MBAM016D Организация и управление на проекти
Анотация:
Курсът запознава студентите с теоретично - методологичните характеристики на управлението на проекти и неговите практически аспекти. Разглеждат се същността и концепцията на структурния подход за управление на проекти. Специално внимание се отделя на управлението на основните цели на проекта, в това число и на някои специфични техники за балансиране и интегриране на основните цели в съответствие с нивата на управление. Разглеждат се основните принципи при осигуряване на базови управленски процедури и системи.
Целта на курса е да:
- даде ядро (система) от знания за съществените отличителни черти на управлението на проекти в сравнение с другите управленски подходи;
- да представи техниките и инструментите за управлението на проектните цели;
Преподавател(и):
проф. Кристиян Хаджиев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
съществените отличителни черти на управлението на проекти в сравнение с другите управленски подходи;
съдържанието на проектните цели и управленските процеси, чрез които могат да се постигнат тези цели;
проблемите по управление на промените чрез проекти.
2) могат:
Да обосновават връзката между мисията на организацията и потребността от проекти;
Да анализират проблемите по определяне на фирмената стратегия и избора на адекватни проекти за нейната реализация.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
- Социално управление
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1 Проекти и тяхното управление
2 Структурен подход за управление на проекти
3 Проектите като средство за реализиране на фирмената стратегия
4 Проекти и участници
5 Управление на обхвата
6 Управление на организацията
7 Управление на времето
8 Управление на разходите
9 Управление на качеството
10 Управление на риска
11 Ръководители и екипи
12 Международни проекти
Теми на семинарните занятия и тяхното съдържание:
(провеждат се по време на втората консултация)
Семинар №1 Управление на качеството на проектите.
Проектна среда и качество. Основни дефиниции за качество. Постигане на качеството в проектна среда (TQM). Компоненти на TQM-подхода - Хошин планиране, ежедневно управление и многофункционално управление. Цена на качество. Подходи за прилагане и управление на тоталното качество в организациите - фундаментални доктрини. Тотално качество и ефективност.
Хаджиев, Кр., Проектиране на високо съвършени организации. ИК Люрен, 2000
Пенчев, Р. Управление на проекти, НБУ 2005
Семинар №2 Философия на екипния модел през призмата на Каценбах и Смит.
Философия на екипа - същност и съдържание. Потребност от екипи. Видове. Крива на екипните резултати. Избор между екип и работна група. Нива на екипа. Етапи на изграждане на екипа. Проектиране на ефективни екипни структури. Критерии за оценка ефективността на екипа.
Хаджиев, Кр., Самоуправляващи се работни екипи - теория и методология, Библ. "Стопански свят" Свищов, 2010
Хаджиев, Кр., Теория на организацията, НБУ 2011
Каменов, К., Хаджиев, Кр. Маринова, Н. Управленският процес и екипната дейност. глави 5, 6, 7, НБУ 2005
Пенчев, Р. Управление на проекти, НБУ 2005
Семинар №3 Екипи и лидери.
Лидерство и ръководство - същност и разграничения. Концепции и теории за ръководство и лидерство - ситуационни и функционални модели за лидерство. Лидерство от пето ниво. Нова парадигма за лидерството. Нови лидерски роли. Специфични измерения на лидерството в проектна среда.
Хаджиев, Кр., Самоуправляващи се работни екипи - теория и методология, Библ. "Стопански свят" Свищов, 2010
Каменов, Хаджиев Човек. Екипи. Лидери. /част 3, глава 9 и 10
Каменов, К., Хаджиев, Кр. Управленският процес и екипната дейност. глава 5
Колинс, Джим, "Пътят към величието", София, Класика и стил, 2003
Структурата на презентацията включва:
- Основни цели на презентацията и обхват на изследваните проблеми;
- Изложение, което включва аргументиран анализ на изследваните проблеми (теории, модели);
- Практически измерения на анализираните проблеми;
- Заключение, което съдържа изводи, обобщения и препоръки към социалната практика;
- Ключови термини и понятия използвани в презентацията;
- Списък с използваните литературни източници.
Литература по темите:
Основна литература:
1. Пенчев, Р. Управление на проекти. С., НБУ, 2006
2. Хаджиев, Кр., Теория на организацията, НБУ, 2011
3. Каменов, К., Хаджиев, Кр., Маринова, Н.Управленският процес и екипната дейност. С., НБУ, 2005
4. Turner, J. R. The handbook of project-based management. McGraw-Hill Book Company, 1992
Допълнителна литература:
5. Бъртън, С., Н. Майкъл Управление на проекти. С., Екслибрис1992
6. Хофстеде, Х. Култури и организации. Софтуер на ума. Класика и стил, С., 2001
7. Штуб, А. и екип Управление на проекти. Делфин прес, I и II том, 1997
8. Хаджиев, Кр. Проектиране на високо съвършени организации. С., Люрен, 2000
9. Хаджиев, Кр., Самоуправляващи се работни екипи - теория и методология. Библиотека "Стопански свят", Свищов 2010
Библиография по темите на семинарните занятия:
1. Хаджиев, Кр., Теория на организацията, НБУ 2011
2. Хаджиев, Кр. "Самоуправляващи се работни екипи (теория и методология)". Свищов, изд. Стопански свят, 2010
3. Каменов, К., Кр. Хаджиев, Н. Маринова, "Управленският процес и екипната дейност". София, НБУ, 2005
4. Колинс, Джим, "Пътят към величието", София, Класика и стил, 2003
5. Пенчев, Р. Управление на проекти, НБУ 2005
6. Хаджиев, Кр., Проектиране на високо съвършени организации. ИК Люрен, 2000
Средства за оценяване:
ТЕСТ 50%
ПРАКТИЧЕСКА ЗАДАЧА ИЛИ УЧАСТИЕ В СЕМИНАР 50%
ДОПЪЛНИТЕЛНИ УСЛОВИЯ ПРИ ФОРМИРАНЕ НА КРАЙНАТА ОЦЕНКА:
Студентът автоматично може да се освободи от изпит с текуща оценка, ако има положителен резултат на теста през семестъра (провежда се след втората консултация) и участие в семинар или чрез изпълнение на практическите задачи (проект) през семестъра, предадени през платформата Мудъл на НБУ.
Оценяването на студентите в сесията става чрез комплексно задание - финален тест и практически курсов проект предаден в MOODLE НБУ до деня на изпита в сесията. Относителната тежест на двата компонента е 50:50.
Критерии за оценка на семинара:
Обвързване с постановките и концепциите на семинара 25%
Пълнота на анализа 30%
Логически обосновани изводи и препоръки 25%
Използване на допълнителни литературни източници 15%
Стил и презентационни умения 15%
Общо 100%