MBAM019D Икономика за мениджъри
Анотация:
Курсът има за цел да даде знания и практически умения за решаването на реални икономически проблеми, с които се сблъсква управлението на бизнеса и по конкретно:
1. Анализ на потребителското поведение и на основните детерминанти на потребителското търсене от позициите на мениджъра ;
2. Оценка на взаимовръзката между еластичността на търсенето и приходите на фирмата ;
3. Взаимовръзката между технологичния избор и производствените разходи на фирмата;
4. Оценка и сравнителен анализ на различни пазарни структури и на ефективността на ценообразуването, практиките на ценообразуването и ценовата стратегия на фирмата;
5. Анализ на икономическата роля и политика на държавата по отношение на бизнеса;
Преподавател(и):
проф. Събина Ракарова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1)знаят:
знания за решаването на реални икономически проблеми, с които се сблъсква управлението на бизнеса
"правилата на играта" в условията на несъвършена конкуренция;
2) могат:
да прилагат концепцията за разходите, конкуренцията и ценообразуването в голямата фирма в условията на несъвършени пазари, да отчитат влиянието на ограничителната и дискриминиращата политика в дейността им;
да познават механизмите на обществените корективи на неефективната конкуренция
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
- микроикономика
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Първа консултация, теоретичен обзор на курса - 4 ч.
1. Въведение в управленската икономика
2. Икономика, функционални науки от сферата на управлението, иконометрия - основа за ефективно управление
3. Методи на управленската икономика
4. Методи на управленската икономика
5. Оценка и прогнозиране на търсенето
6. Анализ на производството и оценка на производствената функция
7. Анализ на разходите и оценка на функцията на разходите
8. Печалба на фирмата
9. Пазарна структура и ценообразуване
10. Практика на ценообразуването
11. Икономическа роля на държавата
12. Дългосрочни инвестиционни решения на фирмата
Втора консултация, обсъждане на зададените проекти и/или курсова работа - 4 ч.
ИЗИСКВАНИЯ ЗА НАПИСВАНЕТО НА ПРОЕКТ
Съберете, анализирайте и обобщете информация под формата на проектна разработка, посветена на управлението на дадена корпорация, работата трябва да отразява
историята на фирмата,
анализ на извършените промени и текущата управленска структура на фирмата,
характеристика на управленските методи и подходи, използвани от фирмата.
Задължително трябва да се анализира пазара (пазарите), на който фирмата оперира.
Общи изисквания
Проектната разработка трябва да бъде написана самостоятелно и да съдържа критичен подход към изучаваните литературни източници. Излагането на темата трябва да бъде конкретно, подкрепено с фактически данни, съпоставки, разчети, графики, таблици.
Разработката трябва да завършва с конкретни изводи.
Използваният от литературните източници материал трябва да бъде преработен, органически обвързан с избраната тема и представен със свои думи.
Работата е необходимо да бъде в обем от 13 до 15 стандартни страници.
Поднесеното съдържание не трябва да бъде преписано от първоизточниците, а да представлява самостоятелен критичен разбор на излаганите проблеми.
Разчетите и цифровата информация е препоръчително да бъде представена в аналитични таблици, графики и схеми.
Заключение
Аргументирани общи изводи и предложения.
Библиография
Списък на използваната и цитирана литература, съставен според българските стандарти.
Литература по темите:
Основна литература:
С. Ракарова, Икономика за мениджъри, НБУ, 2008.
Managerial Economics, Dominic Salvatore, Harcourt Inc.,2001
Управленческая экномика, К.К. Сио, Инфра-М, 2000
Допълнителна литература
J. R. Davis, Semoon Cang, Principles of Managerial Economics, Prentice-Hall, 1986
М. Портър, Конкурентни предимства на нациите, изд. Класика и стил, 2004
Електронни ресурси
http://www.yahoo.com/Social_Science/Economics/
http://www.abcnews.go.com/secions/business/yourbusiness_subindex.html
http://www.stat.bg
http://www.econ.bg
Средства за оценяване:
ТЕСТ 50%
ПРАКТИЧЕСКА ЗАДАЧА или участие в семинар 50%