доц. д-р Елена Паспаланова
Професионална автобиография:
Образование:
1956 - 1967 - Средно общо образование, София
1967 - 1968 - Висш Икономически институт, София
1969 - 1973 - СУ “Св. Климент Охридски”,специалност “Педагогика”, специализация “Психология”
1975 -1979 - аспирантиура в Институт по психология, Варшавски университет, Полша
1980 - Доктор на хуманитарните (философските) науки
1991 - Лятна школа по експериментална социална психология, Сан-Себастиян, Зарауз, Испания
1995 - Диплома “Асистент по психодрама”, Морено институт, Германия
Професионален опит:
1973 - 1975 - Специалист-психолог в Централна аборатория по психология, БАН
1980 - Научен сътрудник към Институт по психология, БАН
От 1991 - Преподавател по социална психология в Нов Български Университет
1992- 2000 - Директор на програма “Психология” към Нов Български Университет
1997/1998 - Преподавател по Социална психология на междукултурните различия във Висша Школа по Социална Психология, Варшава, Полша
1999 - Доцент в Нов Български Университет (социална психология - социално познание)
2000 - 2002 - Декан на Факултет за базово образование в Нов Български университет
2003 - Ръководител на Департамент по когнитивна наука и психология в Нов български университет
Публикации:
Докторска дисертация:
1.Niektore czynniki osobowosciowe warunkujace wplyw norm moralnych grupy na zachowanie prospoleczne. (Личностни фактори обуславящи влиянието на моралните норми на групата върху просоциалното поведение) 1980, Варшава.
Монографии:
1. Психологически измерения на индивидуализма. 1999. София.
2. Образованието извън училищните стени. 1994, София: Гал-Ико, съавторство).
3. Българинът пред политически избор. 1993, София: Критика и хуманизъм”, (в съавторство).
Методически пособия:
1. Методическо пособие за работа със Скала за социална желателност (М-К-ССЖ) - българска адаптация. 1985, София: БАН.
2. Методическо пособие за работа със свободния от културни влияния тест за интелигентност C.F. 2A - Р.Б.Кетел, А.К.Кетел. 1984, София: БАН, (в съавторство).
Студии:
1.Нагласите на българите към непрекъснато образование и потребностите им от конкретни образователни програми. 1994, София: ФДРЗ, (в съавторство).
Статии:
1. От какво зависят впечатленията ни за хората – параметри на възприемания. Психология и когнитивна наука – познание за човек (Годишник на Департамент Когнитивна наука и психология, НБУ), 2005, 39-47
2. Формиране на впечатление – за появата на “централна черта”. III Национален конгрес по психология, Сборник научни доклади, София: Софи-R, 2005, 250-254 (в съавторство)
3. Социалните нагласи на българите към непрекъснатото образование в навечерието на XXI век. Факт, 1999, 1, 6-24, (в съавторство).
4. Intelligence in Bulgaria. Psychological reports, 1998, v.82, 912-914 (в съавторство).
5. Парите като знак – психологическо изследване на личностния смисъл на парите. Психологически изследвания, 1998, 1-2, 9-20, (в съавторство).
6. Индивидуализъм и колективизъм – теоретичен анализ на понятията. В: Русинова, В. (Ред.) 25 години Институт но психология – юбилеен сборник, 1997, София: АИ “Проф. Марин Дринов”, 103-114.
7. Ценностите на българите в началото на прехода. В: Байчинска (Ред.) Преходът в България през погледа на социалните науки. 1997, София: АИ “Проф. Марин Дринов”, (в съавторство).
8. Психосемантичен метод за измерване на индивидуалистични и колективистични нагласи. Социологически проблеми, 1996, 1, 19-33, (в съавторство).
9. Culture-specific approach to the study of individualism/collectivism. European Journal of Social Psychology, 1996, vol. 26, 277-297, (в съавторство).
10. Vouting in the first post-totalitarian elections in Bulgaria. Political Psychology, 1995, vol. 16(4), 737-748, (в сътрудничество).
