MSMB014D Управление на очакванията на заинтересованите страни
Анотация:
Курсът е с хорариум от 30 академични часа, с различни форми на учебна натовареност:
І. Самостоятелна работа с учебни материали
• Работа с учебна книга - четене, рефлексия на опита, формиране на концепция, извършване на включените упражнения и изпълняване на задания за анализ и проучване на работната среда и практика.
• Работа по проблеми със статии и литературни източници.
• Работа с електронни ресурси.
• Разработване на оценявано и рецензирано от преподавателите текущо задание, индивидуализиращо работата на всеки студент.
• Разработване на групови проекти
ІІ. Работа в група и участие в работни семинари, изискващи активно участие и включване от страна на студентите в дискусиите и упражненията за трениране на умения и разбиране
• Участие в учебни семинари, в които с активни методи на обучение се разрешават възлови проблеми и се формират и усъвършенстват необходими личностни качества.
• Участие в самоподпомагащи се групи и виртуални екипи за дискутиране и решаване на учебни и работни проблеми.
• Участие в синхронни и асинхронни електронни дискусии, модерирани от преподавателя.
• Участие във видео - конфрентни семинари.
Целите на курса са:
• да предложи общо разбиране на механизма, чрез който факторите на околната среда въздействат върху организациите;
• да въоръжи с познания и инструменти, чрез които да идентифицирате заинтересованите с дадена организация страни и техните специфични интереси;
• да запознае с някои маркетингови концепции и методи за определяне на клиентите на организацията и за комуникация с тях, както и начините за удовлетворяване на техните очаквания;
• да помогне да се осмислят взаимоотношенията със страните, които имат финансови интереси от състоянието и дейността на организацията.
Преподавател(и):
гл. ас. Александър Пожарлиев д-р
доц. Елмира Банчева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• идеята за заинтересованите страни и за противоречията между техните интереси;
• разположението на организациите в действителната им обкръжаваща среда;
• методи за прогнозиране и присъщите им слабости.
• елементите на комуникацията с потребителите.
• общата рамка за определяне на заинтересованите от дейността на организацията страни и техните финансови интереси;
• как финансовите интереси влияят на работата при превръщането на вложенията в крайни резултати;
• защо и как се съставят финансовите отчети (както управленските, така и съставяните за външните ЗС) и как тези отчети се използват от мениджърите, за да се отчитат пред съответните ФЗС.
• балансираният подход към интересите на заинтересованите страни;
• идеята за измерване на резултатите от дейността ;
• разликата между понятията “ефикасност” и “ефективност”;
• идеята за интегрирана оценка на резултатите от дейността (balanced scorecard).
• разликата между “оперативни” и “стратегически” цели;
• ползите от прилагането на структуриран подход за оценяване на резултатите от дейността на организацията.
2) могат:
• да обясняват как и защо границите на организациите могат да се променят;
• да анализират взаимовръзките между ЗС и произтичащите от тях отговорности и отчетности за мениджърите;
• да идентифицират клиенти, потребители и доставчици - вътрешни и външни за организацията;
• да разбират отношенията с доставчиците и клиентите;
• да определят финансовите интереси на мениджъра;
• да определят приоритетите в контекста на много и конкуриращи се цели;
• да управляват конфликти между заинтересованите страни.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• български език за правилно писане на управленски документи,
• компютърни умения за работа с текстообработващи програми, Internet и електронна поща.
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
? Организация, заинтересовани страни и среда
o Увод
o Граници на организацията
o Заинтересовани страни и техните интереси
o Разбиране и изучаване на заобикалящата среда
o Методи за прогнозиране и техните недостатъци
o Обобщение
? Удовлетворяване на клиентите
o Увод
o Клиентите на организацията
o Маркетингът и клиентите
o Разбиране на клиентите
o Комуникиране с клиентите
o Обобщение
? Финансово заинтересовани страни
o Увод
o Заинтересовани страни и техните финансови интереси
o Трансформационен модел
o Отчетност спрямо вътрешните заинтересовани страни
o Отчетност спрямо външните заинтересовани страни
o Обобщение
• Съгласуване на интересите на заинтересованите страни
o Увод
o Изглаждане на конфликтите между заинтересованите страни
o Определяне на приоритети
o Оценка на резултатите от дейността
o Обобщение
• Подготовка за изпит
Литература по темите:
Canon, T. (1994) Corporate Responsibility, London, Pitman.
Dennis, B. Neck, C.P. and Goldsby, M. (1998) “Body Shop International: an exploration of corporate social responsibility”, Management Decision, Vol. 36, No. 10, pp. 649-53.
Earl, M.T. and Hopwood, A. G. (1980) “From management information to information management” in Lucas, H.C., Land, F.F., Lincoln, T.J. and Supper, K. (eds) The Information systems Environment, Amsterdam, North-Holland.
Eccles, R.G. (1991) “The performance measurement manifesto”, Harvard Business Review, Vol. 69, No. 1, Jan. – Feb., pp. 131-8.
Kaplan, R.S. and Norton, D.P. (1992) ”The balanced scorecard: measures that drive performance”, Harvard Business Review, Jan. – Feb., pp. 71-9.
Kaplan, R.S. and Norton, D.P. (1996) ”Linking the balanced scorecard to strategy”, California Management Review, Vol. 39, No. 1, Fall, pp. 53-79.
Kotler, P., Armstrong, G., Saunders, J. and Wong, V. (1996) Principles of Marketing, Hemel Hampstead, Prentice-Hall European.
Morgan, G. (1988) Riding the Waves of Change: Developing Managerial Competencies for a Turbulent World, San Francisco, Jossey-Bass.
OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development) (2000) http://www.oecd.org/publications/figures [accessed 17 April 2000].
Paton, R. and Cornforth, C. (eds) “What’s different about managing in voluntary and non-profit organizations?” in Batsleer, J., Cornforth, C. and Paton, R., Issues in Voluntary and Non-profit Management, Wokinham, Addison-Wesley, pp. 36-46.
Smith, P. (1993) “Outcome-related performance indicators and organizational control in the public sector”, British Journal of Management, Vol. 4, No.3, September, pp. 135-51.
Средства за оценяване:
Крайната оценка за курса се формира от резултатите от текущ контрол и писмен изпит, с еднаква тежест – 50:50.