LAWN510 Правно регулиране на електронните медии

Анотация:

Курсът включва в рамките на хорариума 30 часа, разделени както следва: 6 семинарни часа и 24 лекционни. Лекционният курс си поставя следните цели:

1. да запознае студентите с правните норми в областта на комуникациите и да разкрие необходимостта от регулация на електронните медии;

2. да разгледа същността на медийните услуги и техните принципи;

3. да коментира правния статус на доставчиците на медийни услуги и действащите разрешителни и уведомителен режими;

4. да анализира правните институти в областта на редакционното съдържание: "програма", "каталог", "предаване";

5. да обсъди правните институти в областта на търговското слово: "реклама", "спонсорство", "позициониране на продукти", "радио- и телевизионен пазар";

6. да запознае студентите с особеностите на медийния надзор - състав, конституиране, мандат, правомощия , организация на дейността на СЕМ;

7. да представи правната същност в дейността на Българската телеграфна агенция.

Целта на семинарите е да се постигне затвърждаване на материала от теоретичната част чрез дискусии по разглежданите от лекциите въпроси и теми.

прочети още
Право

Преподавател(и):

проф. Райна Николова  д.н.

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти притежават:

1) знания:

относно действащото медийно законодателство;

за дейността на доставчиците на медийни услуги и техния надзорен орган;

за дейността на държавната информационна агенция

2) умения:

за откриване на нарушения на принципите на медийните услуги и относно правилата за търговско слово;

за лицензиране и регистриране на доставчици на медийни услуги;

за анализ и оценка на програмни схеми
Предварителни изисквания:
Курсът е предназначен за студенти, положили изпит по административно право и административен процес.

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

1. Регулация и саморегулация на медиите. Презентации. Семинарно занятие.

2. Правна същност на медийните услуги. Презентации.

3. Принципи на медийните услуги. Презентации. Семинарно занятие.

4. Доставчици на медийни услуги. Презентации. Семинарно занятие.

5. Обществени доставчици на медийни услуги. Презентации.

6. Търговски доставчици на медийни услуги. Презентации.

7. Програма. Каталог. Презентации. Семинарно занятие.

8. Предаване. Презентации.

9. Достъп до медийни услуги. Презентации.

10. Търговско съобщение. Презентации. Семинарно занятие.

11. Реклама. Презентации.

12. Спонсорство. Позициониране на продукти. Презентации.

13. Радио- и телевизионен пазар. Презентации.

14. Надзор. Презентации. Семинарно занятие.

15. Българска телеграфна агенция. Презентации.

Литература по темите:

Райна Николова

Монографии:

Телевизионната програма на обществената телевизия в България – публичноправни аспекти. София: "Сиби", 2004 г.

Възникване и развитие на радиото и телевизията в България – публичноправни аспекти. София: "Сиела", 2006 г.

Административноправно положение на обществените електронни медии в България. Благоевград: Университетско издателство на ЮЗУ “Неофит Рилски”, 2009 г.

Рекламата и медийните потребители – публичноправен режим. София: „Лито Балкан”, 2010 г.

Учебници:

Медийно аудио и аудиовизуално право. София: „Фенея”, 2010 г.

Учебни пособия:

Съсъставител на Сборник нормативни актове и документи “Медийна регулация” (поредица джобни издания). София:“Сиби”, 2003 г.

Студии:

Българското медийно законодателство в периода 1947 – 1991 г. – сп. “Юридически свят”, 2005 г., брой № 1

Закрила на децата и непълнолетните – сборник: Медийно право – речник на основните понятия. София: ВГБ и ИК «Труд», 2005 г.

Развитие на обществените електронни медии в Европа през XX век – историко-правен анализ – сп. “Юридически свят”, 2007 г., брой № 1

Правен статус на френския медиен регулатор – НБУ, Годишник на департамент "Масови комуникации" – електронно издание, 2007 г.

Общоприетите морални норми – ограничителен критерий на радио- и телевизионното съдържание – сп. “Общество и право”, 2008 г., брой № 5 и брой № 6

Правата на гражданите в Органическия устав на Източна Румелия – сп. "Юридически свят", 2008 г., брой № 2

Административноправен режим на обществените електронни медии във Федерална Република Германия – НБУ, Годишник на департамент "Масови комуникации" – електронно издание, 2008 г.

Публичноправен режим на спонсорството в радио- и телевизионната дейност – сп. “Търговско право”, 2009 г., брой 4

Принципи на радио- и телевизионната дейност – сп. ”Юридически свят”, 2009 г., брой № 2

Саморегулация и съвместна регулация на радио- и телевизионната дейност – сп. “Общество и право”, 2010, бр. №10 и 2011 г., бр. № 1

Административнонаказателна отговорност по Закона за радиото и телевизията – Юбилеен сборник на Нов български университет, департамент „Право”, 2011 г.

Регулация в Телевизионната среда (2001 – 2010 г.), В. Търново, 2011 г., издателство „Фабер”

Процедура по номинация на представител от квотата на държавния глава в СЕМ или зле организирано президентско шоу –Юридическо списание на НБУ, 2012 година, брой 2

Статии:

Регулиране на телевизионната програма. Сравнителноправен анализ – сп. “Съвременно право”, брой № 3, 2003 г.

