CASM602 Работа с актьора пред камера І част
Анотация:
За студенти по кинорежисура. Могат да го посещават и студенти от специалности, имащи отношение към кино процеса. Крилата фраза е, че петдесет процента от успешната реализация на един филм се дължи на удачния подбор на актьорите; на майсторството, с което режисьорът ги води.
Преподавател(и):
проф. Георги Дюлгеров
Описание на курса:
Компетенции:
1) знаят:
• ……Основни постулати за водене на актьора в подготовката и напрата на един филм.……………………………………………………………………………..
• …………………………………………………………………………………..
2) могат:
• ……Сами да постигнат органично присъствие пред камерата. Да помогнат на актьорите за същото.……………………………………………………………………………..
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
Студентите ще получат една теоретична подготовка за спецификата на актьорското майсторство пред камерата. Те ще придобият и практически умения за поведение пред камерата – както на актьорите, с които ще работят, така и на самите тях.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1. За разликата на играта в киното и театъра.
Лив Улман за театъра. Разлика между актьорската игра в театъра и в киното. Два съвършено различни начина на изпълнение.Ала Демидова за двата начина на изпълнение.
2. Подбор на актьорите.
Подборът на актьорите - най-важната част от процеса на режисирането.
3. Прослушвания.
Прослушвания с четене на сценария. прослушвания с израженията на лицата.
4. Кастингите.
Без проби. Два типа актьори. Комедиен талант, харизма и драматични умения - кое от тези качества се цени у изпълнителя. Проби за натурщици.
5. Репетициите.
Уайлдър – подготовка или решение по време на самия ден. Моят опит в актьорските проби и репетициите.
6. Подготовка на ролята.
Лив Улман, Ала Демидова за подготовката на ролята.
Материали. Костюм. Условни рефлекси на героя. Грим
Представа за образа. Виждане на образа?!
Как да «влезеш» в образа? Огледалото.
7. Пред камерата.
Примери за режисьорско отношение към актьора. Триъгълникът: актьор – режисьор – зрител в театъра. В киното – актьор – режисьор – камера.
8. Езикът, речта в киното и театъра.
ЕЗИКЪТ на страната, в която се развива действието.
9. Текстът в киното.
Брандо: за репликите в сценария. Уайлдър - в каква степен е държал на точното произнасяне на всеки ред от сценария.
10. Импровизацията по време на снимки.
Намеса в сценариите. (Марлон Брандо, Руси Чанев, Филип Трифонов).
Импровизацията - добре подготвена роля.
Брандо за импровизацията.
Отношението на режисьорите към актьорската импровизация.
11. Промени, породени от:
смърт; портретната прилика;логиката на образа; по-яркото актьорско изпълнение;места на действие; съпротивата на живия филм; вроденото чувство към органика
12. Непрофесионалните актьори.
Начинът на работа. Съчетание на актьора с натуршчиците.
13. Феноменът на индентификацията.
Публиката воайор.
Лив Улман. Алмодовар. Руси Чанев и “Авантаж” > Руси Чанев и “Мерата.”
Де Ниро и “Разяреният бик”. Луис Бюнюел и двете актриси в “Този неясен обект на желанието”: Анхела Молина и Карол Буке
Литература по темите:
1. Федерико Фелини, Шарлот Чандлър – “Аз, Фелини”, издателство “Хемус”, 1997
2. Ингмар Бергман – “Латерна магика”, издателство “Хемус”, 1996
3. Федерико Фелини – “Да направиш филм”, издателство “Наука и изкуство”, 1986
4. Федерико Феллини – Статьи, Интервью, Рецензии, Воспоминания – издательство “Искусство”, Москва, 1966
5. Луис Бунюел – “Моят последен дъх”, издателство “Народна култура”, София, 1985
6. Вим Вендерс – “Логиката на образите”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
7. Педро Алмодовар – “Киното на желанията”, разговори с Фредерик Строс, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
8. Андрей Кончаловски, Александър Липков – “Долни истини” и “Извисяваща лъжа”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
9. Мартин Скорсезе – “Моите удоволствия на киноман”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
10. Уди Алън – “Аз пиша чрез филми”, разговори със Стиг Бьоркман, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
11. Райнер Вернер Фасбиндер – “Анархия на фантазията”, текстове и интервюта, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
12. Акира Куросава – “Нещо като автобиография или потта на жабата”, издателство “Наука и изкуство”, 1989
13. Хичкок & Трюфо, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
14. Анджей Вайда „Киното и останалият свят. Двоен Поглед”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
15. Куентин Тарантино, „Аз харесвам насилието в киното”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
16. Кшищоф Зануси, „Време да се мре”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
17. Били Уайлдър, „Аз не правя кино. Аз правя филми”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
18. Жан-Клод Кариер, „Невидимият филм”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
19. Стивън Спилбърг, „Киното е моят порок”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”
Средства за оценяване:
Дискусия.
Анализ.