CINB010 Основни принципи на монтажа
Анотация:
Курс, необходим за студентите в киноспециалностите, които ще бъдат запознати синтезирано с развитието на киноезика и основните типове и видове монтаж, правилата на плавния монтаж и принципите на 4-те основни монтажно-драматургични структури в киното.
Преподавател(и):
доц. Юлия Кънчева
Описание на курса:
Компетенции:
Студентите ще могат да трансформират литературен текст в киноеквивалент и ще знаят как се пише режисьорска книга, познавайки класическите похвати и изразни средства в монтажа.
Освен това, на базата на изучените основни принципи, видове и структури в монтажа, ще умеят да монтират кратки документални и игрални форми.
Предварителни изисквания:
1. Базисна кинокултура - българско и световно кино
2. Владеене на английски език е желателно
3. Компютърна грамотност
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1.МОНТАЖЪТ – ГРАМАТИКАТА И СИНТАКСИСЪТ НА КИНОЕЗИКА.
ПРОСТИ И СЛОЖНИ КАДРИ.
2.ИСТОРИЧЕСКИ ПРЕГЛЕД НА ЗАРАЖДАНЕТО, РАЗВИТИЕТО И УСЪВЪРШЕНСТВАНЕТО НА НАЙ-СПЕЦИФИЧНИЯ КОМПОНЕНТ В КИНОИЗКУСТВОТО - МОНТАЖА.
3.ШКОЛИ И НАПРАВЛЕНИЯ В РАННИТЕ ГОДИНИ НА КИНОТО – БРАТЯ ЛЮМИЕР, ЖОРЖ МЕЛИЕС, БРАЙТАНСКА ШКОЛА.
4. ЯРКИ ТВОРЧЕСКИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ НА ПОВЕСТВОВАТЕЛНИЯ И ПАРАЛЕЛЕН МОНТАЖ ОТ ЗОРАТА НА КИНОТО: ЕДУИН ПОРТЕР, ДЕЙВИД У. ГРИФИТ. ПРИЛИКИ И РАЗЛИКИ В ПАРАЛЕЛНИЯ И КРЪСТОСАН МОНТАЖ. ЕЛИПСА, ЛАЙТМОТИВ.
5. ПУДОВКИН – ИЗГРАЖДАЩ, ИЗРАЗИТЕЛЕН МОНТАЖ.
6. АЙЗЕНЩАЙН – ИНТЕЛЕКТУАЛЕН МОНТАЖ. КЛИПОВ МОНТАЖ.
7. ВЪТРЕШНОКАДРОВ МОНТАЖ – ОТ АЛФРЕД ХИЧКОК ДО РОДРИГО ГАРСИЯ.
8. ЗАПОЗНАВАНЕ С ОСНОВНИТЕ ПРИНЦИПИ НА ПЛАВНИЯ, НЕПРЕКЪСНАТ МОНТАЖЕН РАЗКАЗ. ОСОБЕНОСТИ И ИЗМЕРЕНИЯ НА Т. НАР. “CONTINUOUS EDITING”. КЛАСИЧЕСКИ ПРАВИЛА ЗА СЪЗДАВАНЕ НА ПЛАВНИ МОНТАЖНИ ПРЕХОДИ.
9. МОНТАЖЪТ КАТО ПУНКТУАЦИЯ. БАЗИСНИЯТ МОНТАЖЕН ПРЕХОД - АНАЛОГИЯ НА МОТОРНОТО ПСИХО-ФИЗИЧНО ПОВЕДЕНИЕ НА ЧОВЕКА.
10. ТРИТЕ ОСНОВНИ ТВОРЧЕСКИ ФУНКЦИИ И ТРИТЕ ОСНОВНИ ЗАКОНИ НА МОНТАЖА СПОРЕД МАТЕРИАЛНИТЕ, ЕСТЕТИЧЕСКИТЕ И ПСИХОЛОГИЧЕСКИ ПАРАМЕТРИ НА ИЗКУСТВОТО.
