MSEM304 Продажба и маркетинг в енергийния сектор
Анотация:
Курсът по “Продажба и маркетинг в енергийния сектор“ съдържа основни теми, които характеризират в достатъчна степен сложния характер на маркетинга и управлението на икономически системи в енергетиката. Фокусът се поставя върху най-съществените характеристики на продажбите и маркетинга, неговото съдържание и възможностите, които се предоставят на съвременните бизнес ръководители. В него се изясняват също така ключовите термини, понятия и инструментариум, с който си служи науката за продажба и маркетинг в енергетиката.
Преподавател(и):
доц. Надя Маринова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
• знаят:
- историческото развитие на управленската теория и практика
- принципните положения на мениджмънта в енергетиката
- управленският процес, взаимодействието между функциите и възможностите за тяхното оптимизиране
- основните управленски подходи и методи в енергетиката
- въпросите, свързани с управленското решение и управленските структури
- основните принципи на маркетинг концепцията за фирмено управление в енергетиката;
- основните маркетинг дейности в практиката на съвременните фирми в енергетиката
- същността на маркетинга в качеството му на концепция за фирмено управление в енергетиката
- основните аспекти на мотивационния процес и подходите за определяне на ефективното лидерство в енергетиката
• могат:
- да прилагат методи за решаване на управленски проблеми в енергетиката
- да прилагат успешно в собствената си стопанска практика и/или утре богатия спектър на маркетинг инструментариума за водене на конкурентната битка в условията на развитата пазарна икономика в енергетиката
- да вземат управленски решения в сферата на стопанската практика като цяло и в сферата на маркетинг дейността в енергетиката
- да поемат стопански рискове и да познават правилата за противодействие на различните видове рискове в ежедневната си практика
- да оценяват характеристиката на маркетинга в сравнителен план с други концепции за фирмено управление
- да вземат управленски решения при променяща се ситуация, рискова, стресова и екстремна
- да анализират сложните управленски процеси, предимствата и недостатъците на различните видове структури, спецификата на мотивационния процес
- да оценяват стратегически алтернативи на базата на SWOT-анализ
- да определят стратегическия профил на организацията
- да разграничават лидерство от ръководство
- да работят в екип при решаване на сложни и нестандартни управленски проблеми
Предварителни изисквания:
студентите трябва да притежават знания и умения по микро и макроикономика
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1. Теоретични основи на управлението, теоретични основи на маркетинговата теория в енергетиката
2. Особености на енергетичния бизнес от позиция на маркетинга
3. Развитие на управленската теория и практика
4. Основни видове енергетични пазари и специдика на маркетинга в енергетиката
5. Маркетинг елементи и инструментариум. Маркетинг микс, маркетинг среда, маркетинг проучване.
6. Маркетинг анализ, диагноза и цели, маркетинг – маркетинг, стратегия, политика и план
7. Маркетинг бюджет и контрол, международен маркетинг в енергетиката, избор на маркетинг стратегия
8. Маркетинг процес и стратегическо маркетинг планиране – общи постановки, маркетинг обкръжение, организация и управление на маркетинг дейността на енергетичните обекти
9. Организационни основи на управлението
10. Управленски процес, управленски комуникации, управленска политика, управленска стратегия
11. Мотивацията в управлението, лидерството в управлението, управленски контрол
12. Личностният фактор в управлението, ефективност на управлението
13. Функционално-стойностен анализ в управлението, орагнизационна култура
14. Управление на конфликтите и промените
Литература по темите:
1. Волф, Я. Маркетинг, Университетско издателство "Стопанство"., УНСС,
1994.
2. Каракашева., Л. Маркетинг, ИСК при УНСС, Център за дистанционно
обучение, 2001 г.
3. Каракашева, Л. и кол., Маркетинг, София, Призма, 1997 г.
4. Каракашева,Л и Бл.Маркова, Поведение на потребителя НБУ, ЦДО-
Радиоуниверситет, С, 1997.
5. Котлър,Ф. Управление на маркетинга, Том I и Н, С., Графема, 1996.
6. Котлер, Ф. Основи на маркетинга, Издателство "Стопанство", УНСС,
София, 1995.
7. Прайд, У. И О.Ферел, Маркетинг: концепции и стратегии, ФорКом, С.,
1994.
8. Веппей, Р.П. Маг1селтш. N6^ Уогк. МсОгает-НШ Воо1с СОШПЯПУ. 1988.
9. Berkowitz, E.N., RA.Kerin and W.Rudelius, Marketing, 2-nd Edition, Boston, Irwin, 1989.
10. Dibb, S., L.Simkin, W.M.Pride, O.C.Ferrel, Marketing - Concept and Strategies, Second
11. Cateora, Ph.R International Marketing, 8-th Edition, Irwin, Homewood, Illinois, 1993.
12. Czinkota, M.R & I.K.Ronkainen, International Marketing, 2-th Edition, The Dryden Press, Chicago, 1990.
13. Jain, S.C. International Marketing Management, Second Edition, PWS-Kent Publishing Company, Boston, Massachusetts, 1991.
14. Evans, J.R and B.Berman, Marketing, 4-th edition, Macmillan Publishing Co, New York, 1990.
15. А. Доралийски, Основи на стопанското управление, НБУ 2004 г.
16. А. Ангелов, Основи на менджмънта, С, 1998 г., Второ издание, Тракия-М.
17. Св.Ставрев, Основи на мениджмънта, Пловдив, ПУ "П.Хилендарски", 1996 г.
18. М. Мирчев, Основи на управлението, С, 2000 г.
19. М. Харизанова и др., Управление - теория и практика, С, 2001 г.
20. Д. Донъли, Д. Гибсън, Д. Иванчевич, Основи на мениджмънта, С, "Отворено общество", 1997 г.
Б. ДОПЪЛНИТЕЛНА:
1. Джефкинс, Ф. Въведение в мркетинга, рекламата и паблик рилейпгьнс,
Мениджмънт и консултинг, Варна, 1993.
2. Зайлер, А. Маркетинг - успешно реализиране в практиката, (7 книжки),
ИНФОРМА, София, 1993.
3. Маринов^Е. Маркетинг, PRINCEPS, вАРНА, 1994.
4. Патън, Д. Маркетинг на малкото предприятие, Бургас, Делфин прес,
1993.
5. Laigine,J.M. et col. Action Commerciale Mercatique, Foucher, Paris, 1990.
6. Lush and Lush, Principles of Marketing, Kent Publishing Co, Boston,
Massachusetts,'1987.
7. Guiltinan, J.P. & G.W.Paul, Marketing Management - Strategies and
Programs, McGraw-Hill Book Company, 3-th Edition, New York, 1988.
8. Jain,S.C. International Marketing Management, 2-th Edition^ PWS-Kent
Publishing Company, Boston, Massachusetts, 1987.
9. Lush, F.R. and V.N.Lush, Principles of Marketing, Bostons Massachusetts,
Kent Publishing Company, 1987.
10. O.Peter, J.P. & J.H.Donnelly, Jr. Marketing Management - Knowledge and Skills, BPI, Irwin, Homewood, Illinois, Second Edition, 1989.
11. ll .Seglin, J.L. The McGraw-Hill 36 Hours Marketing Course, McGraw-Hill Publishing Company, New Yrk, 1989.
Средства за оценяване:
ТЕСТОВЕ 50 %
КУРСОВА РАБОТА/ПРОЕКТ 50 %
ПРЕЗЕНТАЦИЯ 50 %
УСТНО ИЗЛОЖЕНИЕ 50 %