MBAM018D Бизнес планиране и прогнозиране
Анотация:
Целта на дисциплината е придобиване на практически умения в разработването и писането на бизнес план на туристическа фирма - стартираща или съществуваща. Студентите усвояват основните практико-приложни аспекти на бизнес планирането в туризма, прилагайки съвременните концепции и средства при вземане на рационални бизнес решения.
Съдържанието на дисциплината включва основни понятия и категории, аналитични техники и процедури , свързани с разработването и писането на бизнес план на туристическа фирма. Всеки отделен проблем, изискващ проучване, прогнозиране и вземане на решение се разглежда като отделна задача и в общия контекст на взаимосвързаните цели на бизнес плана.
Методите на преподаване са ориентирани към традиционните академични форми: лекции, решаване на казуси, разработване на бизнес план на туристически бизнес.
Преподавател(и):
доц. Ирена Славова-Георгиева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) Знаят: процеса на бизнес планира в туризма
2) Могат: да разработват бизнес план на туристическа фирма
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
- Маркетинг
- Счетоводство
- Финанси
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1 Методология на разработване на бизнес плана на туристическа фирма.
Етапи при разработването на бизнес плана на туристическа фирма. Специфични особености. Итеративност на процедурата по разработване на фирмен план.
2 Място на мисията в процеса на разработване на бизнес плана.
Същност, обхват и предназначение на мисията на туристическа фирма. Формулиране на мисията.
3 SWOT анализ.
Анализ и оценка на външната бизнес среда.
Характеристика на външната бизнес среда. Методи за оценка и прогнозиране.
Анализ и оценка на вътрешната среда.
Същност. Подходи за идентифициране на вътрешните фактори. Методи за оценка.
4 Разработване на цели и стратегии.
Дългосрочни цели и grand стратегии. Текущи цели, функционални стратегии и бизнес политики. Конкурентни стратегически алтернативи.
Разработване на диаграма на SWOT анализ на туристическа фирма.
5 Прогнозиране на продажбите.
Основни предпоставки при прогнозиране на продажбите на хотелиерски услуги, на кухненска продукция и готови купени стоки.
6 Маркетингов план.
Същност и съдържание на маркетинговия план.
7 Ценова политика на туристическа фирма.
Калкулиране на цените на кухненската продукжия - търговски надбавки и търговски надценки.
8 Планиране на иновациите и инвестициите.
- Характеристика и етапи на иновационния процес.
- Видове инвестиции, Принципи на инвестиционния анализ и планиране. Инвестиционен проект.
Оценка на икономическата целесъобразност на проекта. Изготвяне на предложение за финансиране.
9 Финансови проекти.
Проект на счетоводен баланс. Проект на приходите и разходите от туристическа дейност. Финансови съотношения. Break-even анализ.
Разработване на финансови проекти.
10 Планиране на паричните потоци.
Същност. Разработване на отчет на паричния поток.
11 Оценка и контрол на бизнес плана.
Система за контрол - същност, класификация и характеристика. Култура на бизнес планирането.
Литература по темите:
1. Балева В., Стокова политика, УИ "Стопанство", 2000г.
2. Бароу К, Бароу П., Как да изготвим икономическа обосновка /бизнес план/, Делфин прес, 1993г.
3. Бароу П., Най-добрите бизнес планове, Класика и стил, С. 2002г.
4. Блекуел Е., Бизнес план, Кабри, 1993г.
5. Динев Д., Финанси на съвременната фирма, С., 1992г.
6. Класова С., Ценова политика, Сиела, 2000г.
7. Коларов Н., Инвестиционен бизнес план, Везни, 1992г.
8. Котлър Ф., Управление на маркетинга, Графема, С., 1996г.
9. Николов Н, Финансов анализ на стопанската дейност на предприятието, С., 1993г.
10. Славова И,, Бизнеспланиране, Сиела, 2004г.
11. Covello J., Hazelgeren, The Complete Book of Business Plans, 1994, Sourcebook trade
12. Peace II J., Robinson, Strategic manadement, 1988, IRWIN, Homewood
13. Richardson B., Richardson R., Business Planing, 1990, Pitman Publishing
Средства за оценяване:
ТЕСТ 30%
ПИСМЕНИ ЗАДАЧИ 70%