Административен контрол върху телевизионната програма – сп. “Съвременно право”, брой № 5, 2003 г.

Българското медийно законодателство в периода 1878 – 1947 г. – сп. “Юридически свят”, брой № 2, 2004 г.

Намесата на медиите в личния живот на гражданите – сп. “Съвременно право”, брой № 4, 2004 г.

Регулация и саморегулация на медиите – сп. “Съвременно право”, брой № 6, 2004 г.

Настоящи правомощия на Съвета за електронни медии: анализ и възможни решения – Информационен бюлетин на СЕМ, брой № 6а, 2004 г.

Медиите и предизборната кампания – сп. “Съвременно право”, брой № 2, 2005 г.

Програма на обществените оператори – сборник: Медийно право – речник на основните понятия. София: ВГБ и ИК «Труд», 2005 г.

Програма – сборник: Медийно право – речник на основните понятия. София: ВГБ и ИК «Труд», 2005 г.

Прозрачност на капитала на електронните медии в провинция Навара, Испания – Информационен бюлетин на СЕМ, брой № 12, 2005 г.

Правна уредба на рекламата в електронните медии – Сборник с коментари по прилагане на потребителското законодателство в България, 2006 г.

Рекламата и обществените електронни медии в Европа – сравнителноправен анализ – сп. “Търговско право”, брой № 2, 2006

Правно положение на Би Би Си – НБУ, Годишник на департамент "Масови комуникации" – електронно издание, 2006 г.

Regulation on Advertising Aimed at Children in Europe. The Legal Framework Provided For by Overarching European Rules and the Laws of 22 European Countries: Bulgaria. 2007. Strasbourg

Процедури по избор на генерални директори на БНР и БНТ – административноправни аспекти – сп. "Правен преглед", НБУ, брой № 1, 2008 г.

Административен надзор върху дейността на БНР и БНТ – сп. “Административно правосъдие”, брой № 3, 2008 г.

Административен надзор при предсрочно прекратяване на мандатите на членовете на управителните органи на БНР и БНТ – сп. “Административно правосъдие”, брой № 5, 2008 г.

Закрила на авторските и сродните им права – принцип на радио- и телевизионната дейност – сп. “Авторско право”, брой № 1, 2009 г.

Правна същност и регулация на медийната дейност - НБУ, Годишник на департамент "Масови комуникации" – електронно издание, 2009 г.

Достъп до радио- и телевизионни програми – сп. “Съвременно право”, 2009 г., брой № 2

Правно положение на медийния регулаторен орган - – сп. „Административно правосъдие”, 2009, № 3

Разрешителни режими в областта на радио- и телевизионната дейност – сп. „Административно правосъдие”, 2009, № 4

Компетентност на Съвета за електронни медии – сп. „Административно правосъдие”, 2009, № 5

Административноправен статус на председателя на СЕМ – сп. „Административно правосъдие”, 2009, № 6

Състав, конституиране и мандат на Съвета за електронни медии – сп. “Общество и право”, 2009 г., брой № 8

Конституционноправни аспекти на свободата в медийната дейност – сп. «Правен преглед», Год. V, 2010, №1

Правото на личен живот в медийните услуги и неговата защита според българското законодателство (http://www.media-research-info.com/index.php?option=com_content&view=article&id=7&Itemid=2)

Общественият характер на БНР и БНТ – социална необходимост и предизвикателство пред правната уредба – НАУЧНИ ТРУДОВЕ НА РУСЕНСКИЯ УНИВЕРСИТЕТ – 2010, том 49, серия 7

Правна уредба и политики в борбата срещу детската порнография в Интернет – Годишник на департамент „Масови комуникации”, НБУ, 2010 г.

Отразяване на дейността на парламента – сравнителен анализ – сп. „De jure”, 2011, № 1, издание на ВТУ „Св. Св. Кирил и Методий”

Сгрешеният модел на програмиране в БНТ – недостатъци и на законодателната уредба”, публикуван в сп. „Общество и право”, 2011 г., № 1

Критерии за оценка на съдържание, което е неблагоприятно или създава опасност от увреждане на физическото, психическото, нравственото и/или социалното развитие на децата, Годишник на департамент „Масови комуникации” – електронно издание, 2011 г.

Процедура по номинация на представител от квотата на държавния глава в СЕМ или зле организирано президентско шоу – Юридическо списание на НБУ, 2012 година, брой 2.

Защита на децата в дигиталната епоха. В: Дигиталните медии – речник на основните понятия. Велико Търново, «Фабер», 2012 г.

Защита на личния живот, безопасност и сигурност. В: Дигиталните медии – речник на основните понятия. Велико Търново, «Фабер», 2012 г.

Медийна регулация онлайн. В: Дигиталните медии – речник на основните понятия. Велико Търново, «Фабер», 2012 г.

Медийна саморегулация онлайн. В: Дигиталните медии – речник на основните понятия. Велико Търново, «Фабер», 2012 г.

