MHRB416D Организационен анализ, дизайн и развитие

Анотация:

Курсът е с хорариум от 30 академични часа, с различни форми на учебна натовареност:

І. Самостоятелна работа с учебни материали

• Работа с учебна книга - четене, рефлексия на опита, формиране на концепция, извършване на включените упражнения и изпълняване на задания за анализ и проучване на работната среда и практика.

• Работа по проблеми със статии и литературни източници.

• Работа с електронни ресурси.

• Разработване на оценявано и рецензирано от преподавателите текущо задание, индивидуализиращо работата на всеки студент.

• Разработване на групови проекти

ІІ. Работа в група и участие в работни семинари, изискващи активно участие и включване от страна на студентите в дискусиите и упражненията за трениране на умения и разбиране

• Участие в учебни семинари, в които с активни методи на обучение се разрешават възлови проблеми и се формират и усъвършенстват необходими личностни качества.

• Участие в самоподпомагащи се групи и виртуални екипи за дискутиране и решаване на учебни и работни проблеми.

• Участие в синхронни и асинхронни електронни дискусии, модерирани от преподавателя.

• Участие във видео - конфрентни семинари.

В курса се разглеждат динамиката, процесите и предизвикателствата, вътрешно присъщи на анализа, проектирането и развитието на организация, която ефективно да постига бизнес резултати. Изследва се системен подход за насочване на усилията за организационно проектиране и развитие, от анализ и определяне на проблемите, до препоръки за нов дизайн и внедряване на проекти за развитие на организацията.

Основната роля на мениджъра ЧР в процеса на организационно проектиране и развитие е тази на партньор. Курсът разглежда три главни аспекта на това партньорско взаимоотношение и си поставя за цел да подготви мениджърите ЧР:

• Да подпомагат лидерите при определянето на основните причини за проблемите в организационното представяне чрез структурирана диагностика.

• Да съдействат на лидерите да оценяват различни възможности за организационно проектиране и да предприемат подходящи дейности за организационно развитие.

• Да осигуряват синхрон на решенията и дейностите за организационно развитие с краткосрочните и дългосрочни стратегически цели на организацията.

прочети още
Управление и развитие на човешките ресурси (на български и английски език) - ДО

Преподавател(и):

гл. ас. Александър Пожарлиев  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• Разбират ограниченията на традиционните аналитични рамки в изключително динамичната съвременна организационна среда.

• Познават различни организационни структури и техните предимства и недостатъци.

• Определят подходящи инструменти за измерване на вътрешната и външна среда и настояща организационна ситуация.

• Интегрират моделите за организационно развитие с по-широките рамки за управление на човешкия капитал и компетентностни модели.

• Идентифицират и планират интервенции, които да повишат ефективността на организацията.

• Извършват синтез на теорията в областта на организационното развитие и методологична компетентност за реализиране на съответните дейности.

2) могат:

• Определят организационни ситуации, които биха имали полза от интервенции за организационно развитие.

• Извършват диагностика на проблемите в системата на организацията на равнище индивид, малка група, между групи, организация и организационна среда.

• Използват професионални инструменти и ресурси за организационно развитие.

• Използват пълноценно силните страни на своята личност като инструмент в процеса на промяна.

• Поддържат лидерите да вземат решения за дизайна и дейностите за организационно развитие въз основа на стратегията на организацията.


Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:

• Управление на промяна

• Лидерство и организационна култура



Форми на провеждане:
Дистанционен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

1 Предизвикателствата пред организациите. Организациите на бъдещето. Възникващи въпроси и ценности. Анализ и разбиране на средата. Предвиждане на необходимостта от промяна. Организацията като отворена система.

2 Проектиране на организацията. Моделът 7С на МакКинзи. Видове организации и структури. Връзка на дизайна със стратегията. Стратегическа роля на мениджърите ЧР и връзки с процесите за управление на хората.

3 Обновяване на организацията и адаптиране към промяната. Откриване на нови начини за съвместна работа. Системен подход към промяната. Същност и характеристики на организационното развитие. Модели и етапи на организационно развитие.

4 Същност на анализа на организацията. Организационна диагностика. Етапи на организационната диагностика. Видове организационна диагностика. Избор на подход и интервенции.

5 Процесът на диагностика. Методи за събиране на данни. Анализ на данните. Диагностични модели. Основни проблеми при диагностиката.

6 Основни участници и роли в процеса на организационно развитие. Процеси на интервенция. Отношения със спонсора.

7 Промяна на културата. Разбиране на корпоративната култура. Културна съпротива към промяната. Инструменти за промяна: комуникация, подкрепа, ресурси. Цели и ценности на организационното развитие.

8 Стартиране на проект за организационното развитие: съгласуване на визията и осигуряване на участие.

9 Управление на прехода. Справяне със съпротиви, емоционални и поведенчески реакции при въвеждане на промени.

10 Развитие на ориентация към съвършенство у хората. Умения за интервенция. Групови процеси и видове интервенции.

11 Овластяване на служителите и междуличностни интервенции.

12 Развитие на представянето на екипите. Интервенции за екипно развитие. Процес на работа с екипите.

13 Интервенции за развитие на междугруповите отношения. Сътрудничество и конфликт. Сътрудничество и конкуренция.

14 Организиране за устойчиво конкурентно предимство. Високопродуктивни системи и учещи организации. Основни ценности и характеристики на учещата организация. Реинженеринг и радикално препроектиране. Организации от „третата вълна”.

15 Трансформация на организацията и стратегическа промяна. Профил, култура и климат на иновативната организация.

Литература по темите:

• Джонев, С. (2000). Социална организация, том 1, 2, 3. София, "Софи-Р".

• Илиева, Сн. (2006). Организационно развитие (ІІ-ро изд.), София, Университетско издателство „Св.Кл.Охридски”.

• Сенги, П. (2012). Петата дисциплина. София, Изток-Запад.

• Brown, D. R., Harvey, D. (2006). Experiential Approach to Organization Development (7th ed.), Pearson Prentice Hall.

• Burton, R. M., DeSanctis, G., & Obel, B. (2006). Organization design: A step-bystep approach. New York: Cambridge University Press.

• Cummings, T.G., & Worley, C.G. (2000) .Organization Development and Change (7th ed.), West Publishing Co.

• Daft, R., D. (2013). Organization Theory and Design (11th ed.), Mason, OH: South-Western, Cengage Learning.

• Goold, M., & Campbell, A. (2002). Do you have a well-designed organization? Harvard Business Review, 80(3), 117-124.

• Jacques, E. (1999). Requisite organization: A total system for effective managerial organization and managerial leadership for the 21st century (2nd revised ed.). Gloucester, MA: Cason Hall.

• Rothwell, W. & Sullivan, R. (2005). Practicing Organizational Development: A Guide for Consultants (2nd ed.), Pfeiffer.

• Williams, T. C., & Rains, J. (2007). Linking strategy to structure: The power of systematic organization design. Organization Development Journal, 25(2), 163-170.

Средства за оценяване:

Студентът получава крайна оценка от текущ контрол 50% и интегриращ изпит 50%.