LAWN509 Правен режим на маркетинга и рекламата

Анотация:

В процеса на обучението студентите получават академична и образователна подготовка за публичноправните аспекти на рекламната дейност, овладяват основите на нормативната уредба в областта на рекламата. Целите на курса са:

1. Да разкрие появата и развитието на рекламата.

2. Да запознае студентите с необходимостта от регулация на рекламната дейност и публичноправната уредба на рекламата.

3. Да обсъди видовете реклама, формите и начините за представяне на рекламните съобщения.

4. Да запознае студентите с обектите на забраните и ограниченията в областта на рекламната дейност, както и с правните изисквания към рекламата на алкохолните продукти и към рекламата, предназначена за непълнолетни.

5. Да анализира практиката на регулаторните органи във връзка с упражнявания контрол върху рекламната дейност.

прочети още
Право

Преподавател(и):

проф. Райна Николова  д.н.

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• действащото законодателство в областта на рекламата;

• критериите за разграничение между видовете търговски съобщения;

2) могат:

• да откриват нарушения на законодателството в областта на рекламата;

• анализират и оценяват дейността на различни регулаторни органи и тяхната компетентност в областта на рекламата.


Предварителни изисквания:
няма

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

1. Историческо развитие на рекламата. Рекламата в България.

2. Функции на рекламата. Необходимост от регулация на рекламата.

3. Правна уредба на рекламната дейност.

4. Търговски съобщения. Видове търговски съобщения – реклама,спонсорство, радио- и телевизионен пазар, позициониране на продукти.

5. Рекламата и наградите от участие в игри.

6. Реклама на алкохолни продукти.

7. Рекламата на лекарства, лекарствени продукти и медицинско лечение.

8. Рекламата и децата.

9. Рекламата на храни, напитки и тютюн. Рекламата на телекомуникационни и банкови услуги.

10. Регулация на външната реклама.

Литература по темите:

Николова, Р. Рекламата и обществените електронни медии в Европа – сравнителноправен анализ. – сп. “Търговско право”, брой № 1, 2006 г. Николова, Р. Правна уредба на рекламата в електронните медии. – В: Сборник с коментари по прилагане на потребителското законодателство в България, 2006 г.

Nikolova, R. Regulation on advertising aimed at children in Europe: Bulgaria. European Audiovisual Observatory, Strasbourg, 2008.

Рекламата и медийните потребители – публичноправен режим. София: „Лито Балкан”, 2010 г.

Други автори:

Доганов, Д. Българската реклама. От Предвозвещението до марката. София, 1978 г.

Доганов, Д. Речник на рекламните термини. София, 1983 г.

Доганов, Д., Ф. Палфи. Рекламата каквато е. София, 2000 г.

Енциклопедия ТЕМА: Реклама. LAROUSSE, 2005 г.

Захариева, Ж. Търговско слово. – В: Въпроси на медийната регулация. С., 2006 г.

Илиева, Л. Модерната реклама. София, 1996 г.

Илиева, Л., Т. Конов. Международен кодекс за лоялна рекламна практика. – сп. “Търговско право”, брой 3, 1992 г.

Иванова, Я. Реклама. – В: Медийно право – речник на основните понятия. София, 2005 г.

Истман, С., Д. Фъргюсън, Р. Клайн. Маркетинг и реклама в електронните медии, кабелни системи и интернет. София, 2004 г.

Кафтанджиев, Х. Езикът на рекламата. Графика и текст. София, 1992 г.

Кафтанджиев, Х. Текстът на печатната реклама. София, 1994 г.

Кафтанджиев, Х. Образът на жените в рекламата. София, 1998 г.

Кръстев, С. Рекламата – понятия, правила, примери. София, 2000 г.

Кътлип, С., А. Сентър, Г. Бруум (прев. Д. Бошнакова, Е. Христова). Ефективен пъблик рилейшън. София, 1999 г.

Милчев, А. Спонсорство и дарение. – сп. “Собственост и право”, брой № 8, 1999 г.

Райков, З. Публична комуникация. София, 1999 г.

Райков, З. Технология и техники на публичната комуникация. София, 2001 г.

Barendt, E. Broadcasting law: Advertising. 1995. Charles, P. Advertising: a decision – making approach, 1988.

Holsinger, R. Media Law: Advertising.

Jugenheimer, D. Advertising media: strategy and tactics, 1992.

Lowndes, D. Marketing: the uses of advertising, 1969.

Regulation of Advertising in the Broadcasting Sector in Countries of the Former USSR. European Audiovisual Observatory, Strasbourg, 2005.

Средства за оценяване:

тест

решаване на правен казус

присъствие и участие