CINB010 Основни принципи на монтажа

Анотация:

Курс, необходим за студентите в киноспециалностите, които ще бъдат запознати синтезирано с развитието на киноезика и основните типове и видове монтаж, правилата на плавния монтаж и принципите на 4-те основни монтажно-драматургични структури в киното.

прочети още
Кино и телевизия

Преподавател(и):

доц. Юлия Кънчева  

Описание на курса:

Компетенции:

Студентите ще могат да трансформират литературен текст в киноеквивалент и ще знаят как се пише режисьорска книга, познавайки класическите похвати и изразни средства в монтажа.

Освен това, на базата на изучените основни принципи, видове и структури в монтажа, ще умеят да монтират кратки документални и игрални форми.


Предварителни изисквания:
1. Базисна кинокултура - българско и световно кино

2. Владеене на английски език е желателно

3. Компютърна грамотност



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

1.МОНТАЖЪТ – ГРАМАТИКАТА И СИНТАКСИСЪТ НА КИНОЕЗИКА.

ПРОСТИ И СЛОЖНИ КАДРИ.

2.ИСТОРИЧЕСКИ ПРЕГЛЕД НА ЗАРАЖДАНЕТО, РАЗВИТИЕТО И УСЪВЪРШЕНСТВАНЕТО НА НАЙ-СПЕЦИФИЧНИЯ КОМПОНЕНТ В КИНОИЗКУСТВОТО - МОНТАЖА.

3.ШКОЛИ И НАПРАВЛЕНИЯ В РАННИТЕ ГОДИНИ НА КИНОТО – БРАТЯ ЛЮМИЕР, ЖОРЖ МЕЛИЕС, БРАЙТАНСКА ШКОЛА.

4. ЯРКИ ТВОРЧЕСКИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ НА ПОВЕСТВОВАТЕЛНИЯ И ПАРАЛЕЛЕН МОНТАЖ ОТ ЗОРАТА НА КИНОТО: ЕДУИН ПОРТЕР, ДЕЙВИД У. ГРИФИТ. ПРИЛИКИ И РАЗЛИКИ В ПАРАЛЕЛНИЯ И КРЪСТОСАН МОНТАЖ. ЕЛИПСА, ЛАЙТМОТИВ.

5. ПУДОВКИН – ИЗГРАЖДАЩ, ИЗРАЗИТЕЛЕН МОНТАЖ.

6. АЙЗЕНЩАЙН – ИНТЕЛЕКТУАЛЕН МОНТАЖ. КЛИПОВ МОНТАЖ.

7. ВЪТРЕШНОКАДРОВ МОНТАЖ – ОТ АЛФРЕД ХИЧКОК ДО РОДРИГО ГАРСИЯ.

8. ЗАПОЗНАВАНЕ С ОСНОВНИТЕ ПРИНЦИПИ НА ПЛАВНИЯ, НЕПРЕКЪСНАТ МОНТАЖЕН РАЗКАЗ. ОСОБЕНОСТИ И ИЗМЕРЕНИЯ НА Т. НАР. “CONTINUOUS EDITING”. КЛАСИЧЕСКИ ПРАВИЛА ЗА СЪЗДАВАНЕ НА ПЛАВНИ МОНТАЖНИ ПРЕХОДИ.

9. МОНТАЖЪТ КАТО ПУНКТУАЦИЯ. БАЗИСНИЯТ МОНТАЖЕН ПРЕХОД - АНАЛОГИЯ НА МОТОРНОТО ПСИХО-ФИЗИЧНО ПОВЕДЕНИЕ НА ЧОВЕКА.

10. ТРИТЕ ОСНОВНИ ТВОРЧЕСКИ ФУНКЦИИ И ТРИТЕ ОСНОВНИ ЗАКОНИ НА МОНТАЖА СПОРЕД МАТЕРИАЛНИТЕ, ЕСТЕТИЧЕСКИТЕ И ПСИХОЛОГИЧЕСКИ ПАРАМЕТРИ НА ИЗКУСТВОТО.

