CASM641 Майсторски клас на проф. Георги Дюлгеров I част
Анотация:
За студенти по кинорежисура. Могат да го посещават и студенти от специалности, имащи отношение към кино процеса.: оператори, художници, актьори, композитори.
Студентите ще получат една теоретична подготовка за спецификата на подготвянето и заснимането на 5 минутен игрален филм. Те ще придобият и практически умения за подготовка на късометражен игрален проект, за работа с камерата, с актьорите, с екип от художник, оператор и (желателно) звукорежисьор и композитор.
Преподавател(и):
проф. Георги Дюлгеров
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• ……Как се подготвя заснема, монтира, озвучава и довежда до финален показ един късометражен игрален филм.
2) могат:
• ……Да направят режисьорска адаптация на литературен текст, пригоден за 5 минутен игрален филм; да създадат в екип с оператор и художник режисьорска книга; да подберат актьори и да работят с тях пред камера; да заснемат, монтират, озвучат и мишват своя игрален филм; да го разпространят и покажат.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения по базовите понятия на кинорежисурата – сценарий, снимки, монтаж.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Основни понятия в игралния късометражен филм: случка (събитие), персонаж и неговото развитие, финален обрат. Прожекции и анализ на късометражни игрални филми, отличени на наши и международни фестивали. – 10 часа
2. Работа по адаптиране на литературен текст. Основни познания при изготвянето на режисьорската книга – 10 часа
3. Създаване на режисьорска книга в екип с оператор и художник – 10 часа
4. Подготовка на 5 минутен игрален филм за неговото заснемане – актьорски проби, проби на места за снимки, ескизи за додекоряване, обсъждане на изобразителната концепция на проекта – 20 часа
5. Пост-продукционна работа по филма – монтаж, озвучаване, запис на музика и подлагането й, цветови корекции и мишунг – 10 часа
Литература по темите:
Федерико Фелини, Шарлот Чандлър – “Аз, Фелини”, издателство “Хемус”, 1997
2. Ингмар Бергман – “Латерна магика”, издателство “Хемус”, 1996
3. Федерико Фелини – “Да направиш филм”, издателство “Наука и изкуство”, 1986
4. Федерико Феллини – Статьи, Интервью, Рецензии, Воспоминания – издательство “Искусство”, Москва, 1966
5. Луис Бунюел – “Моят последен дъх”, издателство “Народна култура”, София, 1985
6. Вим Вендерс – “Логиката на образите”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
7. Педро Алмодовар – “Киното на желанията”, разговори с Фредерик Строс, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
8. Андрей Кончаловски, Александър Липков – “Долни истини” и “Извисяваща лъжа”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
9. Мартин Скорсезе – “Моите удоволствия на киноман”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
10. Уди Алън – “Аз пиша чрез филми”, разговори със Стиг Бьоркман, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
11. Райнер Вернер Фасбиндер – “Анархия на фантазията”, текстове и интервюта, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
12. Акира Куросава – “Нещо като автобиография или потта на жабата”, издателство “Наука и изкуство”, 1989
13. Хичкок & Трюфо, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
14. Анджей Вайда „Киното и останалият свят. Двоен Поглед”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
15. Куентин Тарантино, „Аз харесвам насилието в киното”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
16. Кшищоф Зануси, „Време да се мре”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
17. Били Уайлдър, „Аз не правя кино. Аз правя филми”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
18. Жан-Клод Кариер, „Невидимият филм”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
19. Стивън Спилбърг, „Киното е моят порок”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
Средства за оценяване:
Дискусия
Практически изпит