CASM602 Работа с актьора пред камера І част

Анотация:

За студенти по кинорежисура. Могат да го посещават и студенти от специалности, имащи отношение към кино процеса. Крилата фраза е, че петдесет процента от успешната реализация на един филм се дължи на удачния подбор на актьорите; на майсторството, с което режисьорът ги води.

прочети още
Филмово и телевизионно изкуство

Преподавател(и):

проф. Георги Дюлгеров  

Описание на курса:

Компетенции:

1) знаят:

• ……Основни постулати за водене на актьора в подготовката и напрата на един филм.……………………………………………………………………………..

• …………………………………………………………………………………..

2) могат:

• ……Сами да постигнат органично присъствие пред камерата. Да помогнат на актьорите за същото.……………………………………………………………………………..


Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:

Студентите ще получат една теоретична подготовка за спецификата на актьорското майсторство пред камерата. Те ще придобият и практически умения за поведение пред камерата – както на актьорите, с които ще работят, така и на самите тях.



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

1. За разликата на играта в киното и театъра.

Лив Улман за театъра. Разлика между актьорската игра в театъра и в киното. Два съвършено различни начина на изпълнение.Ала Демидова за двата начина на изпълнение.

2. Подбор на актьорите.

Подборът на актьорите - най-важната част от процеса на режисирането.

3. Прослушвания.

Прослушвания с четене на сценария. прослушвания с израженията на лицата.

4. Кастингите.

Без проби. Два типа актьори. Комедиен талант, харизма и драматични умения - кое от тези качества се цени у изпълнителя. Проби за натурщици.

5. Репетициите.

Уайлдър – подготовка или решение по време на самия ден. Моят опит в актьорските проби и репетициите.

6. Подготовка на ролята.

Лив Улман, Ала Демидова за подготовката на ролята.

Материали. Костюм. Условни рефлекси на героя. Грим

Представа за образа. Виждане на образа?!

Как да «влезеш» в образа? Огледалото.

7. Пред камерата.

Примери за режисьорско отношение към актьора. Триъгълникът: актьор – режисьор – зрител в театъра. В киното – актьор – режисьор – камера.

8. Езикът, речта в киното и театъра.

ЕЗИКЪТ на страната, в която се развива действието.

9. Текстът в киното.

Брандо: за репликите в сценария. Уайлдър - в каква степен е държал на точното произнасяне на всеки ред от сценария.

10. Импровизацията по време на снимки.

Намеса в сценариите. (Марлон Брандо, Руси Чанев, Филип Трифонов).

Импровизацията - добре подготвена роля.

Брандо за импровизацията.

Отношението на режисьорите към актьорската импровизация.

11. Промени, породени от:

смърт; портретната прилика;логиката на образа; по-яркото актьорско изпълнение;места на действие; съпротивата на живия филм; вроденото чувство към органика

12. Непрофесионалните актьори.

Начинът на работа. Съчетание на актьора с натуршчиците.

13. Феноменът на индентификацията.

Публиката воайор.

Лив Улман. Алмодовар. Руси Чанев и “Авантаж” > Руси Чанев и “Мерата.”

Де Ниро и “Разяреният бик”. Луис Бюнюел и двете актриси в “Този неясен обект на желанието”: Анхела Молина и Карол Буке

Литература по темите:

1. Федерико Фелини, Шарлот Чандлър – “Аз, Фелини”, издателство “Хемус”, 1997

2. Ингмар Бергман – “Латерна магика”, издателство “Хемус”, 1996

3. Федерико Фелини – “Да направиш филм”, издателство “Наука и изкуство”, 1986

4. Федерико Феллини – Статьи, Интервью, Рецензии, Воспоминания – издательство “Искусство”, Москва, 1966

5. Луис Бунюел – “Моят последен дъх”, издателство “Народна култура”, София, 1985

6. Вим Вендерс – “Логиката на образите”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”

7. Педро Алмодовар – “Киното на желанията”, разговори с Фредерик Строс, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”

8. Андрей Кончаловски, Александър Липков – “Долни истини” и “Извисяваща лъжа”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”

9. Мартин Скорсезе – “Моите удоволствия на киноман”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”

10. Уди Алън – “Аз пиша чрез филми”, разговори със Стиг Бьоркман, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”

11. Райнер Вернер Фасбиндер – “Анархия на фантазията”, текстове и интервюта, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”

12. Акира Куросава – “Нещо като автобиография или потта на жабата”, издателство “Наука и изкуство”, 1989

13. Хичкок & Трюфо, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”

14. Анджей Вайда „Киното и останалият свят. Двоен Поглед”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”

15. Куентин Тарантино, „Аз харесвам насилието в киното”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”

16. Кшищоф Зануси, „Време да се мре”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”

17. Били Уайлдър, „Аз не правя кино. Аз правя филми”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”

18. Жан-Клод Кариер, „Невидимият филм”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”

19. Стивън Спилбърг, „Киното е моят порок”, ИК “Колибри”, библиотека “Амаркорд”

Средства за оценяване:

Дискусия.

Анализ.