11. ПЪТЯТ НА ЛИТЕРАТУРНИЯ МАТЕРИАЛ ПРЕЗ КИНОСЦЕНАРИЯ, РЕЖИСЬОРСКАТА КНИГА, СТОРИБОРДА ДО ЗАВЪРШЕНАТА АУДИО-ВИЗУАЛНА ТВОРБА. МОНТАЖ НА МОНТАЖНА ФРАЗА, ФИЛМОВА СЦЕНА, ЕПИЗОД В ЦЯЛОСТНО КИНО И ТВ ПРОИЗВЕДЕНИЕ.

12. ЧЕТИРИТЕ ОСНОВНИ МОНТАЖНО-ДРАМАТУРГИЧНИ СТРУКТУРИ ЗА ИЗГРАЖДАНЕ НА КИНОРАЗКАЗА: ПОВЕСТВОВАТЕЛНО-ФОТОГРАФИЧЕСКА, МОНОЛОГИЧНА, МОНТАЖНА И ПОЛИФОНИЧНА.

13. ДЕСТРУКЦИЯТА НА МОНТАЖНИТЕ ХАРМОНИИ В ГРАФИЧНИТЕ, РИТМИЧНИТЕ И ПРОСТРАНСТВЕНО-ВРЕМЕВИТЕ ВЗАИМООТНОШЕНИЯ МЕЖДУ КАДРИТЕ – ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВО И БАЗА ЗА ИЗГРАЖДАНЕ НА АВТОРСКИТЕ КИНОПРОИЗВЕДЕНИЯ.

14. МОНТАЖ ПО АНАЛОГИИ: СЪДЪРЖАТЕЛНИ, КОМПОЗИЦИОННИ И ДИНАМИЧНИ.

15. ОСНОВНИ СПЕЦИФИКИ НА МОНТАЖА В РАЗЛИЧНИТЕ ЖАНРОВЕ /КОМЕДИЯ, ДРАМА, ТРАГЕДИЯ/ И ВИДОВЕ КИНО – ДОКУМЕНТАЛНО, ИГРАЛНО И АНИМАЦИОННО.

Литература по темите:

Библиография по темите:

“Техника на монтажа” І, ІІ и ІІІ част – К.Рейсц

“В света на киното” – А.Монтегю

“Езикът на киното” - М.Мартен

“Антология на филмовата мисъл - ІІ част” – Ив. Знеполски

“ Что такое кино?”- А. Базен;

“Киното като изкуство”- Р. Арнхайм

"Нямо кино" - Т. Андрейков

“Съвременни форми на монтажа”- Л.Фелонов

“Практически аспекти на кинодраматргията” – Св. Христова

“Монтажът на аудио-визуалното произведение” – Св. Фингова

“Да направиш филм” – Ф. Фелини

“Моят последен дъх” - Луис Бунюел

“Моите удоволствия на киноман” – М. Скорсезе

“Film Art: An Introduction -The Relation of Shot to Shot: Editing” - David Bordwell, Kristin Thompson

“The Filmmaker’s Handbook” – Edward Pincus and Steven Ascher

“Claiming the Real” – Brian Winston

“Collecting Visible Evidence” – Jane M. Gaines and Michael Renov

“Independent Filmmaking” – Lenny Lipton

“The Bare Bones Camera Course for Film and Video” – Tom Schroeppel

“Making Documentary Films and Reality Videos” – Barry Hampe

“The Altering Eye” Contemporary International Cinema – Robert Phillip Kolker

списания: “Кино”, “Български Екран”, “Documentary

Средства за оценяване:

Разработка на проект: 20%

Курсова работа: 30%

Участие и активност на студента по време на занятия: 20%

Участие в семинари(тематични дискусии): 15%

Самостоятелно задание: 15%

Разработка на проект: 20%

Курсова работа: 30%

Участие и активност на студента по време на занятия: 20%

Участие в семинари(тематични дискусии): 15%

Самостоятелно задание: 15%