MHRB413D Иновации и креативност в организацията
Анотация:
Курсът е с хорариум от 30 академични часа, с различни форми на учебна натовареност:
І. Самостоятелна работа с учебни материали
• Работа с учебна книга - четене, рефлексия на опита, формиране на концепция, извършване на включените упражнения и изпълняване на задания за анализ и проучване на работната среда и практика.
• Работа по проблеми със статии и литературни източници.
• Работа с електронни ресурси.
• Разработване на оценявано и рецензирано от преподавателите текущо задание, индивидуализиращо работата на всеки студент.
• Разработване на групови проекти
ІІ. Работа в група и участие в работни семинари, изискващи активно участие и включване от страна на студентите в дискусиите и упражненията за трениране на умения и разбиране
• Участие в учебни семинари, в които с активни методи на обучение се разрешават възлови проблеми и се формират и усъвършенстват необходими личностни качества.
• Участие в самоподпомагащи се групи и виртуални екипи за дискутиране и решаване на учебни и работни проблеми.
• Участие в синхронни и асинхронни електронни дискусии, модерирани от преподавателя.
• Участие във видео - конфрентни семинари.
Курсът въвежда студентите в проблематика, която е сред приоритетните направления за развитие на Европейския съюз – как да насърчаваме креативността и да въвеждаме иновации в съвременната организация, публична или частна. Неговият фокус е върху ролята на мениджърите и отделите по човешки ресурси за стимулирането и управлението на иновативността, но той създава и по-широка платформа за разбиране на творческото начало в съвременната организация и възможностите то да бъде материализирано в носещи полза продукти, услуги и процеси.
• Да ориентира студента в спецификата на понятията и дейностите „креативност” и „иновативност” и тяхното взаимодействие в съвременната организация
• Да даде инструменти на студентите за идентифициране на креативните индивиди и за анализ на креативния и иновативния потенциал на организацията
• Да анализира преимуществата и недостатъците на различните организационни форми за ситуиране и управление на иновационните екипи
• Да насърчи студентите да осъзнаят ролята си като специалисти по човешки ресурси за повишаване на креативния и иновативния потенциал на организацията

Преподавател(и):
доц. Ангел Георгиев д-р
доц. Веселина Пеневска д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Какви са характеристиките на креативната и иновативната организация
• Каква е спецификата на работа с креативни и иновативни служители
• Какъв трябва да е иновативният лидер и експертът по човешки ресурси
• Кои са организационните форми за ситуиране на иновационните екипи
2) могат:
• Да идентифицират и анализират креативния и иновативния потенциал на организациите
• Да прилагат техники за генериране на креативни идеи
• Да прилагат методики за стимулиране, събиране и популяризиране на креативните идеи в организацията
• Да консултират висшия мениджмънт за поведенията, насърчаващи иновативността
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• Знания/умения по управление на проекти
• Знания/умения по управление на промяната
• Опит от пребиваване (работа или стаж) в организационна/корпоративна среда
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1 Креативност и иновации: същност и взаимоотношения
2 Континуумът „креативност-иновации” в организацията
3 Видове креативност в съвременната организация
4 Креативният индивид: характерни особености
5 Креативната организация: стимули и пречки за креативността
6 Техники за стимулиране на креативността
7 Механизми за събиране на креативни идеи в организацията
8 Подходи за повишаване на креативния потенциал
9 Опозицията „опериране-иновиране” в организацията
10 Иновативната организация: стимули и пречки за иновациите
11 Управление на иновацията: цели, етапи, подходи, проблеми
12 Организационно ситуиране на иновационния екип
13 Ролята на лидера в иновативната организация
14 Ролята на специалиста по ЧР в иновативната организация
15 Рефлексия на студентите върху личен опит в иновирането
Литература по темите:
Фостър, Д. (2002) Как се раждат идеите, РОЙ Комюникейшън
Сире, М. и Ж. Ламиман (2002) Успешната иновация, Класика и стил
Робъртсън, А. и А. Греъм (2005) Управление на таланта, ИК АМАТ-АХ
Abernathy, W. and K. Clark (1988) Innovation: mapping the winds of creative destruction, in M. Tushman and W. Moore (eds) Readings in the Management of Innovation, Ballinger, 55-78.
