MSMB022D Самостоятелна работа: Управлението в организацията
Анотация:
Курсът е с хорариум от 30 академични часа, с различни форми на учебна натовареност:
І. Самостоятелна работа с учебни материали
• Работа с учебна книга - четене, рефлексия на опита, формиране на концепция, извършване на включените упражнения и изпълняване на задания за анализ и проучване на работната среда и практика.
• Работа по проблеми със статии и литературни източници.
• Работа с електронни ресурси.
• Разработване на оценявано и рецензирано от преподавателите текущо задание, индивидуализиращо работата на всеки студент.
ІІ. Работа в група и участие в работни семинари, изискващи активно участие и включване от страна на студентите в дискусиите и упражненията за трениране на умения и разбиране
• Участие в учебни семинари, в които с активни методи на обучение се разрешават възлови проблеми и се формират и усъвършенстват необходими личностни качества.
• Участие в самоподпомагащи се групи и виртуални екипи за дискутиране и решаване на учебни и работни проблеми.
• Участие в синхронни и асинхронни електронни дискусии, модерирани от преподавателя.
• Участие във видео - конфрентни семинари.
Целите на тази самостоятелна работа са:
• Да помогне да бъде разбран и прилаган цикъла на контрол;
• Да предостави подходи при вземане на решения;
• Да запознае студентите с техниките на мониторинг и оценяване;
• Да помогне на студентите да приложат към работната си практика наученото от курс „Управленски контрол“;
• Да им помогне да се усъвършенстват при писането на кратки и изчерпателни доклади;
• Да получат обратна информация от преподавателя си, което ще им помогне да повишат компетентността си.
Преподавател(и):
гл. ас. Александър Пожарлиев д-р
доц. Елмира Банчева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• концепции за планиране
• процеса на вземане на решения
• значението на дейностите за мониторинг и оценяване на дейностите за гарантиране на ефективно използване на ресурсите.
2) могат:
• да използват инструментариума на практическите техники за планиране;
• да прилагат помощните техники за вземане на решения;
• да разработват подходящи методи за мониторинг и оценяване на работното място.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• български език за правилно писане на управленски документи,
• компютърни умения за работа с текстообработващи програми, Internet, Moodle и електронна поща.
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Самостоятелна работа
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
КАКВО СЕ ОЧАКВА ОТ СТУДЕНТИТЕ?
Да разработят самостоятелно текущо домашно задание.
Преди студентът да състави това ТДЗ, е необходимо да се запознае с указанията за неговото разработване.
Условие за ТДЗ
Трябва да отговорите и на двата въпроса.
Въпрос 1
Съставете доклад (до 750 думи), адресиран до прекия ви ръководител, в който:
(а) Опишете и анализирайте причините за натиск и стрес във вашата работа.
(б) Предложете начини за облекчаване или намаляване на натиска и стреса.
Въпрос 2
Съставете доклад (до 1 750 думи), адресиран до прекия ви ръководител, в който:
(а) Опишете някакъв проект, услуга или подобрение в организацията, което използва етапите на контролния цикъл.
(б) Приложете идеите и инструментите от курс „Управленски контрол“, за да обясните описания от вас в подточка (а) процес на вземане на решения. Определете силните и слабите страни на този процес. Трябва да работите с решения, във вземането на които участвате.
(в) Приложете идеите и инструментите от курса, за да обясните основните разлики между определения от вас в подточка (б) процес на вземане на решения и процесите, описани от двама други ваши колеги.
Указания за съставяне на ТДЗ
Общи положения
Обърнете внимание, че горните два доклада трябва да са адресирани до прекия ви ръководител, макар че ще бъдат четени и оценявани от вашия преподавател. Независимо дали прекият ви ръководител ще ги прочете, основната ни цел е да ви насърчим да прилагате идеите от курса в конкретната работна практика на вашата организация.
Ако все още не заемате управленска позиция, се придържайте към указанията ни за ТДЗ. Ако срещнете затруднения или нещо не ви е ясно, се обърнете към преподавателя си, преди да започнете работа по това ТДЗ.
Обърнете внимание, че част (в) изисква да познавате материала от курса. Това е отразено в календара на курса, но времето ви все пак е доста ограничено. Препоръчваме ви веднага след като приключите с учебните книги, да се опитате да съставите колкото е възможно повече от ТДЗ и веднага да влезете във връзка с колегите си от групата (вижте допълнителните ни указания по-долу). Не оставяйте комуникацията с колегите си за последната седмица преди крайния срок за предаване на домашното. Надяваме се, че следващите бележки ще са ви от полза.
За Въпрос 2 ще трябва внимателно да обмислите какъв проект, услуга или подобрение да изберете. В тази връзка би следвало да отчетете още някои неща:
- Можете ли да приложите, макар и с известни затруднения, схемата на контролния цикъл?
- Ще успеете ли достатъчно подробно и ясно да приложите към избрания от вас казус идеите и инструментите от курса, така че те да бъдат разбрани от курсовия ви консултант?
- До каква степен участвате в процеса на вземане на управленски решения, за да можете да го опишете достатъчно добре?
- Можете ли да споделите тази информация с двама колеги от групата си, както се изисква в подточка (в)? Ако информацията, с която работите, е конфиденциална, ще се наложи да я преработите, да промените имена, дати и други детайли, без при това да загубите основното в нея.
