MHRB412D Работа с емоции. Управление на емоциите
Анотация:
Курсът е с хорариум от 30 академични часа, с различни форми на учебна натовареност:
І. Самостоятелна работа с учебни материали
• Работа с учебна книга - четене, рефлексия на опита, формиране на концепция, извършване на включените упражнения и изпълняване на задания за анализ и проучване на работната среда и практика.
• Работа по проблеми със статии и литературни източници.
• Работа с електронни ресурси.
• Разработване на оценявано и рецензирано от преподавателите текущо задание, индивидуализиращо работата на всеки студент.
• Разработване на групови проекти
ІІ. Работа в група и участие в работни семинари, изискващи активно участие и включване от страна на студентите в дискусиите и упражненията за трениране на умения и разбиране
• Участие в учебни семинари, в които с активни методи на обучение се разрешават възлови проблеми и се формират и усъвършенстват необходими личностни качества.
• Участие в самоподпомагащи се групи и виртуални екипи за дискутиране и решаване на учебни и работни проблеми.
• Участие в синхронни и асинхронни електронни дискусии, модерирани от преподавателя.
• Участие във видео - конферентни семинари.
Нарастващото значение на меките компетенции за успеха на организациите и за индивидуалното кариерно и професионално развитие, съчетано с бума на сферата на услугите, са причина за все по-широкото дискутиране на въпроса за емоциите и тяхното управление в организациите и работния процес. Отчитането на емоциите и управлението им като важен елемент на уменията и компетенциите на служителите, пораждат редица въпроси, свързани с УЧР: какви са предимствата и рисковете при отчитането на тези меки компетенции в политиките и практиките по УЧР, каква е връзката между тях и мотивацията и реакциите на служителите, как са свързаните със системите за контрол, управление на представянето, набор и подбор, управление на различията. Тези и свързаните с тях въпроси са в основата на настоящия курс.
Той има за цел да:
• запознае студентите с темата за емоциите в работна и организационна среда,
• представи анализ на комплексните фактори, които влияят върху управление на емоциите,
• предостави дискусия за връзките на емоциите и управлението им и основни аспекти/системи на УЧР.

Преподавател(и):
доц. Елмира Банчева д-р
Димитринка Стоянова
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• какво представлява работата с емоциите и управление на емоциите;
• какви видове работа с емоции и компетенции съществуват;
• какви аспекти на работната среда влияят върху реакциите на служителите и тяхната мотивация; при полагане на емоционален труд или използване на емоционални компетенции;
• какви предимства и рискове за УЧР поражда работата с емоциите;
• как да анализират и оценяват критично въпросите, свързани с управление на емоциите.
2) могат:
• да анализират компетенциите за управление на емоциите;
• да направят критична оценка на условията на работа с емоциите и конкретните им връзки и отражение върху системите, политиките и практиките по УЧР.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• Компетенции (препоръчително)
• Системи за УЧР (препоръчително)
• Управление на различията (препоръчително)
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1 Работа с емоциите, емоционален труд и управление на емоциите: същност, определение и значение
2 Емоциите като работни компетенции
3 Емоционална интелегентност и управление на емоциите
4 Критични подходи към въпроса за емоциите в организациите. Значение за УЧР
5 Аспекти и системи по УЧР, свързани с работата с емоции и управление на емоциите(1)
6 Аспекти и системи по УЧР, свързани с работата с емоции и управление на емоциите(2)
7 Анализ на емпирично изследване/статия
Литература по темите:
• Bolton, S. 2005. Emotion Management in the Workplace. Basingstoke: Palgrave.
• Bolton, S. (2003) ‘Trolley dolly or skilled emotion manager? Moving on from Hochschild’s managed heart’ Work, Employment and Society 17 (2) pp. 289 – 308.
• Fineman, S. 1994. “Introduction”. in: Emotion in Organizations. London: Sage Publications.
• Hochschild, A. 1983. The Managed Heart: Commercialization of Human Feeling. Berkeley: University of California Press.
• Morris, J. and Feldman, D. 1996. “The Dimensions, Antecedents and Consequences of Emotional Labour”. Academy of Management Review 21(4):986-1010.
• Noon, M. and Blyton, P. 2002. The Realities of Work. Basingstoke: Palgrave.
• Taylor, S. 1998. “Emotional Labour and the New Workplace”. in Workplaces of the Future, edited by P. Thompson and C. Warhurst. Basingstoke: Macmillan.
• Taylor, S. and Tyler, M. 2000. “Emotional Labour and Sexual Differences in the Airline Industry”. Work, Employment and Society, 14 (1), 77-95.
• Bolton, S. (2003) ‘Trolley dolly or skilled emotion manager? Moving on from Hochschild’s managed heart’ Work, Employment and Society 17 (2) pp. 289 – 308.
• Deery, S. (2005) ‘Customer service work, emotional labour and performance’ in Bach, S. (ed.) Managing Human Resources: Personnel Management in Transition 4th edition Oxford:Blackwell.
• Leidner, (1993) Fast Food, Fast Talk: Service Work and the Routinization of Everyday Life Berkeley:University of California Press.
• Grugulis, I. 2007. Skills, Training and Human Resource Development. A critical text (ch.6). Palgrave Macmillan
• Hancock, P. and Tyler, M. 2006 Emotion at Work in Redman, T. and Wilkinson, A. Contemporary Human Resource Management. Text and Cases. Prentice Hall.
Средства за оценяване:
Писмените задачи представляват групов анализ на академична статия, представяща и дискутираща оригинален емпиричен материал (50%) и индивидуална работа от 2000 думи по зададена тема (50%).