стратегия и стратегия на бизнеса
• да разбират дебатите в литературата за корпоративната стратегия.
• да разбират естеството и влиянието на корпоративната среда върху изработването на стратегия.
• да разбират неопределеността, ограниченията и възможностите за избор, които мениджърите срещат при изработване на стратегия.
• да разбират естеството на ОС и връзката му с корпоративната стратегия.
• да разбират връзката между стратегията и маркетинговата, операционната и финансовата функции и процеси.
• да разбират приноса на стратегическото управление за постигане на конкурентно предимство.
• да разбират ролята на стратегическото мислене и учене на различните нива на организацията
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и умения за системно мислене и системно решаване на проблеми, както и да познават различните функционални области на организацията.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1 Въведение в стратегията – основни понятия
2 Стратегическото мислене
3 Мисия и цели на организацията
4 Анализ на външната среда - далечно и близко обкръжение, структура на отрасъла - анализ, използване на модели.
5 Анализ на външната среда - анализ на конкуренцията. Взаимодействия в отрасъла
6 Анализ на вътрешната среда – модели за организационно съвършенство, "световна класа”.
7 Роля на нематериалните активи за развитие на организацията – стратегически карти
8 Стратегическо планиране за устойчиво развитие
9 Внедряване на стратегическите планове
Литература по темите:
Основна
Алкалай Ю.(2011) Стратегическо планиране и управление. Учебно помагало
Допълнителна
Статии, посочени в страницата на курса
Каплан Р Б. Нортън (2005) „Балансирана система от показатели за ефективност", изд. "Класика и Стил"
Каплан Р Б. Нортън (2006) „Стратегически карти", изд. "Класика и Стил",
Моборньо Р., Чан Ким В. (2006) „Стратегията Син океан“, изд. Локус
Портър М. (2006)“Конкурентна стратегия”, изд. "Класика и Стил"
Средства за оценяване:
Писмени задания, електронно портфолио, практически задания.