DEVM102 Психопатология на развитието
Анотация:
Курсът представя общата рамка на психопатология на развитието. Той дава на студентите обща представа за различните нарушения и разстройства на развитието през детството и юношеството. Студентите в него усвояват основни познания за етиологията, клиничната картина, психологическа оценка и психологическа работа при отделните нарушения на развитието, както и основни умения за идентифициране на тези нарушения.
Преподавател(и):
доц. Никола Атанасов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Възгледите за норма и патология на психичното развитие
• Обяснителни модели за появата на проявите на психопатология в процеса на развитието
• Психологическото изследване на деца в норма и с нарушения в развитието
• Психотерапевтичните техники при деца в норма и с нарушения в развитието
• Етиологията и клиничната картина на различните психични разстройства на развитието
• Значението на ранната диагностика, интервенция и работа с родителите
2) могат:
• Да идентифицират основни нарушения в развитието
Предварителни изисквания:
Базисни познания по:
• психология на развитието,
• психопатология,
• въведение в клиничната психология.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Част І. Обща част
Норма и патология на психичното развитие. Групи деца с нарушения в развитието
Обяснителни модели за аномално поведение. Критерии. Области на развитие. Път и задачи на развитието
Психологическо изследване на деца в норма и с нарушения в развитието
Психотерапия при деца в норма и с нарушения в развитието
Част ІІ. Нарушения в развитието
Умствена изостаналост
Специфични разстройства в развитието на училищните умения
Генерализирани разстройства на развитието - Детски аутизъм, Синдром на Asperger, Синдром на Rett
Хиперактивност и дефицит на вниманието
Емоционални разстройства
Слухови и зрителни нарушения
Разглеждане на случаи
Литература по темите:
Основна
• Мэш., Э, Д.Вольф, Детская патопсихология, М., 2002
• Lemma., A, (1996), Introduction to Psychopathology, SAGE Publications Ltd
• Howlin, P., T.Charman, M.Ghaziuddin, (2011), The SAGE Handbook of Developmental Disorders SAGE Publications Ltd
• Kaplan, H., B.J.Sadock, J.A.Grebb, (1994), Kaplan and Sadock's synopsis of pschiatry: behavorial sciences, clinical pschiatry, Baltimore: Williams & Wilkins, 7th ed.
• Weis, R., (2014), Introduction to Abnormal Child and Adolescent Psychology, Second Edition, SAGE Publications Ltd
• Wilmshurst, L., (2014), Child and Adolescent Psychopathology, A Casebook, Third Edition, SAGE Publications Ltd
Допълнителна
• Ачкова, М., Детска психиатрия, В.Т., 2001
• Матанова, В., Психология на аномалното развитие, С., 2003
• Barlow, D. H., & Durand, V. M. (1999). Abnormal psychology. An integrative approach (2nd ed.). Pacific Grove, CA: Brooks/Cole.
• Child and adolescent psychiatry: a comprehensive textbook, Ed. by Melvin Lewis, (1991), Baltimore: Williams & Wilkins
• Davison, G.C., J.M.Neale (1996), Abnormal psychology, New York: Wiley
• Oltmanns, T.F., J.M. Neale, G.C.Davison, (1995), Case studies in abnormal psychology, New York: Wiley, 4th ed.
• Ramsden, P., (2013), Understanding Abnormal Psychology, Clinical and Biological Perspectives, SAGE Publications Ltd
• Ray, W.J., (2014) Abnormal Psychology, Neuroscience Perspectives on Human Behavior and Experience, SAGE Publications Ltd
• Sattler, J. M. (1988). Assessment of children (3rd ed.). San Diego, CA: Sattler.
Средства за оценяване:
ТЕСТ
ПИСМЕНИ ЗАДАЧИ
ПРАКТИЧЕСКА ЗАДАЧА