MBAM051D Стратегическо прогнозиране и планиране в маркетинга
Анотация:
Целта на курса е да запознае студентите с етапите на стратегическото маркетингово планиране в бизнес-организацията, а именно - на сегментиране, таргетиране и позициониране на продукт или услуга на даден пазар.
Учебното съдържание разглежда процеса на стратегическо планиране и прогнозиране в маркетинга. Съобразно със стратегическата ориентация на бизнес-организацията съдържанието на курса е представено около три стълба: 1) пазарно и маркетингово проучване, 2) сегментиране, татаргетиране и позициониране на даден пазар и 3) стратегически растеж чрез заемане и отстояване на пазарна позиция.
Дисциплината е съществена за магистърската програма "Маркетингов мениджмънт", тъй като очертава мястото и важността на стратегическата маркетингова дейност на организацията в контекста на цялостното управление на бизнеса от нея. Изучаването на "Стратегическо планиране и прогнозиране в маркетинга" осигурява необходимата теоретико-методическа рамка за стратегическо и важните условия за тактическо маркетингово планиране - за разработване на специализиран маркетингов план.
Преподавател(и):
доц. Ваня Сланчева-Банева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
" да разработват стратегически маркетингов план на бизнес-организаиця
" да формулират конкурентна маркетингова стратегия
" да структурират по основни елементи маркетингов план на бизнес-организацията.
2) могат:
" да извършват маркетингово проучване с цел сегментиране и таргетиране на пазар на даден продукт или услуга
" да прилагат техники за позициониране на продукта или услугата;
" да разработват прогноза за продажби;
Предварителни изисквания:
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
№ на занятие Заглавие на темата
1 Стратегическо планиране в маркетинга Принципи и подходи на планиране
2 Стратегическо прогнозиране в маркетинга. Количествени и качествени методи за прогнозиране.
3 Стратегически маркетингов план и стратегическа маркетингова прогноза - цел и съдържание.
4 Пазарно и маркетингово проучване: Анализ на пазара на продукта и Анализ на конкурентните предложения за продукти. Маркетингово проучване на съществуващи и на потенциални потребители.
5 Сегментиране и таргетиране на пазар: Определяне на целева група. Анализи за сегментиране и таргетиране на целеви клиенти
6 Създаване и предлагане на стойност за клиента. Разработване на стойностно предложение за клиента и позициониране
7 Създаване на стойност за бизнес организацията: Управление на приходите, разходите и печалбата.
8 Позициониране на продукт. Изявление за позициониране
9 Заемане и отстояване на позиция на пазара
Литература по темите:
ОСНОВНА ЛИТЕРАТУРА
" Малденова, Галина П., Маркетингово планиране София: УИ "Стопанство", 2006 г.
" Chernev, Alexander and Philip Kotler (Foreword) Strategic Marketing Management. 8th ed., Cerebellum Press, 2014.
ПРЕПОРЪЧИТЕЛНА ЛИТЕРАТУРА
" Йеннер, Томас Маркетинговое планирование. Харьков, 2010 г.
" Каплан, Р. и Д. Нортън, Стратегически карти. Да превърнем нематериалните активи в осезаеми резултати. "Класика и Стил, С., 2006 г..
" Лашър, У., Стратегическо мислене за дребния бизнес и неговите подразделения. ЛИК, С., 2003 г.
" Младенова, Г., Стратегическо маркетингово планиране, УИ "Стопанство", С., 2000 г.
" Паунов, М., Стратегии на бизнеса. СД "ДИНО-ИМ" С., 1997 г.
" Портър, М., Конкурентна стратегия. Техники за анализ на индустрии и конкуренти. "Класика и стил", С., 2010 г..
" Чиприянов, Михаил С. Маркетингово планиране: Работна книга. ВеликоТърново: "Абагар", 2010 г.
" Gilligan, Colin and Richard M.S. Wilson, Strategic Marketing Planning. 2nd ed., Routledge, 2009.
" Palomino, Jose and Rachel Stephan Simko Strategic Marketing Planning Workbook: from ValueProp. 1st ed., Philadelphia: Cody Rock Press: 2013.
Средства за оценяване:
ФОРМИ НА ОЦЕНЯВАНЕ ТЕКУЩ КОНТРОЛ
ТЕСТ 30%
ПОРТФОЛИО 70%