DEVM106 Въведение в теорията и методите на консултиране
Анотация:
Курсът предоставя базисни знания и умения за работа по случай: изграждане на формулировка, оценка, договоряне, предоставяне на консултации в контекста на програма от грижи. Специален акцент е поставен върху работата в екип и служба за психично здраве.
Преподавател(и):
доц. Светлозар Василев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• целите и основните процедури на консултиране на деца и юноши;
• основните феноменологични и психоаналитични концепции и тяхното приложение в процеса на консултиране;
• кои са най-честите проблеми в детска възраст изискващи консултиране и какви практики съществуват в България.
2) могат:
• да извършват клинична оценка на дете и юноши;
• да разграничават случаите нуждаещи се от консултиране от случаите изискващи други терапевтични методи (психотерапия, семейно консултиране, медицински или социални интервенции);
• да изготвят формулировка за случая и да съставят терапевтичен план като ползват парадигмата на клиничната психопатология или психоанализата;
• да договорят с детето и родителите провеждане на консултации или да насочат случая към друга служба/специалист;
Предварителни изисквания:
не
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
№ на занятие Заглавие на темата
Форма на преподаване Брой часове
1 Консултирането в контекста на помагащите професии. Консултиране, психотерапия, социална работа и медицински интервенции. Консултирането като метод и процедури-оценка, формулировка, договаряне, консултации, приключване. Терапевтична рамка. Лекция
2 Теоретични основи на консултирането. Лекция
3 Оценка. Цели, формат и метод. Практическо упражнение
4 Първичното интервю – създаване на контакт и събиране на информация за проблема, отношенията в семейството. Изисквания към сетинга. Практическо упражнение
5 Изграждане на формулировка. Ролята на специализираните интервюта за изграждане на хипотеза по случая. Оплакванията в контекста на развитието на детето и семейството. Лекция
6 Формулировка акцентираща върху детето спрямо формулировка акцентираща върху родителите. Практическо упражнение
7 Договоряне. Постигане на обща идея за природата на проблема. Ангажиране на родителите и детето в процеса на консултиране Лекция
8 Предлагане и договаряне за целите и формата на консултациите (честота, продължителност, участници, техника и др.). Пренасочване. Практическо упражнение
9 Процес на консултиране. Въвличане на детето като партньор в консултирането. Лекция
10 Техника на работа с различни възрастови групи и патология. Практическо упражнение
11 Приключване на консултациите. Въвеждане и работа с темата за сепарацията. Формално приключване – заключителна сесия: обсъждане на постигнатите резултати. Приключване, продължаване, пренасочване. Практическо упражнение
12 Организация на служба (програма) за психично здраве. Мисия, работна задача, специфика. Лекция
13 Екипна работа – цели, формат и процедури Лекция
14 Работа в мрежа от служби. Как се изгражда и поддържа работа в мрежа. Програми и служби в България. Лекция
15 Обощение и преговор Лекция
Литература по темите:
Hansen, J. (1986): “”Counseling: Theory and Process”, Allyn and Bacon, USA 1986.
Kestenbaum, C. & Williams, D. (1988): “Handbook of Clinical assessment of Children and Adolescents”, Kestenbaum and Williams (eds.), New York University Press, Vol. I, II;
Mishne, J. (1983): “Clinical work with Children”, Free Press 1983.
Rustin, M. & Quagliatta, E. (2000): “Assessment in Child Psychoterapy”, M. Rustin (ed.), Karnac 2000.
Допълнителна
Blos, P. (1962): “The Adolescent passage – developmental issues”, IUP 1962;
Pine, F. (1985): “Developmental Theory and Clinical Process”, Yale University Press.
Weinniger, O. (1993): “View from the Cradle: Children’s Emotions in Everyday Life”, Karnac Books 1993;
Уиникът, Д. (1971): “Игра и реалност”, ЛИК 1999, София.
Средства за оценяване:
тест
участие
работа по казус