Реклама и цифрова среда. В: Дигиталните медии – речник на основните понятия. Велико Търново, «Фабер», 2012 г.

Аналогово телевизионно излъчване – от параграф в параграф. Сп. „Общество и право”, 2012 г., № 4 и № 5.

Други автори:

Алфандари, Е. Медиите и властта. Журналистиката между свободата на словото и социалната отговорност. С., 2000.

Андреева, Л. Отвъд видимото. (Телевизионни жанрове). С., 1999.

Арабаджиев, А. Медийно право – речник на основните понятия: Свободата на медиите. С., 2005.

Арнолд, Б. П. АБВ на радиото. Център за развитие на медиите. С., 2000.

Василева, М.; Д. Данов (превод от английски език). Продуцентски наръчник. Стандарти и ценности на Би Би Си. С., 2002.

Вачков, Л. Радиоформатът в САЩ. С., 2004.

Величкова, И. Медийно право – речник на основните понятия: Организация на обществените медии. С., 2005.

Гевренова, Н. Медийно право – речник на основните понятия: Трудово право в медиите. С., 2005.

Георгиев, В. Свободата на словото. – Правна мисъл, 1997, № 3 – 4.

Георгиева, М., И. Георгиев. За авторските права при задължително разпространение на телевизионни и радиопрограми. – Съвременно право, 2007, № 1.

Георгиева, М., Р. Николова. Медийна регулация: сборник. С., 2003.

Димитров, В. Организация и управление на радиото. С., 1980.

Димитров, В. Радиопрограмата. С., 1992.

Димитров, В. История на радиото в България. Книга първа. С., 1994.

Димитров. В. История на радиото. Книга втора. С., 1994.

Димитров. В. Радио Стара Загора: 60 години. С., 1994.

Димитров, В. България 20 век. Раздел VІІ Журналистиката: Радиото. С., 1999.

Език на медийната регулация. С., 2004.

Занкова, Б. Студии по медийно право – сравнителен анализ и коментар. С., 1997.

Занкова, Б. Медии и конституции – достатъчни ли са законовите гаранции за съществуването на независими и плуралистични медии? - Сп. “Демократически преглед”, кн. 50 (2002).

Занкова, Б. Медии и избори в новата цифрова среда: Политическата свобода и нейните измерения в епохата на технологичната революция. С., 2007.

Иванова, Я. Медийно право – речник на основните понятия: Спонсорство. С., 2005.

Иванова, Я. Медийно право – речник на основните понятия: Реклама. С., 2005.

Кръстев, С. Рекламата. (Понятия. Правила. Примери.) С., 2000.

Къндева, Е. Традиции в законодателната уредба на периодичния печат в България. Сп. “Правна мисъл”, кн. 4/ 1994.

Медиите във Великобритания и САЩ. С., 2000.

Младенов, М. Телевизионна журналистика в термини. С., 1979.

Насилие и медии. С., 1997.

Огнянова, Н. Радиото, НСРТ или отново за европейските изисквания към медийните регулатори. Еврокартотека, година VІІІ, 2001, бр. 2.

Огнянова, Н. Информация и право. Публичноправни избираеми правни дисциплини. Книга 2. С., 1998.

Огнянова, Н. Аудиовизуална политика и законодателство на Европейския съюз. С., 2005.

Огнянова, Н. Финансиране на обществените радио- и телевизионни оператори и на медийните регулатори: норми и практики в Европейския съюз. – Съвременно право, 2005, № 4.

Огнянова, Н. Медийно регулиране: Принципи и съдебна практика. София: Университетско издателство "Св. Климент Охридски", 2007 г.

Панайотова, Е. Достъп до обществена информация. (Общ режим). С., 2003 г.

Пандова, Д. Медийно право – речник на основните понятия: Саморегулация. С., 2005.

Петрова, Т. Телевизионната програма. С., 2002.

Райчева, Л. Творческият процес в телевизията. София, 1991.

Табаков, Т. Медийно право – речник на основните понятия: Данъчно облагане на медиите. С., 2005.

Христов, В. Правото на отговор според Закона за радиото и телевизията. – сп. Правна мисъл, кн. 2/1998.

Чолаков, Р. Електронните медии, властта и правото. Българско медиазнание. С., 1996.

Чолаков, Р. Право на радио- и телевизионните организации в България. С., 2000.

Чолаков, Р. Медийно право – речник на основните понятия: Цензура. С., 2005.

Holsinger, Ralph L. Media Law. New York: McGraw Hill Publishing Co., 1994.

Middleton, Kent R., Bill F. Chamberlin. The law of public communication. New York: Longman, 1991.

Pember, Don R. Mass media law. Dubuque: Wm. C. Brown Publication, 1990.

Simons, Ed. Howard, Joseph A. Califano, Jr. The Media and the law. New York: Praeger, 1976.

Teeter, Dwight L., Don R. Le Duc. Law of mass comunikations: Freedom and control of print and broadcast media. Westbury: The Fondation Press, 1992.

Средства за оценяване:

Текущото оценяване се извършва на базата на:

1. положен писмен тест;

2. решаване на правни казуси.

Желаещите да повишат оценката си студенти изготвят презентация по посочена тема.