CINB503 Филмово и телевизионно операторство
Анотация:
Курсът ще запознае студентите основните похвати на операторската работа
Различни начини за построяване на осветителни схеми.
Съобразяване на светлинни решения спрямо драматургичния материал
Преподавател(и):
гл. ас. Николай Милев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
1) знаят:
Как да съчетават практическите умения за боравене с операторска техника с конкретните условия при работа на терен
2) могат:
Да овладеят основните похвати за изграждане на осветление
Да създадат визия на произведението на високо техническо и творческо ниво
Предварителни изисквания:
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Предснимачен процес и снимачен процес в операторската група. Планиране на техниката, създаване на организация на снимачния терен. Задължения на екипа след приключване на снимките. Грижи за техниката, за незаснетия и заснетия материал. Определяне на правата и задълженията на асистентите на оператора.
Изграждане на светлинно и цветово решения. Видове осветление - ключово / запълващо/ рисуващо, контрово. Баланс между тях - значение и съотношение
Смесено осветление. Употреба на халогенно,метал-халогенно и луминесцентно осветление. Проблеми. Корекции с филтри.
Проблеми на осветлението при движение на камерата и кинетиката на кадъра. Решения, и проблеми при сложен мизансцен.
Особености на режимни снимки. Приложение и допълнително осветление
Работа на оператора върху актьорския образ и портретна характеристика
Създаване на подходяща осветителна стилистика
Възможност за логично и “нелогично” художествено осветление.
Изграждане на изобразителната концепция и пластика на кадъра,епизода,цялостния филм.
Стил на оператора спрямо конкретната драматургия. Работа с режисьора върху изобразителната част на филма.
Мястото на оператора във филмовия процес.
Специфика при работа върху магнитен носител с различни видео формати и начин на работа с художествено осветление.
Начини и средства за художествено изображение в телевизията, начини и средства за неговото изграждане.
Многокамерен метод за снимане, постановъчни и технически проблеми-начини за преодоляването им. Движение на камерата в пространството при повече от една камера.
Литература по темите:
Ян Шмок Изкуствено осветление във фотографията 1979
Г. Карайорданов Кино и телевизионно операторско майсторство 1999
А Головня Майсторството на кинооператора 1971
А.Тасев, Л.Халачев Киносъоръжения и техника на киноснимки 1980
П.Бърнев Портретна фотография 1982
Б.Манов Теория на киноизображението 1996
В.Димитров Проблеми на операторското творчество 1997
Н.Лазаров Изкуство и техника на визуалните ефекти 2000
Л.Халачев Направи си сам…обществена телевизия 2000
С.Шишманова Цифрови камери 2002
С.Шишманова ТВ техника и технологии 1992
С.Кръстев Цветология,информация и реклама 1974
В.Кацев Композиция на кинокадъра 1981
С.Стефанов Светлочувствителни материали и светлофилтри 1980
Л.Халачев Драматургия на цвета в киното 1987
Е.Рашев Светлината в практиката на филмовия и ТВ оператор 2002
THE STUDENT FILMMAKER'S HANDBOOK ©Eastman Kodak
Средства за оценяване:
етюд по осветление до 5 минути в който трябва да се покажат разнообразни осветителни схеми и смесване на осветление с различна цветна температура
етюд до 5 минути с дълбочинни композиции сложен мизансцен и движения на камерата от ръка