BAEB007Z Бизнес комуникации
Анотация:
Лекционният курс е практически и е предназначен за студенти, които имат базови знания по бизнескомуникации и по-широки интереси по бизнесадминистрация. Курсът предлага ключови познания, свързани с класическите и онлайн комуникации в бизнеса и анализира промените във времето на глобализацията и новите медии. В контекста на съвременния бизнес, се разглеждат темите, свърдани със спецификата на бизнескомуникациите при външните и вътрешните публики.
Сред целите на курса са студентите :
o да получат основни знания за бизнескомуникациите и ролята им в съвременния бизнес
o да се запознаят с основните правила за говоренето, слушането при бизнес комуникациите и бизнес преговорите, комуникиране по време на криза
o да получат основни знания за вербалните и невербалните комуникации
o да се запознаят с правилата на деловата кореспонденция, изискванията и особеностите на онлайн комуникациите
o да разчитат посланията на езика на тялото, изискванията на дрескода в бизнеса
o да получат знания за междукултурните различия и изискванията при интеркултурните комуникации в съвременния бизнес
Преподавател(и):
доц. Соня Алексиева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
o основните термини и понятия в бизнескомуникациите и спецификата на вербалните и невербалните комуникации в бизнеса
o да комуникират добре устно, да познават вербалните и невербалните символи
o етапите на бизнеспреговорите и различните модели в съвременния бизнес, същността на корпоративната социална отговорност
o изискванията за ефективни комуникации с вътрешните и външните публики и спецификата на онлайн комуникациите
2) могат:
o да изготвят бизнес кореспонденция, да използват ефективно онлайн общуването, блогосферата, социалните мрежи и др.
" да използват най-силните страни на вербалните и невербалните комуникации
" да разбират езика на тялото, да познават дрескода в бизнеса
" да използват новите медии и спецификата на web сайтовете, Интранет, блоговете, социалните мрежи и др. в бизнеса
Предварителни изисквания:
o първоначални знания по маркетинг
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1
Общуване - въведение, основни понятия, основни модели на процеса на общуване. Създаване на съобщение, изисквания към ефективните съобщения. Човешкият фактор в процеса на общуване.
2
Ефективно слушане. Начини за ефективно слушане. Проблеми пред ефективното слушане. Ролята на атмосферата за успеха на деловите комуникации.
3
Вътрешнофирмени и външнофирмени бизнескомуникации. Видове публики. Специфика на бизнескомуникациите с външните и вътрешните публики. (анализ на случаи)
4
Същност на вербалните комуникации - умението да говорим. Устна и писмена реч. Основни характеристики на говоренето.
…………..………………………………………
5 Кратък преглед на невербалните комуникации . Език на тялото. Правилно тълкуване на езика на тялото - елементи, основни функции. Разчитане на пространството, цветовете и др.
6
Същност, значение и основни елементи на фирмената култура.Традиции, обичаи и ценности на фирмената култура. Митове, герои и символика на фирмената култура.(анализ на случаи)
7
Фирмен имидж, рекламни константи - име, марка, рекламен лозунг и др. Фирмена кореспонденция и фирмени документи.(анализ на случаи)
8
Междукултурни различия в бизнеса. Културата в процеса на общуване, междукултурно общуване. Многообразие на културните различия.(анализ на случаи)
9 Текущо оценяване
10
Специфика на бизнескомуникациите в интернет. Онлайн комуникации. Интранет. Блогосфера. Социални мрежи и общуване. (анализ на случаи)
11
Корпоративна социална отговорност. Корпоративен уеб сайт. Съдържание, поддържане и ефективност на сайтовете. (анализ на случаи)
12
Бизнес кореспонденция. Видове писмено общуване. Създаване на документи. Прилики и разлики между класическите и онлайн комуникациите в съвременния бизнес.
13
Делови преговори - подготовка, основни характеристики, основни променливи при преговорите. Екип. Правила за водене на преговори.
14
Основни етапи при преговорите - стратегии и тактики. Основни модели за водене на преговори. Преговори и конфликти.
15
Изкуството на бизнескомуникациите и бизнесетикецията. Етични кодекси. Общуване в офиса. Дрескод в бизнеса. (анализ на случаи)
Литература по темите:
Основна:
Аврамов, В., Комуникационната политика на фирмата, С., Изд. "Сиела", 2001
Дракър, П., Практика на мениджмънта. С., Изд. "Класика и стил", 2001
Тромпенаарс, Ф., Хампдън-Търнър, Ч., Да се носиш по вълните на културата, С., 2004
Брестничка, Р., Управление на търговските марки, С., 2004
Зийман, С. Как да вземаме правилните решения, С., 2005
Томс, Ж., Интернет рекламата, С., 2005
Руменчев, В., Невербалните комуникации в публичната
реч и деловото общуване, С., 2006
Панайотов, Д. Психология на бизнеса, С., 2006
Абаджимаринова, Р., Търговска марка - бренд, С., 2006
Стойков, Л., Пачева, В., Връзки с обществеността и бизнескомуникации, С., 2006
Алексиева, С., Пъблик рилейшънс - Книга за това, което не може да се купи, а трябва да се спечели, С., 2008
Вем, А., Езикът на жестовете, С., 2009
Маккей,М., Дейвис, М., Фенинг, П., Посланията. Комуникационнните умения, С., 2009
Шипли, Д., Шуолби, У., Интернет етикет, С., 2009
Комуникацията, която информира и влияе (Harvard Lusiness School Press), С. 2009
Котлър, Ф., Картаджая, Х., Сетиаван, А., Маркетинг 3.0 - от продуктите към клиентите на човешкия дух, С., 2010
Холт, Д., Как марките се превръщат в икони, С., 2010
Алексиева, С., Бизнескомуникации, С., 2011
Допълнителна:
Пийз, А., Гарнър, Ал., Езикът на тялото. Скритият смисъл на думите, С., 2000
Люис Лоундз, Л., 92 трика на тайния език. Малките номера на големите победители. С., 2002
Грос, Д., и сп. "Форбс", Най-големите бизнес истории на всички времена, С., 2000
Биър, М., Преговорите, С., 2005
Мавродиева, И., Как да презентираме успешно?, С., 2007
Мезрич, Б. Фейсбук - милиардери по неволя, с., 2010
Лоундз, Л., Изкуството на общуването, С., 2010
Брекенридж, Д. PR 2.0, С., 2009
Томс, Ж., Георгиева, К., Инструменти на социалните мрежи, С., 2011
Специализирани списания:
Човешки ресурси
Sign Cafe
BusinessWeek
ProGrafica
Образование. Кариери
Мениджър
PRWeek
Advertising Age
Интернет източници:
http://www.bia-bg.com
http://www.bcci.bg
http://www.irc.bg/bg
http://www.ced.bg
http://ec.europa.eu/bulgaria/index_bg.htm
http://www.isoc.bg
http://www.bblf.bg
http://www.bam.bg
http://www.eabg.org
http://epp.eurostat.ec.europa.eu
http://www.nsi.bg
http://portal.eatonweb.com
http:// blog.start.bg
http://freelog.cuil.bg/whatis.html
http://technocrati.com
http://media-journal.info
Средства за оценяване:
ТЕСТ 60 %
ПИСМЕНИ ЗАДАЧИ 40 %