CINB211 Езикът на киното
Анотация:
Италианският неореализъм непосредствено след Втората световна война е крайната точка на “доверие в действителността” – снимане навън, използване на натуршчици, теми директно от реалността. Авторското кино е начин на изравняване с останалите изкуства в способността да се предава философията на битието, сънища и представи. Зрелището при Фелини, абсурдът при Бунюел, времето при Антониони и Рене, изискаността при Висконти, напрежението при Хичкок, естетизираното величие при Куросава, строгостта на формите при Бергман, иронията при Робърт Олтман и Уди Алън... Съвършените формули на американското кино – жанрове, звезди, хепиенд, патетичност.
Преподавател(и):
проф. Петя Александрова д.н.
Описание на курса:
Компетенции:
Студентите ще: 1. Знаят- основни направления, школи и имена от авторското кино и американското до края на 70-те
2. Могат- да правят връзки във времето и ще разпознават стилове
Предварителни изисквания:
обща филмова грамотност
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1. Италиански неореализъм – 40-те и 50-те. Нов стил: натурализъм, безгранично доверие към действителността, непрофесионални актьори и герои от низините, антимонтаж. Роселини, де Сика.
2. Разцвет на италианското авторско кино 50-те, 60-те. Зрелището при Фелини, отчуждението при Антониони, стилизацията при Висконти, неистовостта при Пазолини.
3. Френската нова вълна. Агресията при Годар, разместването на времето при Рене, лиризмът на Трюфо. Дедраматургичност.
4. Английско свободно кино – антиконформизъм от “сърдитите млади” в литературата и театъра. Линдзи Андерсън, Тони Ричардсън, Джоузеф Лоузи.
5. Авторско философско кино. Бергман, Бунюел, Куросава, Тарковски.
6. Ново немско кино от 70-те и 80-те. Фасбиндер, Вернер Херцог, Маргарете фон Трота, Фолкер Шльондорф, Вим Вендерс.
7. Перфекционализмът на американската филмова система. Продуцент – режисьор – звезда. Актьорска игра стил Станиславски. Жанрове.
8. Виетнамски синдром. Митове и позитивизъм. Влияние на телевизията.
9. Източноевропейските филмови школи – полска, чешка, унгарска, югославска. Общи характеристики на организацията и видни представители. Влияние от съветското кино.
10. Новите имена през 70-те: Копола, Спилбърг, Форман, Скорсезе, Олтман, Уди Алън.
Литература по темите:
Задължителни филми по курса:
1. "Крадци на велосипеди” на Виторио де Сика, "Рим - открит град" на Роберто Роселини (италиански неореализъм)
2 „Хирошима, моя любов” на Ален Рене, "До последен дъх" на Годар (Френска нова вълна)
3. Филм на Линдзи Андерсън или Тони Ричардсън (сърдитите млади в Англия)
4. Висконти („Залезът на боговете”, „Смърт във Венеция”) или Фелини („Пътят”, „Сладък живот”, „Осем и половина”) (авторско кино - Италия)
5. Пазолини („Теорема”, „Сало или 120 дни на Содом”) или Антониони („Нощта”, „Фотоувеличение”) (авторско кино - Италия)
6. Бергман („Поляната с дивите ягоди”, „Персона”) или Бунюел („Дневна красавица”, „Дискретният чар на буржоазията”) (авторското кино 50-те-70-те – Швеция, Мексико, Испания)
7. "Седемте самураи”, „Рашомон” на Акира Куросава или „Сталкер”, „Огледало” на Тарковски (киното 50-те-70-те – Япония и СССР)
8. Филм на Фасбиндер или Вим Вендерс (ново немско кино)
9. „Трамвай Желание” на Елиа Казан, „Бунтовник без причина” на Никълъс Рей, „Нюрнбергският процес” на Стенли Крамър или „Абсолвентът” на Майк Никълс (американско кино 50-те до 70-те)
10. "Апокалипсис сега" на Копола или "Шофьор на такси" на Скорсезе (американско кино 70-те)
Средства за оценяване:
текущ контрол: 3 теста. Първи - за ориентиране нивото на студентите. Втори - авторско кино и постиженията му. Трети – американско кино 50-те-70-те.
Тези, които не са се явили на тестовете, ще се явят на изпит върху целия материал в края на семестъра с три въпроса: кинонаправление от периода,режисьор и филм