Adair, J. (1990) Challenge of Innovation, Talbot Adair Press
Amabile, T.M. and N.D. Gryskiewicz (1989) The creative environment scales: work environment inventory, Creativity Research Journal, vol. 2, 231-53
Barker, A. (2002) The alchemy of innovation, Spiro Press
Barker, J. (2002) Future edge, William Morrow and Co
Bessant, J. and M. Grunt (1985) Management and manifacturing innovation in the UnitedKingdom and West Germany, Gower
Burgelman, R. and L. Sayles (1986) Inside corporate innovation, Free Press
Checkland, P. (1989) Soft systems methodology, Human Systems Management 8: 273-89
Child, J. (1988) Organisation: A guide to problems and practice, Harper & Row
Cordey-Hayes, M., P. Trott and M. Gilbert (1997) Knowledge assimilation and learningorganisations, in Butler, J. and A. Piccaluga (eds) Knowledge, technology and innovative organisations, Guerini E. Associati
Couger, J.D. (1996) Creativity and innovation, Boyd & Fraser Publishing Company
Daft, R. (1986) Bureaucratic versus non-bureaucratic structures and the process of innovation and change, in Bacharach, S. (ed) Research in Sociology of Organisations, JAI.
Drucker, P. (1985) Innovation and Entrepreneurship, Heinemann
Freeman, C. (1982) Economics of industrial innovation, Frances Printer
Gomulca, S. (1990) The theory of technological change and economic growth, Routledge
Hinton, M. and P. Trott (1996) The changing nature of of R&D: the role of reputation inorganisational choice. R&D Management 22: 4.
Каnter, R. (1985) The change masters, Unwin
Kimberly, J. (1981) Managerial innovation, in P. Nystrom and W. Starbuck (eds) Handbook of organisational design, Oxford Univ. Press
Knight, K. (1967) A descriptive model in the intra-firm innovation process, Journal of Business 40: 284-97
Miller, W. (1989) Creativity: The eight master keys to discover, Unlock your creative potential, Pleasanton
Mohr, L. (1969) Determinants of innovation, American Political Science review 63: 111-26
Newell, A., J.C. Show and H.A. Simon (1962) The process of creative thinking, in H.E.Gruber, G.Terrel and M. Werthaeimer, Contemporary approaches to creative thinking, Atherton Press, 65-66
Nystrom, K. (1979) Creativity and innovation, John Wiley
Osborne, S. and K. Brown (2005) Managing change and innovation in public service organisations, Routledge
Peters, T. (1988) Thriving on Chaos, Macmillan
Porter, M. (1985) Competitive advantage, Free Press
Robert, M. and A. Weiss (1988) The innovation formula, Ballinger
Rogers, E. and F. Shoemaker (1971) Communication of innovation, Free Press
Slevin, D.P. and J.G. Covin (1990) Juggling entrepreneurial style and organisational structure: How to get your act together, Sloan Management Review, Winter, 43-53.
Souder, W.E. (1987) Managing new product innovations, Lexington Books.
Trott, P. (1998) Innovation Management & New Product Development, Prentice Hall
Twiss, B. (1987) Managing Technological Innovation, Pitman
Urabe, K. (1988) Innovation and the japanese management style, in K. Urabe, J. Child and T. Kagono (eds) Innovation and management, International Comparisons, de Gruyter, 3-26
Von Stamm, B. (2003) The innovation wave, John Wiley & Sons
Zaltman, G., R. Dunkan and J. Holbek (1973) Innovation and organisations, John Wiley
Средства за оценяване:
Студентите получават крайна оценка, в резултат на успешното им представяне по време на семинара и електронните дискусии и поставени задачи минимум по 70% от темите.