DEVM104 Психоаналитични възгледи върху средата, вътрешния и външния свят на детето
Анотация:
Курсът цели да запознае студентите с основни психоаналитични възгледи върху функционирането на психиката и психичното развитие. Да демонстрира връзката между ранните детски преживявания и психопатологията и да представи различни аналитични модели, разглеждащи отношенията между детето, неговата обгрижваща среда и вътрешните му репрезентации за себе си и за другите. Наред с основните теоретични позиции на автори като Мелани Клайн, Уилфред Бион, Анна Фройд, Доналд Уиникот, Джоузеф Сандлър, Джон Болби, Питър Фонаги и др. курсът запознава и с основни терапевтични подходи в детско-юношеската психоанализа.
Преподавател(и):
проф. Орлин Тодоров д-р
преп. Красимир Таушанов
Описание на курса:
Компетенции:
1)студентите знаят
Основни теоретични и практически измерения на съвременната психоанализа. Познават спецификите на аналитичните разбирания за вътрешната и външна реалност на децата.Басисни принципи на терапевтичното поведение и техника при работа с деца.
2) могат:
да използват знанията си в практически стажове и изследователска практика
Предварителни изисквания:
• Студентите трябва да са завършили бакалавърска степен по психология или да са спазили изискванията за прием в програмата
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Общи теми:
1. Ролята на ранните детски преживявания за психиката.
Темата резюмира основното психоаналитично допускане, че голяма част от имплицитно функциониращите схеми и психични механизми се формират в детството и играят съществена роля за психиката през целия ни живот.
2. Теми на най-ранното функциониране
- нагоните и техните трансформации
- междуличностната основа на ума
- първите отношения с обекти
Темата представя няколко различни модела за психичното функциониране в бебешка възраст, които съответстват на базисни течения в психоанализата.
3. Диференцирането на себе си и отношенията с вътрешната и външна реалност
Темата представя психичното развитие след 4-5 месец и моделите които остават активни до края на живота – депресивна позиция, използване на обекти, структури на привързаност.
4. Триангулация и Едипов комплекс
Темата е посветена на водещата психоаналитична метафора, представяща основните теми и конфликти на психичното развитие. Набляга се на ролята на интернализацията на отношенията с обекти, преработката на загубите и различното възприемане на реалността.
Специални теми:
5. Въведение в детската игрова техника и възможните интерпретации на процеса
Темата представя основни положения в съвременната Клайнианска психоанализа.
6. Детската психоанализа и разбирането на психичните механизми – от проекцията до ментализацията.
Темата е посветена на работа на Анна Фройд и нейните последователи в Хамстедската детска клиника
7. Форми на комуникацията родител/дете и изразяването им психоаналитичния процес.
Темата представя подхода на Уиникот и неговите последователи в работата с деца и юноши
Литература по темите:
Книги и монографии
Бренър,Ч.., Увод в психоанализата (София,1996)
Фройд, З., Детската душа (София,1994)
Психология на сексуалността.,(София 1991)
Фройд, Анна, Егото и защитните механизми (София, 2000)
Кейсмънт П., ,Да се учим от пациента (София, 1999)
Клайн, М., Любов, Завист, Благодарност (София,2005)
Тодоров, О., Психоанализата: фрагменти от едно въведение (София,2006)
-(съст.) Съвременната психоанализа (София, 2004)
Уиникът,Д. Игра и реалност (София,1999)
Детето, семейството и външния свят (София,2001)
Fonagy P.& Target, M., Psychoanalytic Theories from Developmental Perspective (London,2003)
Greenberg,J.& Mitchell, S., Object Relations in Psychoanalytic Theory
(Cambridge, MA 1984)
Piontelli, A., From fetus to child : an observational and psychoanalytic study (London, 1992)
Енциклопедии и речници
Бонгар и Бютлър, Пълен наръчник по психотерапия (София, 2002)
Рудинеско и Плон, Речник на психоанализата (София, 2001)
Hinshelwood,R., A Dictionary of Kleinian Thought (London, 1989)
Laplanche,J& Pontalis,J-P. The Language of Psychoanalysis (London, 1968)
Средства за оценяване:
Реферат върху предварително избрана тема, изработен въз основа на най-малко три специални публикации.