11. ПЪТЯТ НА ЛИТЕРАТУРНИЯ МАТЕРИАЛ ПРЕЗ КИНОСЦЕНАРИЯ, РЕЖИСЬОРСКАТА КНИГА, СТОРИБОРДА ДО ЗАВЪРШЕНАТА АУДИО-ВИЗУАЛНА ТВОРБА. МОНТАЖ НА МОНТАЖНА ФРАЗА, ФИЛМОВА СЦЕНА, ЕПИЗОД В ЦЯЛОСТНО КИНО И ТВ ПРОИЗВЕДЕНИЕ.
12. ЧЕТИРИТЕ ОСНОВНИ МОНТАЖНО-ДРАМАТУРГИЧНИ СТРУКТУРИ ЗА ИЗГРАЖДАНЕ НА КИНОРАЗКАЗА: ПОВЕСТВОВАТЕЛНО-ФОТОГРАФИЧЕСКА, МОНОЛОГИЧНА, МОНТАЖНА И ПОЛИФОНИЧНА.
13. ДЕСТРУКЦИЯТА НА МОНТАЖНИТЕ ХАРМОНИИ В ГРАФИЧНИТЕ, РИТМИЧНИТЕ И ПРОСТРАНСТВЕНО-ВРЕМЕВИТЕ ВЗАИМООТНОШЕНИЯ МЕЖДУ КАДРИТЕ – ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВО И БАЗА ЗА ИЗГРАЖДАНЕ НА АВТОРСКИТЕ КИНОПРОИЗВЕДЕНИЯ.
14. МОНТАЖ ПО АНАЛОГИИ: СЪДЪРЖАТЕЛНИ, КОМПОЗИЦИОННИ И ДИНАМИЧНИ.
15. ОСНОВНИ СПЕЦИФИКИ НА МОНТАЖА В РАЗЛИЧНИТЕ ЖАНРОВЕ /КОМЕДИЯ, ДРАМА, ТРАГЕДИЯ/ И ВИДОВЕ КИНО – ДОКУМЕНТАЛНО, ИГРАЛНО И АНИМАЦИОННО.
Литература по темите:
Библиография по темите:
“Техника на монтажа” І, ІІ и ІІІ част – К.Рейсц
“В света на киното” – А.Монтегю
“Езикът на киното” - М.Мартен
“Антология на филмовата мисъл - ІІ част” – Ив. Знеполски
“ Что такое кино?”- А. Базен;
“Киното като изкуство”- Р. Арнхайм
"Нямо кино" - Т. Андрейков
“Съвременни форми на монтажа”- Л.Фелонов
“Практически аспекти на кинодраматргията” – Св. Христова
“Монтажът на аудио-визуалното произведение” – Св. Фингова
“Да направиш филм” – Ф. Фелини
“Моят последен дъх” - Луис Бунюел
“Моите удоволствия на киноман” – М. Скорсезе
“Film Art: An Introduction -The Relation of Shot to Shot: Editing” - David Bordwell, Kristin Thompson
“The Filmmaker’s Handbook” – Edward Pincus and Steven Ascher
“Claiming the Real” – Brian Winston
“Collecting Visible Evidence” – Jane M. Gaines and Michael Renov
“Independent Filmmaking” – Lenny Lipton
“The Bare Bones Camera Course for Film and Video” – Tom Schroeppel
“Making Documentary Films and Reality Videos” – Barry Hampe
“The Altering Eye” Contemporary International Cinema – Robert Phillip Kolker
списания: “Кино”, “Български Екран”, “Documentary
Средства за оценяване:
Разработка на проект: 20%
Курсова работа: 30%
Участие и активност на студента по време на занятия: 20%
Участие в семинари(тематични дискусии): 15%
Самостоятелно задание: 15%
Разработка на проект: 20%
Курсова работа: 30%
Участие и активност на студента по време на занятия: 20%
Участие в семинари(тематични дискусии): 15%
Самостоятелно задание: 15%