Само като ориентир бихме ви предложили няколко примера – съставяне и отпечатване на информационни брошури, нов дизайн на опаковка, промяна на критериите за право на ползване на определена услуга или придобивка, преместване на офиса, реорганизация на даден екип, провеждане на курс за обучение на персонала, нова процедура за хигиена и безопасност на труда. Както виждате, изборът е доста голям. Не ви препоръчваме да се ориентирате към основна промяна в стратегията на организацията си. За да спазите изискванията за обем на текста, трябва внимателно да подберете кои идеи от курса ще приложите към казуса си.
Част (в) изисква да обменяте информация и идеи с колегите си от учебната група. Това е изрично условие, което трябва да спазите. Препоръчваме ви колкото е възможно по-рано да определите с кои от колегите в групата ще работите заедно. Използвайте присъствените семинарни занятия, както и възможностите на електронния форум. Съвместната ви работа с колегите ще бъде подпомагана и насочвана от курсовия консултант, но тя все пак си остава ваша задача и отговорност. Сами трябва да намерите най-удачния начин за комуникация с хората от групата; курсовият консултант ще търси доказателства за съвместната ви работа. Като достатъчно доказателство за тези комуникации се приемат дискусиите ви по електронен път в съответната част от електронната страница на модула. Ако сте обменяли информацията на срещи, по телефона или по личните си електронни пощи, следва в нарочно приложение към ТДЗ-то си да опишете какво точно сте направили. Ако срещнете сериозни затруднения в общуването с колегите, независимо от конкретните причини, се свържете незабавно с курсовия си консултант. Не чакайте последния възможен срок!
Конкретни указания
Въпрос 1
Първият въпрос изисква да опишете и анализирате причините за натиск и стрес на работното си място, след което да предложите начини за отклоняване и намаляване на натиска и стреса. Ако разширите записа на изпълняваните от вас дейности, така че да обхване един по-дълъг период време, ще успеете да разкриете определени тенденции и събития, водещи до нарастване на натиска и стреса. В материалите на курса ще намерите достатъчно тълкувания на причините за напрежение и стрес, както и за възможните подходи да бъдат намалени. Препоръчваме ви да структурирате отговора си именно около този теоретичен материал. Съветваме ви да избягвате разводняването на отговорите си и да сведете броя думи до изисквания.
Литература по темите:
Burgoyne, J. and Reynolds, M. (eds) (1997) Management Learning, London, Sage.
Handy, C. B. (1993) Understanding Organisations, 3rd edition, Harmondsworth, Penguin
Honey, P. and Mumford, A. (1986) Using Yours Learning Styles, Maidenhead, Peter Honey Associates
Janis, I. J. (1972) “Groupthink” in Straw, B. (ed.) Psychological Dimensions of Organizational Behaviour, New York, Macmillan, pp. 514-522.
Maddux, R. B. (1990) Delegating for Results, London, Kogan Page.
Mintzberg, H. (1973) The Nature of Managerial Work, New York, Harper & Row.
Mintzberg, H. (1998) “Covert leadership: notes on managing professionals”, Harvard Business Review, Nov.-Dec., pp. 140-147.
Morgan, G. (1986) Images of Organization, London, Sage.
Pugh, D. S. and Hickson, D. J. (1996) Writers on Organizations, Harmondsworth, Penguin.
Ruble, T. and Thomas, K. (1976) “Support for a two-dimensional model of conflict behaviour”, Organisational Behaviour and Human Performance, Vol. 16, pp. 143-155.
Schein, E. H. (1978) Career Dynamics: Matching Individual and Organizational Needs, Reading, Mass., Addison-Wesley.
Simon, H. (1960) The New Science of Management Decision, New York, Harper.
Sonnenfeld, J. A., Peiperl, M. and Kotter, J. P. (1988) “Strategic determinants of managerial labour markets: a career systems view”, Human Resource Management, Vol. 27, No. 4, pp. 369-388.
Stewart, R. (1982) Choices for the Manager, London, McGraw-Hill.
Taylor, F. W. (1911) The Principles of Scientific Management, New York, Harper & Bros.
Toffler, A. (1970) Future Shock, London, Pan Books.
Tuckman, B. W. (1965) “Developmental sequences in small groups”, Psychological Bulletin, Vol. 63, No. 6, pp. 384-399.
Waterhouse, R. (1999) “Waterstone’s facing staff revolt”, Independent on Sunday, 28 November, p. 12.
Whetten, D. A. and Cameron, K. S. (1993) Developing Management Skills: Managing Conflict, New York, HarperCollins.
Williamson, O. E. (1981) “The modern cooperation: origins, evolution, attributes”, Journal of Economic Literature, Vol. 19, pp. 1537-1568..
Средства за оценяване:
Избира се един от предложените два варианта. Студентът автоматично може да се освободи от изпит с текуща оценка, ако има положителен резултат на практическата задача (самостоятелна работа) през семестъра, предаден през платформата Мудъл на УМ-НБУ.
Оценяването на студентите в сесията става чрез практическа самостоятелна работа, предадена в MOODLE НБУ. Относителната тежест е 100%.