11. Once again about social desirability in personality measurement. Studia Psychologica, 1989, vol. 31, 41-51.
12. Роль просоциального поведения в нравственном развитии личности. В: Чеснокова, И.И. (Ред.) Актуальнйе вопросй психологии личности, 1988, Москва: АН, 100-117.
13. Трета конференция на Европейската асоциация по психология на личността. Психологически изследвания, 1988, 2, 116-117.
14. Стандартизация на тест за интелигентност C.F.2A в български условия. Психология, 1985, 5, 12-21 (в съавторство).
15. Групови очаквания и социални нагласи на личността в регулацията на просоциалното поведение. В: Иванова, З. (Ред.) Психология на личността, колектива и труда, 1984, София: БАН, 155-178.
16. Изследване на интелигентността с теста на Р.Б.Кятъл. Психология, 1981, 3, 164-172.
Доклади на конференции:
1. Cultural diversity determining the memory of a controversial social event. EURODIV First Conference: Understanding diversity: Mapping and measuring. Milan, January, 2006
2. Формиране на впечатление – за появата на “централна черта”. III Национален конгрес по психологиял, София, Октомври, 2005, (в съавторство)
3. National vs. European identity: A Bulgarian - Polish comparisson, paper presented at the European Conference of the International Association for Cross-Cultural Psychology and the International Test Commission: Cultural diversity and European Integration, 1999.
4. Парите като знак - психологически анализ на личностния смисъл на парите. Втора ранно-есенна школа по семиотика’96, 1996, Варна (в съавторство).
5. Convergent validity of psychosemantic measure of individualism-collectivism. 3-rd European Conference of Psychological Assessment, 1995, Trier, Germany.
6. Voting in the first post-totalitarian elections in Bulgaria: Political preferences and value orientations. Международна Варненска философска школа “Наука, цивилизации, ценности”, 1994, Варна.
7. Measures of individualism-collectivism and social orientation in ten countries. Poster presented at the annual convention of the American Psychological Association, Toronto, Ontario. (1993, August). (в съавторство: Morling, B., Arnscheid, R., Castro, F.P., Coudin, G., Gonzales Castro, J.L., Fiske, S.T., Graham, R., Milhalbet, I., Paspalanova, E., Shershinova, B., Van Duuren, F., Willig, C., & Zappala, S. )
8. Ценности и политически пристрастия на българката на първите свободни избори. Семинар на Балгарската асоциация на университетските жени “Жените в политиката”, 1992, София.
9. Family structure factors related to evaluative standards in adolescence. Вторая школа молодйх психологов с международнЙм участием: “Развитие личности в современном обществе - психологические проблемй”, 1989, Елените (в съавторство).
10. Social desirability in psychological measurement. 3-rd European Conference on Personality Psychology, 1986, Gdansk
11. A new scale of Social Desirability. Seventh Biennial Meetings of the International Society for the Study of Behavioral Development, 1983, Munich, Germany.
12. Влияние на факторите пол, възраст и образователно равнище върху интелигентността, измервана със “свободния от културни влияния” тест за интелигентност на Р.Б.Кетел (C.F.2A). II Конгрес на психолозите в България, 1982, София (в съавторство).
- Курсове от текущия семестър:
-
OSPM003 Теория и практика на лидерството OSPM005 Социална и емоционална интелигентност OSPM016 Преговаряне, разрешаване на конфликти и медиация OSPM020 Комуникация и промяна на мнението OSPM023 Семинар: Съвременни въпроси в социалната психология OSPM034 Семинар: Дизайн на емпирично изследване за магистърска теза OSPM041 Стаж: Оценка и развитие на човешките ресурси PSYB006 Социална психология - когнитивни процеси PSYB010 Социална психология - поведенчески аспекти PSYB795 Самостоятелна работа: Стереотипи и предразсъдъци PSYB796 Проект: Дизайн на емпирично изследване по социална психология, психология на личността или психология на развитието