MHRB416D Организационен анализ, дизайн и развитие
Анотация:
Курсът е с хорариум от 30 академични часа, с различни форми на учебна натовареност:
І. Самостоятелна работа с учебни материали
• Работа с учебна книга - четене, рефлексия на опита, формиране на концепция, извършване на включените упражнения и изпълняване на задания за анализ и проучване на работната среда и практика.
• Работа по проблеми със статии и литературни източници.
• Работа с електронни ресурси.
• Разработване на оценявано и рецензирано от преподавателите текущо задание, индивидуализиращо работата на всеки студент.
• Разработване на групови проекти
ІІ. Работа в група и участие в работни семинари, изискващи активно участие и включване от страна на студентите в дискусиите и упражненията за трениране на умения и разбиране
• Участие в учебни семинари, в които с активни методи на обучение се разрешават възлови проблеми и се формират и усъвършенстват необходими личностни качества.
• Участие в самоподпомагащи се групи и виртуални екипи за дискутиране и решаване на учебни и работни проблеми.
• Участие в синхронни и асинхронни електронни дискусии, модерирани от преподавателя.
• Участие във видео - конфрентни семинари.
В курса се разглеждат динамиката, процесите и предизвикателствата, вътрешно присъщи на анализа, проектирането и развитието на организация, която ефективно да постига бизнес резултати. Изследва се системен подход за насочване на усилията за организационно проектиране и развитие, от анализ и определяне на проблемите, до препоръки за нов дизайн и внедряване на проекти за развитие на организацията.
Основната роля на мениджъра ЧР в процеса на организационно проектиране и развитие е тази на партньор. Курсът разглежда три главни аспекта на това партньорско взаимоотношение и си поставя за цел да подготви мениджърите ЧР:
• Да подпомагат лидерите при определянето на основните причини за проблемите в организационното представяне чрез структурирана диагностика.
• Да съдействат на лидерите да оценяват различни възможности за организационно проектиране и да предприемат подходящи дейности за организационно развитие.
• Да осигуряват синхрон на решенията и дейностите за организационно развитие с краткосрочните и дългосрочни стратегически цели на организацията.

Преподавател(и):
гл. ас. Александър Пожарлиев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Разбират ограниченията на традиционните аналитични рамки в изключително динамичната съвременна организационна среда.
• Познават различни организационни структури и техните предимства и недостатъци.
• Определят подходящи инструменти за измерване на вътрешната и външна среда и настояща организационна ситуация.
• Интегрират моделите за организационно развитие с по-широките рамки за управление на човешкия капитал и компетентностни модели.
• Идентифицират и планират интервенции, които да повишат ефективността на организацията.
• Извършват синтез на теорията в областта на организационното развитие и методологична компетентност за реализиране на съответните дейности.
2) могат:
• Определят организационни ситуации, които биха имали полза от интервенции за организационно развитие.
• Извършват диагностика на проблемите в системата на организацията на равнище индивид, малка група, между групи, организация и организационна среда.
• Използват професионални инструменти и ресурси за организационно развитие.
• Използват пълноценно силните страни на своята личност като инструмент в процеса на промяна.
• Поддържат лидерите да вземат решения за дизайна и дейностите за организационно развитие въз основа на стратегията на организацията.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• Управление на промяна
• Лидерство и организационна култура
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1 Предизвикателствата пред организациите. Организациите на бъдещето. Възникващи въпроси и ценности. Анализ и разбиране на средата. Предвиждане на необходимостта от промяна. Организацията като отворена система.
2 Проектиране на организацията. Моделът 7С на МакКинзи. Видове организации и структури. Връзка на дизайна със стратегията. Стратегическа роля на мениджърите ЧР и връзки с процесите за управление на хората.
3 Обновяване на организацията и адаптиране към промяната. Откриване на нови начини за съвместна работа. Системен подход към промяната. Същност и характеристики на организационното развитие. Модели и етапи на организационно развитие.
4 Същност на анализа на организацията. Организационна диагностика. Етапи на организационната диагностика. Видове организационна диагностика. Избор на подход и интервенции.
5 Процесът на диагностика. Методи за събиране на данни. Анализ на данните. Диагностични модели. Основни проблеми при диагностиката.
6 Основни участници и роли в процеса на организационно развитие. Процеси на интервенция. Отношения със спонсора.
7 Промяна на културата. Разбиране на корпоративната култура. Културна съпротива към промяната. Инструменти за промяна: комуникация, подкрепа, ресурси. Цели и ценности на организационното развитие.
8 Стартиране на проект за организационното развитие: съгласуване на визията и осигуряване на участие.
9 Управление на прехода. Справяне със съпротиви, емоционални и поведенчески реакции при въвеждане на промени.
10 Развитие на ориентация към съвършенство у хората. Умения за интервенция. Групови процеси и видове интервенции.
11 Овластяване на служителите и междуличностни интервенции.
12 Развитие на представянето на екипите. Интервенции за екипно развитие. Процес на работа с екипите.
13 Интервенции за развитие на междугруповите отношения. Сътрудничество и конфликт. Сътрудничество и конкуренция.
14 Организиране за устойчиво конкурентно предимство. Високопродуктивни системи и учещи организации. Основни ценности и характеристики на учещата организация. Реинженеринг и радикално препроектиране. Организации от „третата вълна”.
15 Трансформация на организацията и стратегическа промяна. Профил, култура и климат на иновативната организация.
Литература по темите:
• Джонев, С. (2000). Социална организация, том 1, 2, 3. София, "Софи-Р".
• Илиева, Сн. (2006). Организационно развитие (ІІ-ро изд.), София, Университетско издателство „Св.Кл.Охридски”.
• Сенги, П. (2012). Петата дисциплина. София, Изток-Запад.
• Brown, D. R., Harvey, D. (2006). Experiential Approach to Organization Development (7th ed.), Pearson Prentice Hall.
• Burton, R. M., DeSanctis, G., & Obel, B. (2006). Organization design: A step-bystep approach. New York: Cambridge University Press.
• Cummings, T.G., & Worley, C.G. (2000) .Organization Development and Change (7th ed.), West Publishing Co.
• Daft, R., D. (2013). Organization Theory and Design (11th ed.), Mason, OH: South-Western, Cengage Learning.
• Goold, M., & Campbell, A. (2002). Do you have a well-designed organization? Harvard Business Review, 80(3), 117-124.
• Jacques, E. (1999). Requisite organization: A total system for effective managerial organization and managerial leadership for the 21st century (2nd revised ed.). Gloucester, MA: Cason Hall.
• Rothwell, W. & Sullivan, R. (2005). Practicing Organizational Development: A Guide for Consultants (2nd ed.), Pfeiffer.
• Williams, T. C., & Rains, J. (2007). Linking strategy to structure: The power of systematic organization design. Organization Development Journal, 25(2), 163-170.
Средства за оценяване:
Студентът получава крайна оценка от текущ контрол 50% и интегриращ изпит 50%.